Rakennettu Ympäristö 4/2015 - page 10

10
Rakennettu Ympäristö 4/15
ja vaalimiseen liittyvät haasteet vaihtelevat voimak­
kaasti eikä juridinen kaava ole välttämättä joustavin
ja tehokkain väline ratkaista näitä – jos väline ollen­
kaan.
Hallitus kaavailee
Kaavoitusjärjestelmä on ollut tarkasteltavana osana
MRL:n kokonaisarviointia ja uudistamistyötä. Halli­
tuskoalition dramaattinenmuutos voi tuskin olla vai­
kuttamatta MRL:n uudistuksen suuntaan. Ainakin
julkisuudessa vallitsee odottava hiljaisuus. Kaavoitus
ja rakentamisen ohjaus rakentuvat rajoittaviin sää­
döksiin ja hallitusohjelman yhdeksi keskeiseksi pe­
riaatteeksi on naulattu normiston purkaminen. Puo­
lueittensa kautta toiveitaan asettavat maakuntien ja
haja-asutusalueiden toimijat, jokamiesrakentajat ja
-asujat sekä rakennusteollisuus- ja kiinteistökehitys­
alan edustajat. Ja ne normit, joista talkoilla halutaan
vapautua, edustavat lähtökohtaisesti hyvinvointiyh­
teiskunnan rakentamisen ihanteellisia periaatteita ja
ns. hyviä kaavoitustapoja. Saavutetusta tietotaidosta
ei saisi nyt tinkiä.
Hallitusohjelman mukaan valtion otetta yleis­
piirteiseen ja strategiseen suunnitteluun löysenne­
tään ja ELY-keskusten toiminta muutetaan konsul­
toivaksi. Viranomaisille määritellään sitovat enim­
mäiskäsittelyajat, suositaan hankekaavoitusta sekä
sallitaan lievennyksiä esimerkiksi esteettömyys-,
väestönsuoja- ja pysäköintinormeihin – osa mää­
räyksistä ja vaatimuksista on toki kuntien määräys­
vallassa mutta valtiovallan ohjeistuksen piirissä. Ra­
kennuslupaviranomaisen kannalta helpotetaan lo­
ma-asuntojen muuttamista pysyviksi, muutetaan
joitakin lupavaatimuksia ilmoitusvelvollisuuksiksi,
mahdollistetaan alueelliset poikkeusluvat korjaus­
rakentamisessa jne. Helpottuvatko vai monimut­
kaistuvatko lupakäytännöt jää nähtäväksi.
Toki turhien normien poistaminen tai lieventä­
minen on paikallaan. Esimerkiksi autopaikkavaa­
timuksia on syytä tarkastella ennakkoluulottomas­
ti paitsi joukkoliikennekäytävillä myös laajemmin,
kun edellä kuvattu liikkumisen ja liikennejärjestel­
män murros kohta tapahtuu.
Tutkijat tuumivat
Mutta onpa kaavoitusjärjestelmän uudistamista esi­
tetty muiltakin tahoilta kuin uuden hallituskoaliti­
on ja sitä ennen ympäristöhallinnon taholta. Aka­
teemisissa piireissä on laajasti kyseenalaistettu jär­
jestelmän toimivuutta.
Juho Rajaniemi
, allekirjoit­
taneen seuraaja Tampereen teknillisen yliopiston
yhdyskunta­suunnittelun professorina, esitti HS:n
vieras­kynäpalstalla (27.6.2015) mm.: ­
”Mielekkäintä
olisi lopettaa kaavoittaminen kokonaan ja luoda tilal-
le elinympäristömme säätelyyn paremmin soveltuvia
keinoja. …Uusien keinojen suunnitteluun tarvitaan
ihmisen toiminnan ja ympäristön syvällistä ymmär-
tämistä. Pieniin ja väliaikaisiin muutoksiin pitää pys-
tyä reagoimaan aiempaa nopeammin, mutta suuris-
sa ja pysyvissä muutoksissa hitaus on usein hötkyilyä
hedelmällisempää. Maakunta-, yleis- ja asemakaavan
sijaan kaksi suunnittelutasoa riittää, etenkin jos nii-
den välillä on jatkuva vuorovaikutus – ihanteellisessa
maailmassa kokonaisuutta ja sen osia tosin suunnitel-
taisiin samanaikaisesti.”
Hänen ”virkaanastujaisluen­
tonsa” otsikko viime talvelta oli ytimekkäästi ”Jäähy­
väiset kaavoitukselle”. Myös muiden yliopistojen tut­
kijoilta kuuluu samansuuntaisia arvioita.
Uudet kujeet?
MRL toi mukanaan uudet selvitys- ja arviointi-
sekä vuorovaikutusvaateet. Tarpeelliset ja hyvää
tarkoittavat käytänteet ovat paisumistaan paisu­
neet, ai­heuttaen työmäärien merkittävää kasvua ja
Kaupungistuminen on tapahtunut
eurooppalaisittain myöhään
mutta sitäkin nopeammin.
Byggnadsbalken 1734 (musta
pallo) sääteli maaseutuvaltaisen
yhteiskunnan maankäyttöä.
Kaupunkien yleinen rakennusjärjestys
1856 (sininen pallo) antoi puitteet
kaupunkien rakentamistapaan.
Asemakaavalaki 1932 (punainen
pallo) loi asemakaavainstrumentin
sovellettavaksi myös yksityiselle maalle.
Rakennuslaki 1959 (keltainen pallo)
sääteli kokonaisvaltaisesti Suomen
varsinaista kaupungistumis- ja
modernisaatiovaihetta. MRL 2000 (vihreä
pallo) astui voimaan kaupungistumisen
kyllästymisvaiheen alkaessa.
Kaupungistuminen ja rakennus­lainsäädäntö Suomessa
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,...60
Powered by FlippingBook