Table of Contents Table of Contents
Previous Page  38 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 38 / 44 Next Page
Page Background

3 8

| KO R J A U S R A K E N TA M I N E N

OOPPERAN KOKOON

TAITTUVAT KULISSIT

L AVA R A K E N T E E T

TEKSTI JA KUVAT: ILONA SAVITIE

Yleisö näkee oopperalavalla mahtipontisen kattokruunun ja

60-päisen kuoron, mutta runko kulissien alla on arkisempaa

alumiinia, vaneria ja kiinnitysmekanismeja. Lavasteissa laatu-

mittareita ovat siirrettävyys, turvallisuus ja kestävyys.

O

opperatalon Alminsalissa val-

mistaudutaan uuden oopperan

iltanäytökseen.

Iiro Rantalan

ja

Minna Lindgrenin

luoma

Pika-

parantola

on saanut tummanpuhu-

vat puitteet: lavalla loistavat vain ilmas-

sa roikkuvat ruudut sekä lavan keskellä

seisova, esiintymislavana toimiva kuutio.

Muutaman esityksen ajan lavastaja

An-

na Kontekin

suunnittelemat lavasteet saa-

vat olla paikoillaan. Sitten ne pakataan ja

viedään rekkalastina kiertueelle Turkuun,

Ouluun ja Kuopioon.

Kiertue eli pistokäynnit oopperan kanssa

Helsingin ulkopuolelle huomioidaan jo la-

vasteita suunniteltaessa. Kaikille oopperan

lavasteille asetetaan samat ehdot: ne on saa-

tava pieneen tilaan ja kuljetusta kestäviksi.

– Alminsalissa lavasteet saavat olla pai-

kallaan yleensä pidempään. Mutta pää-

näyttämöllä harjoitellaan joka päivä jota-

kin teosta, ja illalla esitetään toista. Siellä

lavastus on yhtä purkamista ja kokoamista,

apulaisnäyttämöpäällikkö

Petteri Lauk-

kanen

sanoo.

Kansallisoopperan alakerrassa on va-

rasto, jonne mahtuu käytännössä kahden

esityksen lavasteet. Kaikki muu säilytetään

Nurmijärvellä, Ilvesvuoren varastossa.

– Kun repertuaarissa on sata teosta ja

viikon aikana päänäyttämöllä vedetään

niistä 3–4, meillä on valitettavasti jatku-

va, päivittäinen rekkaliikenne Nurmijär-

velle ja takaisin.

KEVYET, KOOTTAVAT RAKENTEET

Kansallisoopperan lavalla on paljon taso-

ja ja korokkeita, joiden runkona on jokin

nämä kriteerit täyttävä elementtijärjestel-

mä: siirrettävä, pieneen tilaan varastoita-

va, kevyt ja kestävä. Kun vanha järjestel-

mä päätettiin vajaa vuosi sitten päivittää,

ooppera päätyi hankkimaan nipun Niv-

tex Flexibel -lavaelementtejä. Standardi-

mittaiset elementit sopivat oopperan tar-

peisiin, ja nyt lavastukseen voidaan kasata

tarvittaessa noin 150 neliömetriä valmista

Nivtec-lavaa.

Kansielementtien lisäksi oopperan va-

rastossa on myös järjestelmään kuuluvia

jalkoja, kaiteita, pyöriä ja muita varusteita.

Pikaparantolan lavasteen keskellä sei-

sova kuutio on tehty Nivtec-ele-

menttien päälle. Esiintymisko-

roke on 3 kertaa 3 metriä; sarjan

elementit on mitoitettu tasamet-

rein. Kansipaloja on 6, jalkoja la-

van alla on 12.

– Yksi järjestelmän ideois-

ta on, että jokainen kansipala ei

vaadi kaikkia neljää jalkaa, lava-

järjestelmän Kansallisoopperal-

le myynyt

Outi Alander

huo-

mauttaa.

Alander työskentelee Event

Furniture Finland Oy:ssä, jon-

ka päätuote maahantuonnissa ja myynnis-

sä on saksalainen Nivtec-lavajärjestelmä.

Elementtien kansiosat kiinnittyvät toi-

siinsa ponttiliitoksella ja pohjapuolelta pi-

kalukituksella. Työkaluja lavojen tai jalko-

jen kiinnittämiseen ei tarvita.

– Kun jalkoja on lavan alla mahdolli-

simman vähän, siellä mahtuu työskente-

lemään tai tilaa voi käyttää säilytykseen.

TURVALLISESTI LAVALLA

Työturvallisuusajattelu on teknisen suun-

Lavan alta löytyy Nivtec Flexibel -lavaelementtijärjestelmä,

jota Kansallisooppera osti vuodenvaihteessa käyttöönsä noin

150 neliömetrin verran.

Kansallisoopperan Pikaparantolan lavastuksen suunnitte-

li talon oma lavastaja Anna Kontek.