Rakennettu Ympäristö 4/2015 - page 9

Rakennettu Ympäristö 4/15
9
kuka kaavoittaja tai päättäjä voi kantaa näin formu­
loidun vastuun? Ei auta se, että arvio koskikin Kana­
dan puolen vuosisadan takaisia olosuhteita. Varovai­
suusperiaate on nyt (yli)vahvana vallassa.
”Saarislaisen” korttelirakenteen puolesta puhu­
vat monet kehityspiirteet kuten toimintojen sekoit­
tuneisuus, tilojenkäytön yleispätevyys, ympäristö­
häiriöiden väheneminen tai ruokakuntakoon pie­
neneminen. Yhtenäinen rakenne sallii silti, hyvässä
ja pahassa, osa-alueiden sosiaalista tai etnistä eriy­
tymistä.
Kautta maailman kaupunkisuunnittelun (ei
aina vielä toteutuksen) kantaviksi periaatteiksi ovat
nousseet joukkoliikennekäytävät (TOD), kattavat
pyöräilyreitistöt (
Copenhagenization
) ja kävelypai­
notteiset keskustat (
Form-Based-Code
). Kun siihen
lisätään 2030-luvun itseohjautuvat, sähkökäyttöiset
ja yhteisölliset autot, autokaupunkia edeltävä kau­
punkirakenne voi hyvinkin palvella myös sitä seu­
raavaa aikakautta.
Hajaantuvien kaupunkien eheyttämisessä on
laajalti sovellettu arkkitehti
Leo Kososen
kehittä­
mää ns. Kuopio-mallia auto-, joukkoliikenne- ja ja­
lankulkuvyöhykkeineen. Helsingin malli haastaa
tämän sulauttamalla sormet yhtenäisrakenteeseen.
Ehkä siinä kulkee metropolin ja laajan, yksikeskus­
taisen kaupunkiseudun välinen raja.
Kaavako keskeisin keino?
Entä kaavajärjestelmä, minne menet? Riittääkö
maankäyttö- ja rakennuslain päivittäminen vai onko
aika luoda uusi ympäristömuutosten säätelyjärjestel­
mä?
Land skall med lag byggas
– kaupungista puhu­
mattakaan…MRL on rakennuslain jatke. Rakennus­
laki sääteli kaupungistumista ja uudisrakentamista,
rakennetun ympäristön modernisaatiota. Vaikka
MRL:ssä täydennys- ja korjausrakentaminen, käyt­
täjälähtöisyys sekä kestävä kehitys ovat keskeisinä
tukipilareina, on suunnittelun ja sääntelyn logiikka
yhä uudisrakentamiskeskeinen (ks. seuraavan sivun
kaavio). Kaupungistumisen lähestyessä saturaatio­
vaihetta uudisalueiden suunnittelu on poikkeus, ei
oletusarvo. Olevan ympäristön käyttöön, ylläpitoon
Malmin lentokenttäalueen muuttamista asumiskäyttöön on
selvitetty useassa vaiheessa 1980-luvulta alkaen – herättäen
vastalauseita niin käyttäjien, museoviranomaisten kuin asuk­
kaiden piirissä. Valtiovallan ja Helsingin kaupungin tuoreiden
kannanottojen perusteella muutos voi tapahtua 2020-luvulla.
Kaupunkisuunnitteluviraston laatima havainnekuva (ylhäällä)
noudattaa samaa suljettua rakennustapaa ja rakeisuutta kuin
Saarisen Munkkiniemi–Haaga -suunnitelma (oikealla).
(KSV Yleissuunnittelu / Ahokas, Toivola, Rauramo, 2014;
Munksnäs–Haga och Stor-Helsingfors, Aktiebolaget M.G. Stenius
förlag / Eliel Saarinen, 1915)
1,2,3,4,5,6,7,8 10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,...60
Powered by FlippingBook