FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 31 Faktaa Sustainable Flow -hankkeesta Vetovastuussa on Satakunnan ammattikorkeakoulu. Muut projekti- partneritahot ovat Ruotsin merenkulkulaitos, Ahvenanmaan ammatti- korkeakoulu, International Transport Development Association (Latvia), Tallinnan teknillinen yliopisto (Viro), Fintraffic ja Transportföretagen (Ruotsi). Projektin kesto on 1.5.2023–31.5.2026. Kyseessä on Interreg Central Balticin osarahoittama projekti. Budjetti on 3 421 725,64 euroa, josta EU rahoittaa 80 %. Lisätietoa: https://centralbaltic.eu/project/sustainable-flow/ KOHDENNETUILLA PÄÄTÖKSILLÄ PARAS HYÖTYSUHDE Pilottisatamista ylivoimaisesti suurin on Riiassa. Kyseessä on monitoimisatama, joka käsittelee kaikenlaisia lasteja. Tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä 90 prosenttia käytettävästä energiasta on uusiutuvaa. Riian vapaasataman toiminnan ja hallinnon periaatteet määritellään Latvian tasavallan satamalaissa. Hallinnoinnista vastaa satamaviranomainen. Sataman liiketoimintaklusteri koostuu satamaviranomaisesta ja noin 200 yksityisestä yrityksestä. Se työllistää yli 4000 henkeä. Toinen Baltian pilottisatamista, Tallinnan satama, on Euroopan suurimpia matkustajasatamia. Sen rahtisatamissa on kapasiteettia liikenteen kasvattamiseen. Satama on vuodesta 2018 lähtien ollut pörssiyhtiö, josta 67 prosenttia omistaa Viron valtio ja 33 prosenttia sijoitusrahastot, eläkerahastot ja yksityiset sijoittajat. Tavoitteena on täysi hiilineutraalius viimeistään vuoteen 2050 mennessä. – Sataman muutos on ollut melkoinen, kun vertaan aikaan ennen pörssiyhtiöaikaa. Ensimmäinen käyntini siellä oli Bore C:n myyntimatka kesällä 1992. Toki koko kaupunki on Rauman sataman turvallisuuspäällikkö Juhani Laiho esittelee Sustainable Flow -hankepäällikkö Heikki Koivistolle 14 hehtaarin aluetta, jonka kehittämisestä Fortum ja Rauman satama ovat sopineet vihreän siirtymän hankkeelle. Suunnitteilla on vedyn ja sen johdannaisten tuotantolaitos. / Juhani Laiho, säkerhetschef i Raumo hamn, presenterar det 14 hektar stora området för Heikki Koivisto, projektledare för Sustainable Flow. Fortum och Raumo Hamn har kommit överens om att utveckla området för ett projekt som gäller om grön omställning. En produktionsanläggning för vätgas och vätgasderivat planeras. KUVA/BILD: KRISTA VALKONEN Rauman sataman asema konttiliikenteessä on vakaa ja kasvusuunnassa. / Raumo Hamns position inom containertrafiken är stabil och växande. KUVA/BILD: KRISTA VALKONEN ” Kaikkien Sustainable Flow -pilottisatamien tulevaisuus näyttää Koiviston mukaan hyvältä, mutta edellyttää suuria investointeja. ” muuttunut, mihin satama on osaltaan myötävaikuttanut, Koivisto kertoo. Kestävän kehityksen mukaiset uudistustarpeet on hyvä nähdä Koiviston ja Laihon mukaan mahdollisuutena, ei pakkona. Ympäristötavoitteita tukevilla toimilla on Laihon mukaan taipumusta edetä pienin voitoin. – Koska pohjatonta kaivoa rahoitukselle ei ole käytettävissä, tarvitaan oikein kohdennettuja päätöksiä, hän kuvailee. KIRJOITTAJA: KRISTA VALKONEN, HANKEVIESTIJÄ, MERILOGISTIIKAN TUTKIMUSKESKUS, SATAKUNNAN AMMATTIKORKEAKOULU
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==