20 Slalli 1 / 2025 Koulu ei pysty tasoittamaan eroja, vaan erot suurenevat siirryttäessä ylemmille luokille. Siksi matemaattisten perustaitojen oppiminen on ensiarvoisen tärkeää jo päiväkodissa. –Matikkapäämyytin mukaan lapsi saattaa ajatella, ettei meidän perheessämme kukaan ole hyvä matikassa, en siis minäkään. Tai etten viitsi edes yrittää oppia matematiikkaa, koska en kuitenkaan osaa. Matematiikan oppiminen vaatiikin sinnikkyyttä ja positiivista asennetta: osaan kyllä ratkaista tämän ongelman. Hyvä tapa aloittaa päivä on kysyä lapselta, montako halausta haluat. Kun lapsi sanoo kolme, voi aikuinen halatessaan sanoa numeron jokaisen halauksen kohdalla. –Siinä on mukana vahva, kehollinen ja lämmin tunne, joka tukee lukumäärän laskemisen harjoittelua. Lapselta voi myös kysyä, haluatko pitkän vai lyhyen halauksen. Tai tehdäänkö molemmat? Kun ulkoa tultua otetaan kengät jalasta ja laitetaan kengät hyllyyn, voidaan lasten kanssa huomioida, että tässä on kaksi samanlaista kenkää ja naulassa roikkuu yksi takki. Tuolla taas on erilainen kenkäpari ja erilainen takki. Jos lautasella on herneitä ja lihapullia, muistutetaan että molemmat ovat pyöreitä ja lihapulla on isompi ja herne on pienempi. –Herneistä voi sanoa, että niitä on paljon, kun taas lihapullia on vähän ja on helppo laskea niiden määrä. Kun on syöty yksi lihapulla, huomataan, että kaksi jää jäljelle. ESKARIT PIENEMPIEN APUNA Siirtymätilanteissa odotellessa kannattaa laulaa vaikkapa Kolme varista -laulu tai Elefanttimarssi. Hyviä lukuleikkejä ovat Kuinka monta sarvea on kilipukilla tai Viisi pientä ankkaa -leikit. –Jonossa huomioidaan, kuka on tänään ensimmäinen, kuka toinen ja kuka viimeinen. Liikkuessa voidaan edetä pienin hiiren askelin tai jättiläisen suurin askelein ja vertailla askelien pituutta. Metsäretkillä voidaan lasten kanssa vertailla lyhyttä ja pitkää keppiä; kuinka lyhyt keppi on helppo ja pitkä puolestaan vaikeampi pitää pystyssä. Matematiikkaa voi siis oppia kaikilla aisteilla. Musiikkileikeissä lasketaan rytmiä rytmikapuloilla. Taidetuokioissa voidaan askarrella kolmioita ja neliöitä. Vartiaisen kollega, professori Minna Hannula-Sormunen on sanonut, että varhaiskasvatuksen henkilöstön tulisi laittaa matikkalasit päähän joka aamu ja huomioida yhdessä lapsen kanssa arkista matematiikkaa. Samalla hän laittaa matikkalasit päähän myös lapsille. –Siten havahdutaan näkemään, miten valtava määrä matematiikkaa meillä on ympärillämme koko ajan: on esimerkiksi pyöreitä, kolmion- ja suorakaiteen muotoisia pöytiä, tai vaikkapa kolme punaista ja kaksi sinistä lapiota. Eskarilaiset voivat tehdä pienemmille kavereilleen ohjetaulun, jossa kerrotaan missä järjestykses- "0–8-vuotiaana opitaan kaikki ne matemaattiset perustaidot, joihin myöhemmin koulussa opittu matematiikka perustuu."
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==