27 YRITTÄJÄNAINEN Ajassa Naisyrittäjyys tarvitsee vahvan äänen Naisyrittäjien määrä on laskenut viime vuosina dramaattisesti. Tilastokeskuksen mukaan vuoden 2021 kolmannella neljänneksellä Suomessa oli noin 117 000 naisyrittäjää. Vuoden 2024 toiseen neljännekseen mennessä määrä oli pudonnut 97 000:een. Kolmessa vuodessa siis 20 000 naisyrittäjää on lyönyt hanskat tiskiin. Naisten aliedustus ja heidän kohtaamansa haasteet ovat osa laajempaa ongelmaa, joka koskee myös naisten urapolkuja ja työn arvostusta. Siksi naisyrittäjien tilanne vaatii yhä erityistä tukea ja edunvalvontaa. "Nuorempana ajattelin, ettei naisyrittäjyyttä tarvitse erikseen nostaa, mutta nyt olen toista mieltä," sanoo yrittäjyyskasvatuksen asiantuntija Maria Korpisalo. "Meillä on yhä vahvasti sukupuolittuneet työmarkkinat, ja sama näkyy yrittäjyydessä. Se on tavallaan kuin kaksinkertainen lasikatto." Tilastot tukevat Korpisalon havaintoja. Suomessa vain kolmasosa yrittäjistä on naisia. Pääkaupunkiseudulla uusista yrityksistä vain 11 prosenttia on naisten perustamia. "Onhan se ihan älytöntä tuhlausta, että naisten potentiaalia yrittäjinä ei hyödynnetä täysillä", Korpisalo summaa. Oma järjestö taistelee sen puolesta, että naisten yrittäjäpotentiaali saadaan täysimääräisesti käyttöön. TEKSTI ANNAMARI TYPPÖ
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==