6 PALVELUESIMIES 4/2024 Pomo häiritsee alaista, alainen pomoa Vähittäiskaupan esihenkilöiden psykososiaaliset kuormitustekijät – 2024 kyselyn perusteella esihenkilöt kokevat häirintää ja epäasiallista kohtelua työyhteisössä eniten alaistensa taholta. Esihenkilöiden kokema häirintä ei ole kyselyyn vastanneiden mukaan kovinkaan korkea kuormitustekijä kaupan alalla. Asiakkaiden häirintä on työyhteisössä ilmenevää häirintää suurempi kuormitustekijä. Yhtäältä ongelmat yhteistyössä ja vuorovaikutuksessa HR:n ja toimialajohdon kanssa sekä ylemmän johdon tuen puuttuminen ovat merkittäviä kuormitustekijöitä., vaikka niitä ei häirinnäksi koettaisikaan. Alaishäiriköinti korostuu arjessa toiminnanjohtaja Mika Valkosen mukaan koko ajan. Ellei työnjohtovallan esihenkilötyö ole läpinäkyvää ja puolueetonta, se näkyy tyytymättömyytenä koettuun johtamiseen. Valkosen mukaan epäkohtana on henkilökunnan liiallinen kuunteleminen. –Työntekijöiden kuuntelemisen ylikorostuessa unohtuvat lailliset menettelyt ratkaista työilmapiiriasioita. Esimerkiksi esihenkilön siirtäminen muualle, vaikka se kuuluisi työnjohto-oikeuteen ja olisi työsopimuksenkin mukaan sallittua, ei tule lain mukaan ensisijaisena keinona ratkaista työilmapiiriasioita. Ei tunnisteta, että työilmapiiritutkimukset tai henkilökohtaiset onnistumisarvot eivät ole edes siirtoperusteita. Kuten Korkein oikeus on todennut, työnjohdon ja henkilöstöhallinnon tarpeita varten suunnitellut mittarit eivät ole omiaan osoittamaan, onko työsuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä tapahtunut. Alaishäiriköinti ilmenee esihenkilön arvosteluna, haukkumisena ja nälvintänä, julkisena nolaamisena, ivallisuutena, nimittelynä, matkimisena, niskurointina, selän takana juoruiluna, perättöminä väitteinä, organisaationrakenteen ohittamisena, sosiaalisena eristämisenä, muuna häiriköintinä, joskus ulottuen myös henkilökohtaisiin asioihin: ulkonäköön, olemukseen tai vakaumukseen. - Joiltakin alaisilta puuttuvat alaistaidot. Huono alainen vaatii esihenkilöltään tekoja, jotka voisi hoitaa itsekin. Eräs tällainen on vastuunkanto työpaikan yhteisistä asioista, toteaa Valkonen. – Sitten ovat nämä ”mikään ei riitä” – valittajat tai kokijat. Ei tarvita kuin fyysinen pieni kosketus vahingossa, niin esihenkilö hakkaa, pienikin äänenkorotus, niin huudetaan kurkku suorana. Poliisitutkintaan on mennyt tilanteita, joissa esihenkilö ei tervehdi alaisen haluamalla tavalla ja tilanteita, joissa alaiset vuosienkin jälkeen purkavat katkeruuttaan esihenkilön uudelle työnantajalle kenenkään pyytämättä. Valkosen mukaan monella työpaikoilla vallitsee puuttumattomuuden kulttuuri. -Se on monesti virhe. Lailliset edellytykset puuttua edelleen jatkuvaan alaishäirintään karkaavat, ellei epäasialliseen tai epäkunnioittavaan käytökseen puututa tuoreeltaan varoituksin. Esihenkilön aikaa kuluu tänä päivänä henkilöstön keskinäisten ongelmien setvimiseen. Jokaisen työntekijän on työpaikalla vältettävä muihin työntekijöihin kohdistuvaa häirintää tai muuta epäasiallista kohtelua, joka aiheuttaa heidän turvallisuudelleen tai terveydelleen haittaa tai vaaraa, mutta työntekijöiden keskinäistä kiusaamista ei ole erikseen sanktioitu. Tilanteeseen voidaan puuttua vain työnjohdollisin keinoin. - Työntekijältä odotetaan oikeuskäytännön valossa aina tietoisuutta yleisistä käyttäytymistavoista. Työnantajayrityksen yleiseen käyttäytymiskulttuuriin voi kuulua niin kutsuttu karski kielenkäyttö, jonka osaTYÖPAIKKAHÄIRINTÄ JA EPÄASIALLINEN KOHTELU ESILLÄ KUOPIOSSA Vaikka aiheet olivat vakavia ja tunteita pintaan nostattavia, ilmapiiri oli rento ja ihmiset hyvällä mielellä. Yli 60 henkilöedustajaa KEY:stä ja PAMista kokoontui lokakuussa kahdeksi päiväksi Kuopioon keskustelemaan häirinnästä kaupan alalla. Aiheeseen väen johdattivat Kuopion kaupunginteatterin näyttelijät. Forumteatterin muodoin demonstroitiin ja ratkottiin arjen häirintätilanteita. Häirintää avattiin myös oikeudellisesti liiton ja aluehallintoviraston lakimiesten alustuksin. Toinen päivä perehdyttiin esihenkilötyön psykososiaalisen kuormituksen hallinnan keinoihin. Katseet suunnattiin lopuksi alkuvuonna edessä olevaan sopimuskierrokseen.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==