Suomen Merenkulku 424

32 SUOMEN MERENKULKU ■ FINLANDS SJÖFART Det finns ett gammalt talesätt som säger att har man sett en hamn, så har man verkligen bara sett en hamn. – Detta är verkligen fallet i våra sju pilothamnar: Raumo, Björneborg, Mariehamn, Norrköping, Oxelösund, Riga och Tallinn, säger Heikki Koivisto, projektledare för Sustainable Flow. Hamnarnas situation har kartlagts, både vad gäller drift och framsteg inom hållbar utveckling. Projektet fokuserar på åtgärder för att minska koldioxidutsläppen i pilothamnarna. Det är intressant för projektet att de berörda hamnarna har olika ursprung och olika ägarförhållanden, som inte alla är jämförbara. Mångfalden är en fördel, eftersom målet är att utveckla praktiska verktyg som kan användas av fler än bara pilothamnarna. – Varje hamn har sitt eget styrkeområde, eller till och med flera, säger Koivisto. HÅLLBAR UTVECKLING SOM EN DEL AV SÄKERHETEN Raumo hamn, en av pilothamnarna, har en mycket traditionell ägarstruktur. Den ägs till 100% av Raumo stad. Samarbetet med staden har varit smidigt, enligt Juhani Laiho, säkerhetschef för Raumo hamn. – När det har varit nödvändigt har vi stöttat varandra på båda sidor, till exempel i licensfrågor. Det har inte funnits någon konflikt mellan våra och ägarens målsättningar. Raumo är en del av Hinku-nätverket för kommuner, vilket innebär att man har förbundit sig att beakta växthusgasutsläppen i allt viktigt beslutsfattande, säger Laiho. Laiho påpekar att miljöfrågor är en väsentlig del av säkerheten – båda ingår i hans ansvarsområde som säkerhetschef. Raumos hamn, som grundades på 1400-talet, har traditionellt varit en hamn för papper och timmer. Investeringar i containerterminaler gjorde Raumo till den största containerhamnen på Finlands västkust. För närvarande arbetar 25 personer i aktiebolaget, som också är hyresvärd för de olika verksamheterna i hamnen. Idag är den huvudsakliga terminaloperatören privatägda Euroports, som är den största operatören i hamnen och anställer cirka 500 personer. Alla pilotshamnar i Finland har en liknande ägarbas som Raumo: hamnarna i Mariehamn och Björneborg ägs av städerna. Alla tre finska pilotshamnar gjorde en vinst på mer än 2 miljoner euro förra året. Mariehamns hamn har 14 anställda. Det är en betydande passagerarhamn och enligt Koivisto är dess strukturer i gott skick. – Skyldigheten att tillhandahålla landström för fartyg 2030 kommer naturligtvis att skapa ett behov av både nätförstärkning och energiproduktion, tillägger Koivisto. Till Björneborgs hamns styrkor hör framför allt det stora Framtiden ser ljus ut, men det Projektet Sustainable Flow fokuserar på åtgärder för att minska koldioxidutsläppen i sju pilothamnar i Östersjöregionen. Även om ägarbaserna och verksamhetsmiljöerna skiljer sig åt finns det en gemensam riktning mot en mer hållbar framtid. Skillnaderna avspeglas i de medel som används för att uppnå målen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==