14 YRITTÄJÄNAINEN Hyötytietoa yrittäjälle Yrittäjyys tuo mukanaan paitsi mahdollisuuksia myös vastuita ja riskejä. Mitä yrityksellesi tapahtuisi, jos menettäisit yllättäen toimintakykysi tai kävisit läpi avioeron? Jokaisen yrittäjän tulisi varautua elämän ja liiketoiminnan yllättäviin käänteisiin huolehtimalla, että kaikki tärkeät henkilökohtaiset asiakirjat ovat ajan tasalla. Vain näin voit varmistaa, että yrityksesi ja läheistesi tulevaisuus on turvattu myös odottamattomissa tilanteissa. Yrityksen lakisääteisiä asiakirjoja ovat esimerkiksi hallituksen päätös- asiakirjat, yhtiökokousten asiakirjat ja työsuhteisiin liittyvät dokumentit. Yrittäjällä itsellään sen sijaan ei vastaavia lakisääteisiä dokumentteja ole. Paperiasiat on silti tärkeä hoitaa kuntoon hyvissä ajoin, kun kaikki on vielä hyvin, korostaa turkulaisen lakiasiaintoimiston Saga Perhejuristin perustaja, lakimies Satu Koivula. "Silloin pystytään toimimaan objektiivisesti ja miettimään myös muuta kuin omaa etua", Koivula sanoo. Mitkä sitten ovat niitä keskeisiä asiakirjoja, jotka jokaisen yrittäjän Näillä asiakirjoilla turvaat yrityksesi tulevaisuuden Moni meistä antaa koko elämänsä yrittäjyydelle miettimättä lainkaan, mitä tapahtuu esimerkiksi avioeron tai kuoleman yhteydessä. Turkulaisen Saga Perhejuristin lakimies Satu Koivula neuvoo, miten yllättäviin tilanteisiin voi varautua. TEKSTI ANNAMARI TYPPÖ KUVAT MARIA GRÖNROOS tulisi laatia ja päivittää olosuhteiden muuttuessa? Koivula jakaa ne kahteen kategoriaan: osa asiakirjoista kohdistuu yrittäjän elinaikaan, osa aikaan kuoleman jälkeen. ELINAIKAAN KOHDISTUVAT ASIAKIRJAT 1. EDUNVALVONTAVALTUUTUS. Edunvalvontavaltuutuksella voit etukäteen määrätä, kuka hoitaa asioitasi ja tekee päätöksiä puolestasi ja miten asioitasi hoidetaan, jos et itse siihen kykene esimerkiksi sairauden vuoksi. Holhoustoimilaissa määrätty edunvalvonta ei periaatteessa poista henkilön oikeustoimikelpoisuutta vaikkakin käytännössä yleensä vähintäänkin rajoittaa sitä, kun taas edunvalvontavaltuutuksen vahvistaminen ei suoraan poista omaa oikeustoimikelpoisuutta ja asioita voidaan tietyssä määrin hoitaa myös valtuutetun ja valtuuttajan kesken yhdessä. Jos edunvalvontavaltuutusta ei ole, tuomioistuin voi määrätä sinulle edunvalvojan holhoustoimintalain nojalla. Tämä lisää merkittävästi byrokratiaa, sillä edunvalvojan on haettava lupaa Digi- ja väestötietovirastolta jopa pienissä päätöksissä. Tämä tekee yrittäjän asioiden hoitamisesta vaikeampaa ja kalliimpaa, koska jokaisesta luvasta peritään maksu ja jokainen lupaprosessi ottaa oman aikansa. 2. AVIOEHTOSOPIMUS. Avioehtosopimuksella voit rajata yritysomaisuuden avio-oikeuden ulkopuolelle, mikä on tärkeää esimerkiksi riitaisissa avioeroissa. Jos toinen puoliso on yrittäjä ja toinen palkansaaja, jolla ei ole omaisuutta, voi avioero pakottaa yrittäjän myymään yritysomaisuuttaan tasinkoa maksaakseen tai luovuttamaan toiselle osapuolelle yritysomaisuutta – esimerkiksi osakkeita. Avioehtosopimuksella yritysomaisuus säilyy yrittäjällä eikä sitä tarvitse jakaa. Avioehto voidaan laatia koskemaan vain tiettyjä omaisuuseriä tai kaikkea omaisuutta, ja se voi päteä sekä avioeron että kuoleman varalta. Tämä varmistaa, että yritys pysyy toiminnassa ilman taloudellisia rasitteita myös eron tai kuoleman jälkeen. Avioehdolla voidaan myös huolehtia siitä, että yritysomaisuus siirtyy
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==