42 SUOMEN MERENKULKU ■ FINLANDS SJÖFART Suomen hallituksen ajama politiikka on kohdistanut suuria leikkauksia merimiesten hyvinvointiin päättämällä yksimielisesti ja lainvastaisesti Merimiespalvelutoimiston rahoituksen valtionosuuden leikkaamisesta ja korottamalla merimiesten osuutta tammikuusta 2025 alkaen. Tämä leikkaus kohdistuu suoraan hyvinvoivaan merenkulkijaan, joka seuraavien vuosien ajan maksaa 1,5-kertaista Mepa-maksua palveluista, jotka eivät välttämättä ole saatavilla, ja joista valtio on käytännössä pessyt kätensä. Pirstaloitunut, vanhoja perinteitä noudattava ja monesti joustanut ammattikunta vedetään kölin alta jo valmiiksi epävarmassa tilanteessa, jossa huomisesta ei ole varmuutta. Valtio on lainsäädännöllään sitoutunut tuottamaan palveluja Suomen satamissa vierailevien alusten miehistöille, mutta tätä sitoumusta ei tulla lainmuutoksen myötä toteuttamaan ensi vuoden alusta alkaen. Suomen Laivanpäällystöliitto on yhtä mieltä siitä, että taloutemme tasapainottaminen vaatii monenlaisia toimia. On kuitenkin selvää, että yksipuoliset lakimuutokset eivät tue sopimisen kulttuuria, joka on aina ollut suomalaisen työelämän keskiössä. OrpoPurran hallituksen pakkolait ja yksipuoliset päätökset uhkaavat murentaa demokraattisen yhteiskuntamme perusperiaatteita, ja tämä aiheuttaa suurta huolta työntekijäpuolella. Valtion edesvastuuton politiikka ajaa suomalaisen merimiehen ennennäkemättömään ahdinkoon. Merenkulkuala on yhä hyvin perinteinen, eikä työnkuva ole juurikaan muuttunut vuosikymmenten saatossa. Etätyömahdollisuudet ovat tuoneet suuria muutoksia monille aloille, mutta tämä ei koske merenkulkijoita. Merellä työskentelevien työjaksot ovat pitkiä ja fyysisesti sekä henkisesti vaativia jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä. GPS-häirinnät ja Itämeren pysyvästi muuttunut tilanne lisää kuormitusta entisestään ja siksi vapaa-ajan palveluiden, kuten mahdollisuuden verkostoitua ja liikkua muiden merenkulkijoiden kanssa säilyttäminen olisi erityisen tärkeää merenkulkijoiden hyvinvoinnille. Tämänkaltaiset leikkaukset vaarantavat merenkulkijoiden jaksamisen ja työkyvyn, mikä voi johtaa pitkällä aikavälillä vakaviin seurauksiin koko alalle. Merenkulkualalla on jo pitkään ollut haasteita työvoiman saatavuuden kanssa ja hallituksen nyt suunnittelemat leikkaukset vaikeuttavat tilannetta entisestään. Suomalaisen merenkulkijan työ on raskasta ja vaativaa, ja alalle houkutteleminen on ollut yhä vaikeampaa. Hyvinvointipalveluiden menetykset heikentävät merimiesten työolosuhteita ja vähentävät alan houkuttelevuutta uusille sukupolville, jotka jo nyt saattavat hakeutua muille aloille. Työvoiman saatavuuden heikentyessä vaarana on, että suomalaisen meriteollisuuden kilpailukyky heikkenee entisestään, mikä pitkällä aikavälillä voi johtaa osaamisen katoamiseen ja suurempiin ongelmiin koko sektorilla. Suomen Laivanpäällystöliitto tuomitsee hallituksen toimet, jotka kohdistuvat suoraan merenkulkijoiden hyvinvointiin ja heidän oikeuksiinsa. Yksipuoliset päätökset leikkauksista ja lakimuutoksista heikentävät paitsi merimiesten hyvinvointia, mutta myös koko merenkulkualan vetovoimaisuutta ja tulevaisuutta. Laivanpäällystöliitto kehottaa hallitusta palaamaan kolmikantaiseen sopimisen kulttuuriin, jossa työnantajien, työntekijöiden ja valtion edustajat neuvottelevat yhdessä reiluista ja oikeudenmukaisista ratkaisuista. Vain yhteistyöllä voidaan varmistaa suomalaisten merenkulkijoiden hyvinvointi ja merenkulkualan elinvoimaisuus myös tulevaisuudessa. Suomen Laivanpäällystöliitto vastustaa yksipuolisella sanelulla tapahtuvaa yhteiskunnan perusrakenteiden rikkomista. Nyt jos koskaan Suomen tulee keskittyä sen rakentamiseen ja vahvistamiseen omatoimisen tuhoamisen sijasta. JULKILAUSUMA 2024 SUOMEN LAIVANPÄÄLLYSTÖLIITTOFINLANDS SKEPPSBEFÄLSFÖRBUND r.y.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==