Slalli 1 2025

Slalli 1 / 2025 21 sä vaatteet laitetaan päälle: ensin villahaalari, sitten kuorihaalari, pipo, kumisaappaat ja hanskat. Lasta voi myös pyytää kokeilemaan, mitä tapahtuu, jos laittaa ensimmäisenä kumpparit jalkaan: sitten ei saa haalaria päälle. –Kultakutri ja kolme karhua on mainio satu matematiikan oppimiseen. Siinä ovat mukana kaikki matemaattiset taitoalueet: voidaan laskea karhuja, vertailla puurokulhojen kokoa ja puuron lämpötilaa, sekä havainnoida aikaa, kuinka kauan karhut ovat ulkona. Kultakutri vertailee myös karhujen tuoleja ja sänkyjä. VANHEMMAT MUKAAN MATIKKATALKOISIIN Jos päiväkodin pihalla tai lähimetsässä on aukea paikka, sinne voi tehdä lasten kanssa kesällä aurinkokellon. Laitetaan keppi pystyyn maahan ja katsotaan aamulla, missä kohdin sen varjo on, piirretään merkki maahan ja kirjoitetaan kohdalle kellon aika. Iltapäivällä huomataan, että varjo on ihan eri paikassa ja merkitään se uudelleen. Siten voidaan seurata auringon kulkua ja ajan kulua. Sensomotoriset leikit ovat erinomaisia pienten lasten kanssa. He innostuvat kurkkaamisleikeistä tai siitä, että piilotetaan jotakin käteen, suljetaan nyrkki ja avataan se. Peuhuleikit auttavat lasta hahmottamaan spatiaalisia taitoja: miten päin ja missä voin olla tilassa. –Rakenteluleikeissä voidaan tehdä isompia ja pienempiä juttuja, mitata ja verrata niitä. Muovailuvahasta voi tehdä ensin kolme palloa ja sitten yhdistää ne yhdeksi. Hiekkakakkuja voi tehdä kasvavaan järjestykseen, torneja tehdessä huomioidaan, että isoimman tornin tulee olla alimmaisena. Leipominen on täynnä matematiikkaa ja lisäksi siinä on herkullinen lopputulos. Mitataan aineksia, opitaan tilavuutta ja massaa. Pienimmätkin oppivat yhden ja kahden lusikan määrät, tai laskevat desilitroja. Vartiainen kuuli äskettäin erinomaisen esimerkin siitä, kuinka jäätelökioskileikki toimi matikan oppituntina. Lapset tekivät hiekkalaatikolla jäätelöpalloja. Varhaiskasvatusope meni asiakkaaksi ja tilasi erilaisia annoksia: yksi pallo suklaa-, kaksi palloa banaanijäätelöä. Mitä tämä maksaa? –Lapset vastasivat viisi euroa. Ope antoi heille kuusi kiveä ja kysyi, onko oikea summa? Lapset laskivat kivet ja totesivat että siinä on yksi euro liikaa. Tämä oli hieno tilanne, koska lapset kokivat leikkivänsä ja matikan oppiminen tuli siinä sivussa, Vartiainen kiittelee. Kaikki pelit korttipeleistä noppa- ja lautapeleihin ovat erinomaisia matematiikan taitojen tukemiseen. Pelaamiseen kannattaa kannustaa myös vanhempia. –Kertokaa vanhemmille, mitä päiväkodissa on meneillään, eli millaisia matemaattisia taitoja milloinkin harjaannutetaan ja miten. Siten oppiminen jatkuu leikin ja arjen puuhien lomassa myös kotona. POSITIIVISET TUNTEET AVUKSI Päiväkodissa ei kenties aina kyetä huomioimaan, missä matematiikkaa esiintyy. Vartiainen toivookin, että lähihoitajien koulutukseen sisällytettäisiin entistä enemmän erilaisia matemaattisia taitoja ja niiden huomioimista päiväkodin arjessa. –Olisi myös hienoa, jos tiimin pedagoginen johtaja mallintaisi lastenhoitajille niitä asioita, joita lasten kanssa milloinkin ollaan harjoittamassa: esimerkiksi tänään pongataan lukuja tai tarkastellaan erilaisia muotoja. Siten kaikki aikuiset voisivat vahvistaa lasten oppimista leikin ja arjen toimintojen kautta. Kyseessä on itse asiassa vain päätös laittaa ne matikkalasit päähän, Vartiainen toteaa. Tehottominta matematiikan opetusta on se, että laitetaan lapsi istumaan pöydän ääreen ja sanotaan että nyt harjoitellaan matematiikkaa. Tärkeintä onkin luoda lapselle kuva matematiikasta mukavana asiana, jota kaikki oppivat. –Positiivisilla tunteilla ja lapsen minäkuvaa vahvistamalla autetaan lasta oppimaan. Lapsella tulee olla ympärillään aikuisia, jotka tukevat häntä oppimisessa. Lisäksi pitää teroittaa lapselle, että matematiikan osaaminen ei ole synnynnäinen ominaisuus, vaan kaikki oppivat sen koulussa ja elämässä tarvittavat perustaidot. Kun Vartiainen luennoi erään kerran varhaiskasvatuksen opettaja -opiskelijoilleen virheellisestä matikkapäämyytistä, hän tajusi kantavansa itse samaa uskomusta musiikin oppimisesta. –Olin ajatellut, että en opi soittamaan ikinä mitään instrumenttia. Koronasulun aikana tartuin sitten akustiseen kitaraan ja opiskelin sen soittoa netistä löytämäni apin avulla. Nyt pystyn jo säestämään suomalaisia klassikkolauluja, hän myhäilee. Lasketaan leikkien. Käsikirja varhaiskasvatuksen matematiikkaan. PS-kustannus 2023.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==