Rakennettu Ympäristö 5/2015 - page 37

Rakennettu Ympäristö 5/15
37
Elävä Hämeenkatu –
joukkoliikennekokeilu ja
kaupunkitapahtuma
Joukkoliikennekokeilu sulki Hyvinkään Hämeenkadun kymmeneksi päiväksi
viime kesänä ja vapautti katutilaa kaupunkilaisten käyttöön. Tapahtumalla
juhlistettiin Hyvinkään palkittua keskustan kehittämistyötä ja kerättiin ideoita
jatkosuunnittelun pohjaksi.
H
yvinkään keskusta koki muodonmuutoksen,
kun kaupungin kokoon nähden huomatta-
van suuri Kauppakeskus Willa avautui ydin-
keskustassa vuonna 2012. Määrätietoisen
kaupan sijainnin ohjauksen ansiosta kaupunki on
kehittynyt vetovoimaiseksi ja seudullisesti houkut-
televaksi. Elävät Kaupunkikeskustat ry myönsi viime
keväänä Hyvinkäälle keskustapalkinnon kiittäen ke-
hittämistyön ajallista syvyyttä ja vahvaa paikallisuut-
ta sekä yhteistyötä kaupungin ja yksityisten kumppa-
neiden välillä.
Elokuinen Elävä Hämeenkatu -tapahtuma toi
keskustan kehittämisen asukkaiden ulottuville. Pai-
kallisliikenteen bussiterminaali siirrettiin rautatie-
asemalta pääradan ylittävälle Hämeensillalle ja osa
Hämeenkatua kavennettiin joukkoliikennekaduksi.
Vapautuvalle ajokaistalle sijoitettiin kontteja pien-
yrittäjiä ja muita toimijoita varten. Tilapäisellä lii-
kennejärjestelyllä ja katutilan muulla käytöllä ha-
vainnollistettiin, millainen Hämeenkatu tulevai-
suudessa voisi olla.
Kokeilussa keskustan kehä ja
paikallisliikenteen terminaali
Paikallisliikenteen terminaalin sijoittamista Hä-
meensillan viereen toteutettavalle siltakannelle
ideoitiin jo 1970-luvulla, mutta ajatuksesta luovut-
tiin sekä kustannusten että henkilöautoliikenteeseen
kohdistuvien rajoitusten vuoksi. Viimeisen yleiskaa-
vakierroksen yhteydessä valtuusto viimein hyväksyi
liikennejärjestelmäsuunnitelman, jossa läpikulkulii-
kenne ohjattaisiin ydinkeskustaa kiertävälle kehäl-
le ja pääkadun rooli muutettaisiin joukkoliikenne-
painotteiseksi. Yksityiskohdat jätettiin myöhemmin
päätettäviksi.
Kokeilun aikana keskelle Hämeensiltaa raken-
nettiin vanerista 40-metrinen keskilaituri. Linja-
autot pysähtyivät niin, että kaikkien autojen ovet
avautuivat laiturille, jolloin autosta toiseen vaih-
to tapahtui helposti. Henkilöautoliikenne ohjattiin
ydinkeskustaa kiertäville väylille keskustan kehää
simuloiden. Kokeilu ei täysin vastannut suunnitel-
tua lopputilannetta, koska yksi uusi silta, etuajo-oi-
keus ja jouhevammin muotoillut risteykset puuttui-
vat. Alkuhankaluuksien jälkeen kehä toimi kuiten-
kin kohtuullisen hyvin.
Katutila tilapäiskäyttöön
Kokeilua pohjustettiin ottamalla yhteyttä suljettavan
katuosuuden varrella ja sen välittömässä läheisyy-
dessä sijaitseviin yrityksiin ja muihin organisaatioi-
hin. Ennakko-odotusten vastaisesti yrittäjien suhtau-
tuminen yhtä lukuun ottamatta oli varovaisen posi-
tiivista tai neutraalia. Teknisen lautakunnan päätös
saatiin kesäkuun lopulla, minkä jälkeen aloitettiin
yrittäjien, yhteisöjen ja yksityishenkilöiden laajempi
houkuttelu mukaan kokeiluun.
Kaupunki tarjosi puitteet matalan kynnyksen
osallisuudelle: se hankki kontit pop up -toimin-
taan, piti vuokrat nimellisinä, antoi katutilan käyt-
töön ilmaiseksi ja hoiti tilapäisiin käyttöihin liitty-
vän lupabyrokratian. Ainoana ehtona oli, että raja-
tulle tapahtuma-alueelle sijoittuvan toiminnan tuli
olla mahdollisimman avointa ja osallistavaa, eikä se
saanut olla pelkkää mainontaa. Tarkoituksena oli,
että kuntalaiset itse tuottaisivat toimintaa ja vaihto-
ehtoisia käyttöjä kadulle.
Keskustojen kehittäminen perustuu ajatukseen,
että katutilan elävöittäminen ja oleskelua tukeva ka-
lustus parantavat viihtyvyyttä, tuovat keskustaan lisää
ihmisiä ja siten myös lisää asiakkaita kadunvarren
yrittäjille. Hyvinkäällä normaalitilanteessa Hämeen-
kadulla liikutaan lähinnä läpikulun takia ja useim-
miten henkilöautolla. Kävelyn ja pyöräilyn osuus on
ANNE JARVA JA AINO KUUSIMÄKI
1...,27,28,29,30,31,32,33,34,35,36 38,39,40,41,42,43,44,45,46,47,...60
Powered by FlippingBook