14 MTK-Uusimaan ja MTK-Uusimaa säätiön vuosittainen stipendi Keudan maatalousalan opinnoissa ansioituneelle opiskelijalle jaettiin tänä vuonna Taru Nurmiselle. Taru tuli haastatteluun Helsinkiin MTK:n toimistolle. Asikkalassa asuva Taru, 35, on esimerkki siitä, kuinka oman intohimon seuraaminen voi viedä kohti uutta suuntaa elämässä. Alun perin Taru on koulutukseltaan lähihoitaja ja ylioppilas, ennen Keudan opintoja hän työskenteli erityistä tukea tarvitsevien nuorten kanssa. Työnsä kautta hän pääsi usein tallille yhdessä nuorten kanssa ja juuri näistä hetkistä syntyi ajatus lähteä opiskelemaan eläintenhoitajaksi. Aikaisempaa kokemusta alalta Tarulla ei ollut. Keudan jatkuva haku mahdollisti hakemisen heti ajatuksen synnyttyä. Taru haki Saaren kartanolle opiskelemaan ja aloitti opinnot tammikuussa 2024. Sijaintinsa vuoksi Taru oli ensin ajattelut hakevan Koulutuskeskus Salpaukseen, mutta koska Keudassa pystyi aloittamaan opinnot heti, valikoitui se opiskelupaikaksi. Vaikka matkat Asikkalasta koululle olivat pitkiä, ne toivat mukanaan yllättävän ilon, koulumatkoista muodostui rauhallisia hetkiä, joissa sai nollata ajatuksia arjen ja opiskelujen välillä. Taru koki, että sai enemmän irti lähiopetuksesta. Tällä hetkellä Taru asuu isoäitinsä vanhalla tilalla, jossa perheen ilona on hevosia, lampaita ja muita kotieläimiä. Unelmana on oma Unelmien perässä eläintenhoitajaksi pieni maatila, ja nyt perhe toivoo löytäneensä sopivan paikan Heinolasta, sellaisen, jossa olisi myös peltoa tulevaisuuden eläinsuunnitelmia varten. Rakkaudesta eläimiin ja oppimiseen Taru kertoo, että intohimo yhdistää nuoret ja eläimet olivat vahvin syy lähteä opiskelemaan. Opinnot kestivät 1,5 vuotta, sillä aiemman koulutuksen ansiosta osa opinnoista voitiin hyväksi lukea. Kokemus oli innostava ja opettava, kaikki oli uutta ja jännittävää. Erityisen mieleenpainuvana hän muistaa koneiden ajamisen, johon ei ollut aiempaa kosketusta. ”Opinnoissa parasta oli se, että sai tehdä monipuolisesti kaikkea. Opettajat tukivat parhaansa mukaan, mutta myös opiskelijalle annettiin vastuuta. Tunnelma oli hyvä ja yhteishenki opiskelijoiden kesken erinomainen, oli hienoa opiskella eri-ikäisten ihmisten kanssa ja nuoretkin turvautuivat usein vanhempiin opiskelijoihin.” Taru näkee myös pientä kehityksen varaa. Hän kertoo, että uudistuksen myötä koulutus on muuttunut yleisemmäksi: enää ei erikseen kouluttauduta pien- tai tuotantoeläinten hoitajaksi, vaan opiskellaan molempia. Tämä tuo toisaalta laajaa osaamista, mutta toisaalta oppiminen jää joissain osissa pintaraapaisuksi. Tarun toive olisi, että asioita käytäisiin vielä konkreettisemmin läpi tiloilla, sillä käytäntö auttaa muistamaan paremmin. Lisäksi toiveena olisi enemmän yhteistyötä koulun ja tilojen välillä. Taru toivoo myös, että yrittäjyysopintoihin panostettaisiin enemmän, sillä moni Saaren kartanolta valmistunut, päätyy yrittäjäksi, ja verkkokurssi ei yksin riitä valmentamaan siihen riittävästi. Monipuolista työtä ja unelmia tulevaisuudessa Kesän ajan Taru työskentelee Kilkkilän farmilla, jossa hänen työtehtävänsä ovat vaihtelevia ja monipuolisia, hän hoitaa muun muassa hevosia, strutseja, alpakoita, aaseja ja kalkkunoita. Hän vastaa ruokinnasta ja kotieläinpihan siisteydestä ja tykkää työstä todella paljon. Elokuussa Taru palaa takaisin lähihoitajan tehtäviin erityistä tukea tarvitsevien nuorten pariin. Tulevaisuudessa hän haaveilee sivutoimisesta yrittäjyydestä, tai ehkä jopa päätoimisesta, jos sopiva polku löytyy. Tavoitteena on edelleen yhdistää työ nuorten ja eläinten kanssa, vaikka tarkka muoto ei ole vielä kirkastunut. ”Yksi asia on varma, hevosten tai koirien kanssa toimiva eläintoiminta ei ole minun juttuni. Mutta jotain muuta varmasti keksin, joka tuo nämä kaksi maailmaa yhteen.” Vinkkejä tuleville opiskelijoille Taru rohkaisee kaikkia hakeutumaan opiskelemaan alalle, joka aidosti kiinnostaa. ”Joskus elämässä joutuu tekemään asioita, jotka eivät tunnu omilta, mutta niistäkin saa arvokasta kokemusta. On tärkeää kulkea kohti omia unelmia, vaikka tie ei olisi aina suora.” FANNY KAASINEN KESÄHARJOITTELIJA, MTK-UUSIMAA
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==