FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 33 krävs stora investeringar Fakta om projektet Sustainable Flow Satakunta yrkeshögskola är huvudpartner. Övriga projektpartners är Sjöfartsverket (Sverige), Högskolan på Åland, International Transport Development Association (Lettland), Tallinn University of Technology (Estland), Fintraffic och Transportföretagen (Sverige). Projekttiden är 1.5.2023–31.5.2026. Projektet medfinansieras av Interreg Central Baltic med en budget på 3 421 725,64 euro, varav 80 % finansieras av EU. För ytterligare information: https://centralbaltic.eu/project/ sustainable-flow/ hamnområdet. Det används för vindkraftsindustrin, och behovet kommer att öka. Björneborg och Brahestad har nyligen ingått ett avtal om samarbete kring havsbaserade vindkraftsparker och hamnutveckling. På så sätt spelar Björneborgs hamn en viktig roll för försörjningstryggheten i hela Finland. År 2022 hade Björneborgs hamn 45 anställda, men i och med en försäljning av kranverksamheten är antalet anställda nu endast 25 personer. ANDRA ALTERNATIV TILL VÄGTRANSPORTER En av de svenska pilothamnarna, Oxelösund, har en annorlunda ägarbas än de övriga. Den ägs till lika delar av industrikoncernen SSAB och Oxelösunds kommun. Hamnen förvaltas som ett självständigt aktiebolag. Båda ägare har tre ledamöter i styrelsen. SSAB har rätt att utse styrelseordförande och verkställande direktör. Verksamhetsområdet är bredare än i en traditionell hamn, eftersom logistiken erbjuder kompletta lösningar som täcker hela transportkedjan. Eftersom hamnen ligger vid öppet hav innebär en kort lotsresa säkrare navigering, tidsbesparingar och lägre kostnader. Den andra svenska pilothamnen Norrköpings hamn ägs av staden. Den är en av de viktigaste knutpunkterna för sjöfarten i landet. Ungefär hälften av befolkningen bor i östra och mellersta Sverige, det vill säga inom en radie av 200 kilometer från Norrköping. Transportverksamheten har stärkts genom investeringar i nya lasthanteringsanläggningar och förbättringar av infrastrukturen. Investeringarna omfattar en modern containerhamn och en kombinerad terminal med Pampus-terminalen. En ytterligare fördel är den minskade miljöpåverkan som uppnås genom att mer sjö- och järnvägstransporter används i stället för vägtransporter. BÄSTA EFFEKTIVITET GENOM MÅLINRIKTADE BESLUT Riga är den överlägset största av pilothamnarna. Det är en hamn för flera ändamål som hanterar alla typer av gods. Principerna för drift och förvaltning av Rigas frihamn definieras i Republiken Lettlands hamnlag. Ansvaret för förvaltningen ligger hos hamnmyndigheten. Hamnens företagskluster består av hamnmyndigheten och cirka 200 privata företag. De anställer totalt mer än 4.000 personer. Den andra av de baltiska pilothamnarna, hamnen i Tallinn, är en av de största passagerarhamnarna i Europa. Dess godshamnar har kapacitet att öka trafiken. Sedan 2018 är hamnen ett börsnoterat bolag, som till 67% ägs av Republiken Estland och till 33% av investeringsfonder, pensionsfonder och privata investerare. Målet är att uppnå fullständig koldioxidneutralitet senast 2050. – Hamnen har förändrats en hel del jämfört med tiden före bolagets börsnotering. Mitt första besök där var i samband med försäljningen av Bore C sommaren 1992. Naturligtvis har hela staden förändrats, och hamnen har bidragit till detta, säger Koivisto. Enligt Koivisto och Laiho bör behovet av reformer i linje med hållbar utveckling ses som en möjlighet, inte som ett tvång. Enligt Laiho tenderar åtgärder som stöder miljömål att generera små vinster. – Eftersom det inte finns någon bottenlös källa för finansiering krävs det välriktade beslut, säger han. FÖRFATTARE: KRISTA VALKONEN, PROJEKTKOMMUNIKATÖR, MARITIME LOGISTICS RESEARCH CENTRE, SATAKUNTA UNIVERSITY OF APPLIED SCIENCES Anslutningspunkterna för land- och kranström i Raumo hamn är en av de innovationer som stöder hållbar utveckling, säger säkerhetschef Juhani Laiho. Raumo hamn är en av pilothamnarna i projektet Sustainable Flow, på bilden syns även Heikki Koivisto, projektledare för Maritime Logistics Research Centre. BILD: KRISTA VALKONEN ” Mångfalden är en fördel, eftersom målet är att utveckla praktiska verktyg som kan användas av fler än bara pilothamnarna."
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==