26
Rakennettu Ympäristö 3/16
symbioosissa, osa on ihmiselle harmittomia, mutta
osa aiheuttaa erilaisia oireita kuten hengenahdistusta,
väsymystä, tulehduksia ja päänsärkyä. Uusin hypotee-
si liittyykin sisätilan mikrobien monimuotoisuuden
järkkymiseen niin, että bakteerit katoavat ja tilan ot-
taa haltuunsa muutama ihmiselle haitallisia myrkkyjä
tuottava homelaji, ja ihmiset alkavat oirehtia. Mahdol-
lisia syitä tasapainotilan häiriintymiseen on löydetty
useita ja keinoja sen palauttamiseen etsitään mm.
luonnonmukaisemmista rakennusmateriaaleista ku-
ten savipinnoitteista, olkipaalieristeistä ja puuraken-
teista. Aalto-yliopistoon rakennetun savipinnoitetun
toimistohuoneen sisäilma-analyysissä todettiin, että
se ei sisällä ollenkaan myrkyllisiä toksiinipisaroita.
1
Uusimmat tutkimustulokset ovat kyseenalais-
tamassa myös steriilin ympäristön terveellisyyden,
koska siinä selviävien bakteerien aineenvaihdunta-
tuotteet ovat usein ihmiselle myrkyllisiä. Lisäksi anti-
bakteeristen pesuaineiden tehoaineet voivat aiheut-
taa oireita.
3
Eri materiaalein rakennettujen tilojen ja
niissä käytettyjen pesuaineiden tuottaman huoneil-
man mikrobikoostumuksen vertailu onkin sisäilma-
tutkimuksen uusin näkökulma.
Fokus kosteudesta kuivuuteen
Lapset ovat hälyttävä indikaattori. Esimerkiksi au-
toimmuunisairauksiin sairastuneiden lasten määrä
on 1990-luvulta lähtien moninkertaistunut. Tutki-
musprofessori Salkinoja-Salonen arvelee syyn johtu-
van siitä, että Suomessa lapset elävät hyvin steriilissä,
mikrobiköyhässä ympäristössä. Koska mikrobivuo-
rovaikutus on yksipuolista, kehon immuunikoneisto
ei kehitymonipuoliseksi. Näin uusienmikrobien tok-
siinit voivat laukaista yleistyneitä autoimmuunisai-
rauksia yhä nuorempana.
3
Euroopassa tähän asti suurimmassa tutkimukses-
sa vertailtiin suomalaisten, hollantilaisten ja espanja-
laisten koulujen kosteus- ja homevaurioita koululais-
ten terveyteen (EU-HITEA-hanke). Suomalaisilla lap-
silla todettiin enemmän astmaa kuin hollantilaisissa
ja espanjalaisissa kouluissa, vaikka suomalaiskouluis-
sa oli vähemmän kosteusvaurioita, homeita tai muita
mikrobeja. Vaikka suomalaiskouluissa oli vähemmän
hometta, niissä kuitenkin valitettiin enemmän ”ho-
meen hajusta” kuin vertailumaiden kouluissa.
4
Mistä erot sitten voisivat johtua, jos Suomessa tut-
kitut koulurakennukset olivat teknisesti hyvässä kun-
nossa? Salkinoja-Salosen mukaan suomalaisten ra-
kennusten sisäilmaongelmien tuottajiksi on tunnis-
tettu seuraavia syitä (tiivistelmä kirjoittajan)
3
:
• Kouluissa ja julkisissa rakennuksissa sisäilma on
kuivaa ja talvella ilman suhteellinen kosteus on
Kriteeripyramidi terveelliselle, taloudelliselle ja kestävälle rakentamiselle
– samat kriteerit toimivat materiaalien valinnasta aluesuunnitteluun.
© M. Vuorenpää 2016