Table of Contents Table of Contents
Previous Page  8 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 8 / 76 Next Page
Page Background

8

Rakennettu Ympäristö 4/16

Asemakaavan tarkoituspykälään esitetäänkin nyt

lisäystä, jonka mukaan asemakaavamuutos voitaisiin

laatia myös vaiheittain. Teemana voisi olla esimerkik-

si käyttötarkoituksen muutos, rakennusoikeuden li-

sääminen tai useiden pienialaisten asemakaavojen

suunnitteluperiaatteiden yhtenäistäminen tietyn osa-

kokonaisuuden osalta. Tällaisen ”kevytkaavan” käyt-

töalaksi arvioidaan erityisesti täydennysrakentami-

sen joustavoittaminen.

Myös kaavoituksen viranomaismenettelyyn esite-

tään muutoksia. Asemakaavan hyväksymistä koske-

vaa päätösvaltaa olisi mahdollista siirtää kunnanhal-

litukselle tai lautakunnalle toisin kuin nyt myös vaiku-

tukseltaan merkittävien kaavojen osalta. Pakollisten

viranomaisneuvottelujen määrää ehdotetaan vähen-

nettäväksi. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmas-

ta olisi mahdollista luopua vaikutuksiltaan vähäisten

asemakaavojen osalta.

Suunnittelutarvealueille ja

maisematyölupiin täsmennyksiä

Rakennusluvan edellytyksenä suunnittelutarvealu-

eella on, että rakentaminen ei saa aiheuttaa haittaa

kaavoitukselle tai alueiden käytönmuulle järjestämi-

selle eikä tuottaa haitallista yhdyskuntakehitystä. Sa-

namuotoa on pidetty liian epämääräisenä ja kansa-

laisten kannalta vaikeaselkoisena. Myös suunnittelu-

tarve-edellytyksen ulkopuolelle jäävän rakentamisen

määrittelyä on pidetty liian rajaavana erityisesti maa-

talouden tarpeiden osalta.

Ehdotuksessa asiaa koskevaa pykälää ehdotetaan

täsmennettäväksi niin, että kaavoituksen sijasta käy-

tettäisiin käsitteitä asemakaavoitus ja yleiskaavoitus.

Kielto haitallisesta yhdyskuntakehityksestä korvattai-

siin lupaedellytyksellä, jonka mukaan rakentamisen

on oltava sopivaa yhdyskuntateknisten verkostojen ja

liikenneväylien toteuttamisen sekä liikenneturvalli-

suuden ja palvelujen saavutettavuuden kannalta.

Suunnittelutarpeen ulkopuolelle nyt rajattua

asuntoon tai maatilaan kuuluvaa talousrakennusta

muutettaisiin siten, että se kattaisi talousrakennus-

ta laajemmin maaseutuyritykseen kuuluvat maa- ja

metsätalouden harjoittamisen kannalta tarpeelliset

rakennukset. Sellaisia olisivat esimerkiksi konesuo-

jat, eläinsuojat jamaatalouteen liittyvät varastoraken-

nukset. Rakentaminen näissäkään tilanteissa ei kui-

tenkaan saisi johtaa vaikutuksiltaan merkittävään ra-

kentamiseen tai aiheuttaa merkittäviä haitallisia ym-

päristö- tai muita vaikeuksia.

Uudenlaisena menettelynä ehdotetaan kunnalle

mahdollisuutta päättää, että tietyllä suunnittelutar-

vealueella rakennusluvan edellytykset ovat alueelli-

sesti olemassa. Tällainen tilanne voisi olla esimerkiksi

oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa kyläalueeksi osoi-

tetulla alueella. Loma-asutuksen osalta kunta voisi

rakennusjärjestyksessään osoittaa sellaiset kaavoit-

tamattomat alueet, joilla vapaa-ajanasunnon muut-

taminen pysyvään asuinkäyttöön ei edellyttäisi poik-

keamispäätöstä tai suunnittelutarveratkaisua.

Maisematyölupaa edellyttäviä tilanteita ehdote-

Eläinsuojia koskeviin lupiin on tulossa muutoksia. Kuvassa Otavan entisen Koulutilan navettarakennus.

Kuva: Tommi Ahlberg