18 YRITTÄJÄNAINEN "Aika näyttää, miten se vaikuttaa asiakkaiden käyttäytymiseen." Forss on kaikesta huolimatta varovaisen optimistinen ja toivoo, että vaikutus liiketoimintaan on minimaalinen. "Muutos on kuitenkin pieni, hinnat nousivat vain euron tai kaksi." Kuluttajakäyttäytymisen muutos huolestuttaa myös Marika Halttusta, joka on kauppiaana lahtelaisessa vaateliike Moremixissä. "Minulla on pelokas fiilis siitä, miten korotus vaikuttaa asiakkaiden ostovoimaan", Halttunen sanoo. Vaatekauppa on ollut muutenkin ongelmissa jo pitkään. Toimintaa on vaikeuttanut muun muassa niin kutsuttu "skimpflaatio": materiaalien laatu heikkenee, mutta hinnat nousevat. Ilmiö on vastaava kuin elintarvikkeista tuttu "shrinkflaatio", jossa esimerkiksi karkkipussit kutistuvat kutistumistaan, mutta hinnat nousevat tai vähintäänkin pysyvät samana. Nyt arvonlisäveron korotus aiheuttaa hinnoittelustrategiaan lisähaasteita. VAIHTOEHTOJA EI OLE Marika Halttunen ei näe vaihtoehtoja hintojen nostamiselle. Marginaalit ovat niin pieniä. "Isommissa taloissa on enemmän joustavuutta. Meillä ei ole välikäsiä, joten kustannusten nousu oli joko otettava omalle kontolle tai siirrettävä asiakkaiden maksettavaksi." Myös Riikka Forss siirsi alv-korotuksen kampaamonsa hintoihin välittömästi. "Olen nostanut hintoja hyvin maltillisesti vuosien varrella, erityisesti leikkausten osalta. Tämä arvonlisäveron korotus ei kuitenkaan jättänyt minulle valinnanvaraa. Hintoja oli pakko tarkistaa", Forss sanoo. Pientä helpotusta huoleen ovat yllättäen tuoneet asiakkaat, jotka alkoivat kysellä jo alkuvuodesta, miksi Salon RF:n hinnat eivät olleet kallistuneet yleisen kustannustason noususta huolimatta. Forss odottaakin asiakkailtaan ristiriitaisia reaktioita. "Useimmat varmasti ymmärtävät, että korotus oli väistämätön, sillä valtiokin nosti joka tapauksessa omaa osuuttaan. Mutta kyllähän asiakkailla jossakin vaiheessa tulee maksukatto vastaan ja he joutuvat vähentämään kuluttamista, koska rahat eivät vain riitä." Halttusen ajatukset kulkevat samoja ratoja. "Jossain se raja menee kuluttajillakin. Tämä on sitten se mistä säästetään. Suomalaiset eivät muutenkaan ole varsinaisesti mitään vaatteilla pröystäilijöitä." KASSAKONE EI TAIVU DESIMAALEIHIN Kun tätä haastattelua kesällä tehtiin, Forssia mietitytti eniten, miten liikkeen alkuajoista asti käytössä ollut kassakone selviytyy muutoksesta, kaikki kassajärjestelmät kun eivät pysty käsittelemään desimaalilukuja. "Aika monella saattaa tulla korotuksen myötä kassakoneen tai kassajärjestelmän uudistus, ja se voi maksaa tuhansia euroja. Tällainen ulkopuolelta tuleva pakollinen uudistusvaatimus tuntuu ahdistavalta", Forss sanoi. "Kassajärjestelmämme on 15 vuotta vanha, enkä ole varma, miten se käsittelee desimaalilukuja. Jossain vaiheessa oli ilmassa, että muutos tulisi voimaan ensi vuoden alussa. Siksi lopullinen aikataulutus yllätti. Valtio osaa halutessaan olla kaikkea muuta kuin jäykkä ja hidas liikkeissään", Halttunen totesi tuolloin. Hän myöntää, että mitään positiivista tilanteesta on vaikea löytää. "Pää kylmänä on oltava ja otettava päivä kerrallaan. Mitään laajennuksia tässä ei tosiaankaan voi suunnitella." Marika Halttunen • Syntynyt vuonna 1968. • Moremix Fashion Oy on perustettu vuonna 2012. • Yrityksen päätoimiala on tekstiilivalmisteiden tukkukauppa. Se tarjoaa yksilöllistä tyylikkyyttä ja laadukkaita materiaaleja kaiken kokoisille naisille Lahden Rautatienkadulla. Riikka Forss • Syntynyt vuonna 1979. • Salon RF on perustettu vuonna 2007. • Salon RF on lahtelainen parturi-kampaamo, jossa tehdään monipuolisesti alan töitä yli 20 vuoden kokemuksella. Edunvalvonta
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==