Rakennettu Ympäristö 4/2015 - page 8

8
Rakennettu Ympäristö 4/15
Mitä meidän ajastamme kertoo se, että sata vuotta vanha kaupunkisuunnitelma
tuntuu heräävän henkiin Helsingin uuden yleiskaavan valmistelussa.
Kaupunki ja kaavoitus –
mihin suuntaan menossa?
E
liel Saarisen
Munkkiniemi‒Haaga-suunnitel­
ma julkistettiin v. 1915. Nyt sata vuotta myö­
hemmin, Helsingin uuden yleiskaavan val­
mistelussa, esitellään esikaupunkivyöhykkeil­
le – sisääntuloväylien varsille ja esimerkiksi Malmin
lentokenttäalueelle – kaupunkisuunnitelmia, jotka
erehdyttävästi muistuttavat Saarisen käsialaa. Onko
kaupunkimuotoilutrendeissä ympyrä sulkeutumas­
sa, vai onko kyse ajattomasta urbaanista rakennus­
tavasta? Vai onko yksinkertaisesti kätevin keino ha­
vainnollistaa tavoiteltua ison mittakaavan kaupun­
kikudosta käyttää kaikille tuttua rakeisuuskuvio­
ta – josta toteutusvaiheessa voi vapaasti irrottautua,
kulloisenkin ajan hengessä? Kertooko tämä esimerk­
ki myös kaavoituskäytäntöjen muutoksista?
Kaupunkimuotoilun trendit
Urbs, quo vadis?
Onko kantakaupungin laajentami­
nen koko perinteiselle esikaupunkivyöhykkeelle rea­
listista ja tavoiteltavaa? Mitä se voisi tarkoittaa, Hel­
singissä tai muualla?
Yhdyskuntiamme on aina täydennysrakennettu,
niin kortteli- kuin aluemittakaavassa. Viime vuosi­
kymmeninä entisiä teollisuus-, satama-, ratapiha-,
laitos- ja muita brownfield-alueita on kaavoitettu
uuteen käyttöön – ja niitä alueita Saarisen
Pro Hel-
singfors
-suunnitelmassa riitti. Myös ”kaavoituksen
jakojäännöksiä” ja toimintojen välisiä tilke- ja suoja-
alueita on otettu hyötykäyttöön. Nyt kaipaavat kat­
seet kääntyvät kuitenkin kohti kaupunkilaisten lähi­
viheralueita ja lähimaisemia, jolloin nimby-reaktio
väistämättä herää. Tällöin on vuorovaikutustikkail­
la noustava seuraavalle askelmalle ‒ sillä riskillä että
lähidemokratia kaataa hankkeet ja haaveet. Ainoa
etenemispolku näyttää olevan urbaanin elämänta­
van juurtuminen/juurruttaminen asukkaiden kes­
kuuteen – mihin ei asukasbarometrien ja gallupien
valossa tunnu vielä olevan ”Kallion ja Punavuoren
kuplien” ulkopuolella valmiutta.
Bulevardisointi mahdollisuutena ja haasteena
Yleiskaavaluonnoksen kuningasajatusta, pääväylien
bulevardisointia, hidastaa tai haastaa ympäristöter­
veyden näkökulmat. Jos alan viranomainen julkisuu­
dessa (HS 28.6.2015) toteaa, että vilkkaan kadun var­
rella asuvan elinikäodote saattaa vähetä 2,5 vuotta,
Tarkoittaako Helsingin tiivistäminen myös ”kööpenhaminlaistamista” niin kaupunkirakenteen kuin urbaanien tilojen suhteen?
Kööpenhaminasta on ansaitusti tullut kansainvälinen pyöräily- ja kävelykaupungin symboli. Julkisen kaupunkitilan muokkaaminen neljän
liikkumismuodon rinnakkaiseloa tukevaksi on vaativa ja hidas prosessi.
STAFFAN LODENIUS
Kuva: Staffan Lodenius
1,2,3,4,5,6,7 9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,...60
Powered by FlippingBook