Rakennettu Ympäristö 1/2016 - page 68

68
Rakennettu Ympäristö 1/16
KHO:n päätöksiä
Velvoitteen kohdistaminen
Terveydensuojelulaki
Parveketupakointi
KHO 18.11.2015 taltio 3292
Vuosikirja KHO:2015:164
Kuusamon
ympäristötarkasta-
ja kielsi (13.12.2013) tupakoinnin
asunto-osakeyhtiön omistamassa
kiinteistössä huoneiston parveke-
tilassa. Huoneiston haltijan (osak-
keenomistajan) tulee huolehtia
siitä, että huoneiston parvekkeella
ei tupakoida.
Kuusamon kaupungin yhdys-
kuntatekniikan ympäristöjaos-
to
hylkäsi (21.1.2014) huoneiston
hallintaan oikeuttavien osakkeiden
omistajan oikaisuvaatimuksen.
Pohjois-Suomen hallinto-oi-
keus
kumosi (17.2.2015) ympäris-
töjaoston päätöksen. Terveyden-
suojelulain 27.1 §:ssä tarkoitettu
määräys terveyshaitan poista-
miseksi voidaan antaa sille, jon-
ka toiminnasta tai menettelystä
aiheutuu terveyshaittaa. Asiassa
on kysymys parveketupakoinnin
naapurille mahdollisesti aiheut-
taman terveyshaitan arvioinnis-
ta. Velvoitetta ei voida kohdistaa
toisella paikkakunnalla asuvaan
huoneiston omistajaan. Aiheutta-
misperiaatteenmukaisesti velvoite
olisi tullut kohdistaa huoneistossa
päätöksentekohetkellä asuneeseen
vuokralaiseen.
Korkein hallinto-oikeus
hyl-
käsi ympäristöjaoston valituksen.
Hallinto-oikeuden päätöstä ei
muutettu.
Toimituksen huomautuksia
Asia koskee usein julkisuudessa
esillä ollutta kysymystä parveke-
tupakoinnista. Tupakkalain 12 §:n
1 momentin 7 kohdan (698/2010)
mukaan tupakointi on kiellet-
ty asunto-osakeyhtiön tai muun
asuinyhteisön asuinkiinteistöjen
yhteisissä ja yleisissä sisätiloissa.
Saman pykälän 3 momentin mu-
kaan asunto-osakeyhtiö tai muu
asuinyhteisö voi kieltää tupakoin-
nin hallitsemallaan ­yhteisellä
­ulkoalueella rakennuksen ilman­
ottoaukkojen läheisyydessä, lasten
leikkialueella ja yhteisillä parvek-
keilla. Tupakkalain 13 § antaa ao.
sisätilan tai ulkoalueen haltijalle
taikka näiden edustajalle valtuu-
den poistaa tupakoija, joka ei ke-
hotuksesta huolimatta lopeta tupa-
kointia, sisätilasta tai ulko­alueelta,
jollei poistamista voida pitää koh-
tuuttomana.
Säännös hallintopakon käyttä-
misestä sisältyy tupakkalain 20 §:n
2 momenttiin. Sen mukaan lupa-
ja valvontavirasto tai kunta voi
tehostaa tupakkalain perusteella
antamaansa kieltoa tai määräystä
uhkasakolla tai teettämisuhalla.
Uhkasakkoon ja teettämisuh-
kaan sovelletaan uhkasakkolakia
(1113/1990), jollei tupakkalaissa
toisin säädetä.
Koska nyt ei ollut kysymys
asuinyhteisön yhteisestä parvek-
keesta vaan yksittäisen huoneiston
parvekkeesta, on siihen sovellettu
terveydensuojelulakia.
Terveyshai-
tan
käsite on määritelty ympäris-
tönsuojelulaissa. Uuden ympäris-
tönsuojelulain (527/2014) 5 §:n 1
momentin 4 kohdan mukaan ter-
veyshaitalla tarkoitetaan ihmises-
sä todettavaa sairautta, muuta ter-
veydenhäiriötä tai sellaisen tekijän
tai olosuhteen esiintymistä, joka
voi vähentää väestön tai yksilön
elinympäristön terveellisyyttä. Ai-
emmassa ympäristönsuojelulaissa
(86/2000) vastaavamäärittely sisäl-
tyi lain 3 §:ään. Terveydensuojelu-
laki viittaa yleisesti muun muassa
ympäristönsuojelulakiin.
Päätöksen tekohetkellä voi-
massa olleen terveydensuojelulain
27.1 §:n (763/1994)mukaanmilloin
asunnossa tai muussa oleskeluti-
lassa esiintyymelua, tärinää, hajua,
valoa, mikrobeja, pölyä, savua, lii-
allista lämpöä tai kylmyyttä taikka
kosteutta, säteilyä tai muuta niihin
verrattavaa siten, että siitä voi ai-
heutua terveyshaittaa asunnossa
tai muussa tilassa oleskelevalle,
kunnan terveydensuojeluviran-
omainen voi velvoittaa sen, jonka
menettely tai toimenpide on syynä
tällaiseen epäkohtaan, ryhtymään
toimenpiteisiin terveyshaitan
poistamiseksi tai rajoittamiseksi.
Lainmuutoksella (1237/2014) on
säännöstä täsmennetty siten, et-
tä toimenpiteisiin haitan ja siihen
johtaneiden tekijöiden selvittämi-
seksi, poistamiseksi tai rajoitta-
miseksi on ryhdyttävä viipymättä.
Oikeusohje siitä, kuka haitan pois-
tamisesta eri tilanteissa vastaa ja
kehen velvoite voidaan kohdistaa,
on lainmuutoksella siirretty sa-
man pykälän 2 momenttiin. Sen
mukaan, jos haitta aiheutuu asuin-
huoneiston tai muun oleskelutilan
rakennuksen rakenteista, eristeis-
tä tai rakennuksen omistajan vas-
tuulla olevista perusjärjestelmistä,
haitan poistamisesta vastaa raken-
nuksen omistaja, ellei muualla lais-
sa toisin säädetä. Jos terveyshaitta
aiheutuu kuitenkin asunnon tai
muun oleskelutilan käytöstä, joka
ei ole tavanomaista, terveyshaitan
poistamisesta vastaa asunnon tai
muun oleskelutilan haltija. Kunnan
terveydensuojeluviranomainen voi
velvoittaa sen, jonka vastuulla asia
on, ryhtymään viipymättä tarvitta-
viin toimenpiteisiin terveyshaitan
ja siihen johtaneiden tekijöiden
selvittämiseksi, poistamiseksi tai
rajoittamiseksi.
Uhkasakosta sekä teettämis-
ja keskeyttämisuhasta säädetään
terveydensuojelulain 53 §:ssä. Me-
nettelyn osalta viitataan uhkasak-
kolakiin.
Uhkasakkolain mukaan uhka
voidaan kohdistaa asianosaiseen,
jolla on oikeudellinen ja tosi­
1...,58,59,60,61,62,63,64,65,66,67 69,70,71,72,73,74,75,76
Powered by FlippingBook