FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 43 Den politik som Finlands regering driver har riktat stora nedskärningar mot sjömännens välfärd genom att enhälligt och olagligt besluta om att minska det statliga bidraget till Sjömansservicebyrån och öka sjömännens andel av finansieringen från och med januari 2025. Denna nedskärning drabbar direkt de välmående sjömännen, som under de kommande åren kommer att betala en 1,5 gånger högre Mepa-avgift för tjänster som kanske inte ens är tillgängliga, och för vilka staten i praktiken har tvättat sina händer. Den redan splittrade yrkeskåren, som följer gamla traditioner och ofta visat flexibilitet, dras nu ner i osäkerhet i en situation där morgondagen inte kan garanteras. Genom sin lagstiftning har staten förbundit sig att tillhandahålla tjänster till besättningarna på fartyg som anlöper finska hamnar, men detta åtagande kommer inte att uppfyllas från och med början av nästa år på grund av lagändringen. Finlands Skeppsbefälsförbund är överens om att balansering av vår ekonomi kräver olika åtgärder. Det är dock uppenbart att ensidiga lagändringar inte främjar den förhandlingskultur som alltid har varit kärnan i det finländska arbetslivet. De tvångslagar och ensidiga beslut som Orpo-Purras regering inför hotar att underminera de grundläggande principerna i vårt demokratiska samhälle, vilket väcker stor oro bland arbetstagare. Statens oansvariga politik driver de finländska sjömännen in i en situation av oöverträffad nöd. Sjöfartsbranschen är fortfarande mycket traditionell, och arbetsuppgifterna har inte förändrats nämnvärt under årtionden. Möjligheten till distansarbete har inneburit stora förändringar för många branscher, men detta gäller inte för sjömän. Arbetspassen till sjöss är långa och både fysiskt och mentalt krävande i en ständigt föränderlig miljö. Störningar i GPSsystem och den permanenta förändringen av situationen i Östersjön ökar belastningen ytterligare. Därför är det särskilt viktigt att bevara fritidstjänster, såsom möjligheten att nätverka och umgås med andra sjömän, för att stödja sjömännens välmående. OFFENTLIGT UTTALANDE 2024 Denna typ av nedskärningar äventyrar sjömännens ork och arbetsförmåga, vilket på lång sikt kan få allvarliga konsekvenser för hela branschen. Sjöfartssektorn har redan länge haft problem med att rekrytera arbetskraft, och de nedskärningar som regeringen nu planerar försvårar situationen ytterligare. Det är tungt och krävande att arbeta som finländsk sjöman, och det har blivit allt svårare att locka nya medarbetare till branschen. Förlusten av välfärdstjänster försämrar arbetsförhållandena för sjömännen och minskar branschens attraktionskraft för nya generationer, som redan nu kan välja att söka sig till andra områden. Om arbetskraftstillgången försämras riskerar den finländska sjöfartsindustrins konkurrenskraft att försvagas ytterligare, vilket på lång sikt kan leda till förlust av kompetens och större problem för hela sektorn. Finlands Skeppsbefälsförbund fördömer regeringens åtgärder som direkt riktar sig mot sjömännens välfärd och deras rättigheter. Ensidiga beslut om nedskärningar och lagändringar försämrar inte bara sjömännens välmående utan också sjöfartsbranschens attraktivitet och framtid. Skeppsbefälsförbundet uppmanar regeringen att återgå till en trepartsmodell, där arbetsgivare, arbetstagare och staten tillsammans förhandlar om rättvisa och rättvisa lösningar. Endast genom samarbete kan vi säkerställa de finländska sjömännens välbefinnande och sjöfartsbranschens livskraft även i framtiden. Finlands Skeppsbefälsförbund motsätter sig alla försök att ensidigt rasera grundstrukturerna i samhället. Nu mer än någonsin bör Finland fokusera på att bygga upp och stärka dessa strukturer istället för att förstöra dem på eget initiativ.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==