Slalli 1 2025

Slalli 1 / 2025 17 ”Aikuiset puhuvat ulkomaalaistaustaisten työntekijöiden selän takana negatiivisesti esimerkiksi heidän kielitaidostaan sekä muslimityöntekijöiden pukeutumisesta. Henkilön puutteellinen kielitaito voi jopa tuottaa hänen ulkopuolelle jättämistä muusta työyhteisöstä”. Lasten välillä syrjintä ja rasismi nousee aikuisten esimerkkien kautta. Mikäli lapset näkevät aikuisten taholta epätasa-arvoista toimintaa jotakin lasta kohtaan, vaikuttaa se myös lasten käyttäytymiseen tätä lasta kohtaan. ”Paras rasismin ehkäisykeino on omien stereotypioiden purkaminen ja tiedon lisääminen moninaisuudesta ja siihen liittyvistä ilmiöistä. Jotta rasismiin voi puuttua, on ensin osattava tunnistaa rasismi ja tunnustaa sen olemassaolo”, Paavola toteaa. LUOVAT TOIMINTATUOKIOT TUKEVAT HYVINVOINTIA Sosionomiopiskelija Sanna-Maija Latvamäki keräsi opinnäytetyössään tietoa toiminnallisten ja luovien menetelmien vaikutuksesta yhden eteläpohjalaisen päiväkodin työntekijöiden hyvinvointiin. Kolme puolentoista tunnin mittaista kokoontumista koostui musiikista, liikkeesta, maalaamisesta, tietovisasta ja valokuvauksesta. Kukin kerta eteni luovan ryhmaprosessin mukaan. Ensimmaisen ja toisen kerran lopussa osallistujat saivat kirjoittaa vapaasti ajatuksia kokoontumisista ja kolmannen kerran lopuksi Latvamäki teki osallistujille loppukyselyn. Osallistujien mukaan toiminnallisilla ja luovilla menetelmillä oli positiivinen vaikutus heidän hyvinvointiinsa. He myös toivoivat hyvinvointia tukevan toimintatavan tuomista osaksi paivakodin tyontekijoiden arkea. Tutkimuksesta syntyi pieni opas Hyvinvoinnin tukeminen yhteistyöllä. Se löytyy Latvamäen opinnäytetyön lopusta. https://www.seinajoki.fi/wp-content/ uploads/2024/05/opinnaytetyo_sanna-maija_ latvamaki.pdf TUNNETAITOJA LASTEN KANSSA 4-vuotias kilpikonnan poikanen Rossi ja 5-vuotias hirven vasa Viima johdattelevat alle kouluikäisiä lapsia opettelemaan tunnetaitoja. 13 eri harjoituksen avulla voi lapsen kanssa harjoitella tunteiden tunnistamista, nimeamista ja ilmaisemista itsessa ja muissa. Mukana on menetelmiä myös tunteiden sä telyyn ja hallitsemiseen. Menetelmät vaihtelevat tunneloruista musiikkiin ja tunnehippaan. Kunkin menetelman otsikon vieressä on joko vihrea, keltainen tai punainen pallo, joka kertoo sen haastavuustasosta. Opas löytyy osoitteesta: https://www.savas.fi/app/uploads/2021/11/Rossi- ja-Viima-tunnetaitoja-opettelemassa-opas.pdf Ehdota vuoden lastenhoitajaa Vuoden lastenhoitaja on alan koulutettu ammattilainen, joka tekee ansiokasta työtä lasten, perheiden ja lastenhoitoalan puolesta, tuoden vahvasti esiin lastenhoitajan osaamista ja ammattitaitoa. Vuoden lastenhoitaja tekee työtään innovatiivisesti hyödyntäen työssään rohkeasti tietotekniikan tuomia mahdollisuuksia, unohtamatta lämmintä ja inhimillistä työotetta. Ehdota lastenhoitajaa, joka on mielestäsi alansa huippu ja ansaitsee tunnustuksen. Hän voi olla lapsesi hoitaja, kollegasi, tuttavasi, ystäväsi. Lastenhoitaja, jolle haluat antaa tunnutusta hänen työstään. Ehdottajana voi olla kuka tahansa; äiti, isä, mummu pappa, kollega tai SLaL:n paikallisyhdistys, Tehyn ammattiosasto jne. Valitun lastenhoitajan tulee olla SLaL:n jäsen. Ehdotukset tulee olla liiton toimistolla vuosittain 28.2. mennessä. Valinta julkistetaan keväisin Lapsimessujen yhteydessä Helsingin Messukeskuksessa. Ehdotukset tehdään kotisivuilla https://slal.fi/ehdota-vuoden-lastenhoitajaa/ Laita vielä viesti sähköpostilla lähetetystä vuoden lastenhoitaja -ilmoituksesta osoitteeseen toimisto@slal.fi jotta saat kuittauksen perille tulleesta ja vastaanotetusta ilmoituksesta.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==