Suomen Merenkulku 424

FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 29 Vanhan sanonnan mukaan yhden sataman nähnyt on tosiaan nähnyt vain yhden sataman. – Tämä todella pitää paikkansa seitsemän pilottisatamamme kohdalla, eli Rauman, Porin, Maarianhaminan, Norrköpingin, Oxelösundin, Riian ja Tallinnan satamia tarkasteltaessa, Sustainable Flow -hankepäällikkö Heikki Koivisto sanoo. Satamien tilannetta on kartoitettu niin toimintojen kuin kestävän kehityksen edistymisenkin osalta. Hankkeen keskiössä ovat hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen kohdistuvat toimet pilottisatamissa. On hankkeen kannalta mielenkiintoista, että mukana on eri lähtökohdista ponnistavia ja omistuspohjaltaan erilaisia satamia, joita ei kaikilta osin voi verrata toisiinsa. Erilaisuus on etu, koska tavoitteena on kehittää käytännön työkaluja, jotka sopivat muidenkin kuin pilottisatamien käyttöön. Kaikkien Sustainable Flow -pilottisatamien tulevaisuus näyttää Koiviston mukaan hyvältä, mutta edellyttää suuria investointeja. – Jokaisella satamalla on oma vahvuusalueensa tai jopa useampi, Koivisto toteaa. KESTÄVÄ KEHITYS OSANA TURVALLISUUTTA Yksi pilottisatamista, Rauman satama, on omistajapohjaltaan varsin perinteinen eli 100-prosenttisesti Rauman kaupungin omistuksessa. Yhteistyö kaupungin kanssa on ollut sataman turvallisuuspäällikkö Juhani Laihon mukaan sujuvaa. – Olemme tukeneet toisiamme tarvittaessa puolin ja toisin, esimerkiksi luvitusasioissa. Meidän tavoitteemme ja omistajan tavoitteet eivät ole olleet ristiriidassa. Rauma kuuluu Hinku-kuntien verkostoon, eli se on sitoutunut ottamaan kasvihuonepäästöt huomioon kaikessa merkittävässä päätöksenteossaan, Laiho kertoo. Laiho muistuttaa ympäristöasioiden olevan oleellinen osa turvallisuutta – kumpikin kuuluu hänen vastuualueisiinsa turvallisuuspäällikkönä. Jo 1400-luvulla perustettu Rauman satama on perinteisesti ollut paperi- ja puutavarasatama. Konttiterminaali-investoinnit tekivät Raumasta Suomen länsirannikon suurimman Sustainable Flow -hankkeen keskiössä ovat hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen kohdistuvat toimet seitsemässä Itämeren alueen pilottisatamassa. Vaikka omistuspohjat ja toimintaympäristöt ovat erilaisia, suunta kohti kestävämpää tulevaisuutta on yhteinen. Eroavaisuudet näkyvät siinä, millaisia keinoja päämäärien saavuttamiseksi on käytössä. Maa- ja nosturisähköliittymispisteet Rauman satamassa ovat yksi kestävää kehitystä tukevista uudistuksista, sataman turvallisuuspäällikkö Juhani Laiho kertoo. Rauman satama on yksi pilottisatamista Sustainable Flow -hankkeessa, jonka hankepäällikkö Heikki Koivisto Merilogistiikan tutkimuskeskukselta on myös kuvassa oikealla. / Anslutningspunkterna för land- och kranström i Raumo hamn är en av de innovationer som stöder hållbar utveckling, säger säkerhetschef Juhani Laiho. Raumo hamn är en av pilothamnarna i projektet Sustainable Flow, på bilden syns även Heikki Koivisto, projektledare för Maritime Logistics Research Centre. KUVA / BILD: KRISTA VALKONEN

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==