Suomen Merenkulku 424

FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 7 INTERNATIONELLA SJÖFARTSORGANISATIONEN REVIDERAR FINLANDS SJÖFARTSFÖRVALTNING Internationella sjöfartsorganisationen IMO har reviderat över hälften av sina medlemsstater. Syftet med IMO-medlemsstaternas revisionssystem (IMSAS) är att säkerställa att medlemsstaterna fullgör sina internationella förpliktelser och utvecklar sin sjöfartsförvaltning. Finlands revision pågår 28.10–4.11.2024 i Helsingfors. REVISIONEN HAR FÖRBERETTS TILLSAMMANS MED OLIKA AKTÖRER INOM SJÖFARTSFÖRVALTNINGEN Finlands sjöfartsförvaltning består av flera ministerier, ämbetsverk inom centralförvaltningen och regionala ämbetsverk. Varje ämbetsverk har sitt eget lagstadgade ansvar. Kommunikationsministeriet har för revideringen tillsatt en arbetsgrupp som består av aktörer inom sjöfartsförvaltningen. För att förbereda revideringen har arbetsgruppen fastställt riktlinjer för förfarandena för sättande i kraft av Internationella sjöfartsorganisationen IMO:s obligatoriska förpliktelser och för säkerställande av att sjöfartsförvaltningen fungerar kravenligt. Riktlinjerna har i praktiken utnyttjats bland annat vid ordnandet av inspektioner av sjöfartsförvaltningen. Dessutom har arbetsgruppen utarbetat ett omfattande material om sjöfartsförvaltningen till stöd för revisionen. – Finlands sjöfartsförvaltning är känd för sitt starka myndighetssamarbete, som i samband med förberedelsen inför revisionen har stärkts ytterligare. IMO:s revisorer fick på inledningsdagen en övergripande bild av Finlands sjöfartsförvaltning när nästan alla organisationer var på plats för att presentera sin verksamhet, berättar kommunikationsrådet Anne Miettinen. SYFTET MED REVISIONEN ÄR ATT FÖRBÄTTRA VERKSAMHETEN IMO:s uppgift är att skapa ett rättvist och effektivt globalt regelverk för sjöfarten som främjar en säker och hållbar sjöfart. Varje medlemsstat ansvarar för genomförandet av IMO:s bestämmelser i den nationella lagstiftningen. IMO:s reglering genomförs endast i och med medlemsstaternas åtgärder, alla enskilda åtgärder genomförs av medlemsstaterna. Under revideringen intervjuar de revisorer som IMO sänt ut aktörer inom den finska sjöfartsförvaltningen och besöker olika objekt för att säkerställa att Finland uppfyller sina internationella förpliktelser. Genom revideringen får Finland objektiv respons på hur sjöfartsförvaltningen fungerar och utvecklas i förhållande till andra medlemsstater. Syftet med revisionen är också att dela med sig av bästa praxis och förbättra verksamheten. VAD HÄNDER NU? Den dag då revisionen avslutas ska IMO lämna ett utkast till revisionsrapport till medlemsstaten. Utifrån utkastet bereder Finlands sjöfartsförvaltning vid behov en korrigeringsplan som ska lämnas till IMO tre månader efter revisionen. Den slutliga revisionsrapporten blir klar cirka ett år efter revisionen. Hur eventuella korrigerande åtgärder framskrider följs upp genom en årlig inspektion, som Transport- och kommunikationsverket ansvarar för från ingången av 2025. Revisionen upprepas med sju års mellanrum. Finland har senast reviderats vid en frivillig revision i november 2011.  MUUTOKSIA ARCTIAN HALLITUKSEN KOKOONPANOON Liikenne-, viestintä- ja sisäministeri Lulu Ranne allekirjoitti 18.10.2024 Arctia Oy:tä koskevan kirjallisen omistajapäätöksen, jolla tehdään muutoksia yhtiön hallituksen kokoonpanoon. Samalla Arctian uusi erityistehtävä viedään osaksi yhtiöjärjestystä. Yhtiön hallituksen puheenjohtajaksi nimetään Kari Savolainen. Savolainen toimii myös muun muassa Lentorata Oy:n hallituksen puheenjohtajana ja on aikaisemmin toiminut Finavian toimitusjohtajana. Uudeksi hallituksen jäseneksi nimetään valtiovarainministeriön kansainvälisten ja rahoitusmarkkina-asioiden alivaltiosihteeri Leena Mörttinen. Hallituksessa jatkavat varapuheenjohtaja Matti-Mikael Koskinen, Kati Pallasaho ja Jukka Hölsä. Hallituksesta poistuvat puheenjohtaja Mats Rosin sekä jäsenet Sinikka Mustakari ja Regina Sippel. Liikenne- ja viestintäministeriö kiittää heitä vahvasta panoksesta yhtiön toiminnan sekä turvalliseen ja tehokkaaseen merenkulkuun liittyvien palveluiden kehittämisessä. Hallituksen kokoonpanon muutoksilla pyritään varmistamaan, että yhtiö pystyy entistä paremmin vastaamaan uuden erityistehtävänsä tuomiin vaatimuksiin. Arctia Oy:lle määritelty erityistehtävä on ”Elinkeinoelämän kuljetustarpeita palvelevan ja Suomen huoltovarmuutta turvaavan talvimerenkulun varmistaminen keskittyen pohjoisen Itämeren jäänmurron kustannustehokkaaseen ja vähäriskiseen hoitamiseen, sotilaalliseen liikkuvuuden mahdollistamiseen sekä merivoimien varautumiseen ja valmiuteen liittyvien merenmittaus- ja väylänhoito- sekä suunnittelupalveluiden tuottaminen kaikissa oloissa.”  Lisätietoja: Yksikön johtaja Miikka Rainiala, puh. 0295 342 051, miikka.rainiala@gov.fi ÄNDRINGAR I ARCTIA AB:S STYRELSESAMMANSÄTTNING Kommunikations- och inrikesminister Lulu Ranne undertecknade den 18 oktober 2024 ett skriftligt ägarbeslut om Arctia Ab, vilket kommer att ändra styrelsens sammansättning. Samtidigt ska Arctias nya specialuppgift inkluderas i bolagsordningen. Kari Savolainen utses till bolagets styrelseordförande. Savolainen som också är styrelseordförande för bland annat Flygbanan Ab har tidigare varit verkställande direktör för Finavia. Till ny styrelsemedlem utnämns finansministeriets understatssekreterare för internationella ärenden och finansmarknadsärenden Leena Mörttinen. I styrelsen fortsätter vice ordförande Matti-Mikael Koskinen, Kati Pallasaho och Jukka Hölsä. Ordförande Mats Rosin och medlemmarna Sinikka Mustakari och Regina Sippel lämnar styrelsen. Kommunikationsministeriet tackar de avgående medlemmarna för deras stora insats för utveckling av bolagets verksamhet och säkra och effektiva sjöfartstjänster. Syftet med ändringarna i styrelsens sammansättning är att se till att bolaget bättre än tidigare kan uppfylla de krav som följer av den nya specialuppgiften. Arctia Ab:s fastställda specialuppgift är ”att säkerställa sådan vintersjöfart som tillgodoser näringslivets transportbehov och tryggar Finlands försörjningsberedskap, med fokus på ordnande av isbrytningen i norra Östersjön på ett kostnadseffektivt sätt med låg risk, möjliggörande av militär rörlighet samt produktion av sjömätningstjänster, farledsservice och farledsplanering under alla förhållanden i anslutning till marinens beredskap.” 

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==