Rakennettu Ympäristö 5/2015 - page 25

Rakennettu Ympäristö 5/15
25
Rakenteellisen turvallisuuden
arviointi ja laadunvarmistus
sekä olemassa olevissa että rakenteilla olevissa rakennuksissa
Uudisrakennusten rakenteellista turvallisuutta pyrittiin parantamaan vuonna
2006 ottamalla käyttöön laadunvarmistustoimenpiteenä erityismenettely
(RakMK A1) kohteissa, joissa on suuronnettomuuden vaara. Sittemmin
säädökset korkean riskitason omaavista rakennuksista on siirretty osaksi
maankäyttö- ja rakennuslakia.
S
amassa yhteydessä käsite ’suuronnettomuu-
den vaara’ poistettiin.
Suunnittelu-, rakentamis-, käyttö- ja yllä-
pitoprosesseissa on ollut puutteita. Onnetto-
muustutkintakeskuksen useissa raporteissa on to-
dettu, että rakennusten systemaattinen ja säännölli-
nen tarkastusmenettely on tarpeen puutteiden tun-
nistamisessa ja vahinkojen estämisessä.
Rakentamiselle asetettujen olennaisten
vaatimusten (MRL 117 §) toteuttaminen: uudet
rakennukset => erityismenettely
MRL 150 §:n mukaisesti laadunvalvonnan varmen-
tamiseksi rakennuslupaan voidaan kirjoittaa esim.:
Hanke kuuluu erityismenettelyn piiriin. Erityismenet-
telyn toimenpiteenä edellytetään
rakennesuunnitel-
mien ulkopuolista tarkastusta kantavien ja jäykistä-
vien rakenteiden osalta. Tarkastusraportin ensimmäi-
nen, perustuskuormia ja stabiliteettia koskeva osio on
toimitettava rakennusvalvonnalle viimeistään ensim-
mäisten rakennesuunnitelmien yhteydessä
.
Rakennusvalvontaviranomainen voi edellyttää
perustellusta syystä missä hyvänsä rakennushank-
keen vaiheessa, että hanke kuuluu erityismenette-
lyn piiriin, jolloin tehdään:
1) 121 a §:ssä tarkoitettu laadunvarmistusselvitys;
2) 150 b §:ssä tarkoitettu asiantuntijatarkastus;
3) 150 c §:ssä tarkoitettu ulkopuolinen tarkastus.
Erityismenettely voidaan edellyttää, jos kohtee-
seen liittyy erityinen riski siitä, että rakenteellisen
turvallisuuden, paloturvallisuuden, terveellisyyden
tai rakennusfysikaalisen toimivuuden vaatimuk-
sia ei saavuteta tai että kulttuurihistoriallisia arvo-
ja menetetään.
Rakennusvalvontaviranomaisen on erityisme-
nettelyä koskevassa päätöksessä
määrättävä me-
nettelyn laajuudesta ja kohdistumisesta.
Rakentamiselle asetettujen olennaisten vaati-
musten saavuttaminen: käyttäkää kolmannen osa-
puolen tarkastusta rohkeasti, valtuutus löytyy kyllä
laista!
RIL 269-2015 Rakennusten rakenteellisen
turvallisuuden tarkastusohje
Jos rakennus ei kuulu lakisääteisen tarkastuksen pii-
riin (ks. ns. ’hallilaki’), mutta omistaja haluaa itse ar-
vioida rakennuksen riskitasoa ja tarkastusmenette-
lyn tarvetta, voidaan edetä seuraavasti:
–– arvioidaan, kuuluuko rakennus tyypiltään ns. ris-
kiryhmäänmäärittelemällä rakennuksen riskitaso-
luokka
–– määritellään, kuuluuko rakennus ohjeen tarkas-
tusmenettelyn piiriin jonkun muun kriteerin pe-
rusteella
–– tehdään tarvittaessa päätös tarkastuksen aloittami-
sesta.
Kuvaus korkean riskitason omaavista rakennuksista:
–– mahdollisen sortuman aiheuttamat vahingot ovat
erityisen vakavia (henkilö-, talous-, ympäristö)
–– rakenteet ovat teknisiltä ratkaisuiltaan tai muilta
ominaisuuksiltaan erityisen vaativia tai poikkeavia
(suuret jännevälit, erikoisratkaisuja)
–– vastaavissa rakennuksissa tai rakenneratkaisuissa
on todettu olevan vakavia rakenteellisia vaaroja tai
puutteita
–– rakennuksen suunnittelussa, toteutuksessa tai yllä-
pidossa on ollut normaalia laatua heikentäviä te-
kijöitä, jotka nostavat riskitasoa normaalia korke-
ammaksi.
Tavanomaisessakin rakennuksessa, jonka riskitaso on
muuten alhainen, sortumamahdollisuuden todennä-
köisyys saattaa olla korkea. Tällöin on syytä arvioida
myös sellaisten seikkojen merkitystä kuten esim.:
–– suunnitteluohjeissa on havaittu/todettu olevan vir-
he/virheitä
–– rakennuksen käyttötarkoitus on muuttunut ja
kuormat kasvaneet (ripustukset, koneet)
–– rakennuksen laajentamisen yhteydessä kaikkia
JOUKO LAMMINEN
1...,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24 26,27,28,29,30,31,32,33,34,35,...60
Powered by FlippingBook