Suomen Merenkulku 424

30 SUOMEN MERENKULKU ■ FINLANDS SJÖFART konttisataman. Nykyisin osakeyhtiössä työskentelee 25 henkeä, jotka ovat myös sataman eri toimintojen vuokranantajina. Nykyään pääterminaalioperaattori on yksityinen Euroports, joka on sataman suurin toimija ja työllistää noin 500 työntekijää. Suomen kaikissa pilottisatamissa omistajapohja on samanlainen kuin Raumalla: Maarianhaminan ja Porin satamat ovat kaupunkien omistuksessa. Kaikki Suomen kolme pilottisatamaa teki edellisvuonna yli 2 miljoonaa euroa voittoa. Maarianhaminan satamassa on 14 työntekijää. Se on merkittävä matkustajasatama, jonka rakenteet ovat Koiviston mukaan kunnossa. – Toki vuonna 2030 vaadittava laivojen maasähkövelvoite tuottaa tarvetta niin sähköverkon vahvistamiseen kuin energian tuottamiseenkin, Koivisto lisää. Porin satamalla on vahvuutena erityisesti laaja satamaalue. Sitä käytetään tuulivoimateollisuuden tarpeisiin, ja tarve tullee yhä kasvamaan. Pori ja Raahe pääsivät hiljattain sopimukseen merituulikeskus- ja satamakehitysyhteistyöstä. Näin Porin satamalla on merkittävä rooli koko Suomen huoltovarmuuden kannalta. Vuonna 2022 Porin satama työllisti 45 henkeä, mutta nosturiliiketoiminnan myynnin myötä nykyään enää 25 henkeä. VAIHTOEHTOJA MAANTIELIIKENTEELLE Toisen ruotsalaisen pilottisataman, Oxelösundin, omistajapohja on erilainen kuin muilla. Sen omistavat yhtä suurilla osuuksilla teollisuuskonserni SSAB Oy ja Oxelösundin kaupunki. Satamaa johdetaan itsenäisenä osakeyhtiönä. Kummallakin omistajalla on hallituksessa kolme jäsentä. SSAB:llä on oikeus nimittää hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja. Toimintakenttä on perinteistä satamaa laajempi, sillä logistiikassa tarjotaan koko kuljetusketjun kattavia kokonaisratkaisuja. Koska satama on avomeren rannalla, lyhyt luotsimatka merkitsee turvallista navigointia, ajansäästöä ja alhaisempia kustannuksia. Norrköpingin sataman omistaa kaupunki. Kyseessä on yksi maan tärkeimmistä meriliikenteen keskittymistä. Noin puolet ruotsalaisista asuu Itä- ja Keski-Ruotsissa eli 200 kilometrin säteellä Norrköpingistä. Kuljetustoimintaa on vahvistettu investoimalla uusiin lastinkäsittelytiloihin ja infrastruktuurin parannuksiin. Investointeihin kuuluvat esimerkiksi huipputekninen konttisatama ja kombiterminaali Pampusin terminaalissa. Lisäetuna on ympäristövaikutusten vähentäminen, joka on saavutettu käyttämällä enemmän meri- ja rautatiekuljetuksia maantieliikenteen sijaan. Nämä seitsemän pilottisatamaa ovat mukana Sustainable Flow -hankkeessa. Hankkeen tuloksina kehitetään digitaalinen työkalu hiilidioksidipäästöjen vähentämisen tueksi ja konsepti satamien energiansäästöjä ja uusiutuvan energian tuotantoa varten. / Dessa sju pilothamnar är en del av projektet Sustainable Flow. Projektet kommer att resultera i utvecklingen av ett digitalt verktyg för att stödja minskningen av koldioxidutsläpp och ett koncept för energibesparingar och produktion av förnybar energi i hamnar. KUVA/BILD: HANNA KAJANDER

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==