FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 27 International Transport Workers' Federation (ITF), grundad år 1986, är en demokratisk, medlemsförbund ledd federation erkänd som världens ledande auktoritet inom transportbranschen. ITF kämpar passionerat för att förbättra arbetarnas liv genom att ena mer än 700 fackföreningar från 150 länder för att säkerställa arbetarnas rättigheter, jämlikhet och rättvisa över hela världen. ITF är rösten för nästan 16,5 miljoner transportarbetare runt om i världen och ökar i antal varje år. ITF:s 46:e kongress anordnades 13.-19.10.2024 i Marrakech, Marocko. Marrakech kallas den "röda staden" eftersom den gamla staden, Medina, är omgiven av rödaktiga sandstensmurar. Närmare 2 000 representanter för medlemsförbunden hade anlänt dit för att delta i kongressen. Under kongressen behandlades och godkänns initiativen, som ska styra ITF:s verksamhet de kommande fem åren fram till nästa kongress. Kongressen erbjuder också en möjlighet till omfattande nätverkande, utbyte av egna erfarenheter och planeringsstrategier för att främja arbetstagares rättigheter och förbättra arbetsvillkoren globalt till det bättre. Dessa var de mer betydande initiativen generellt: 1. FÖRBÄTTRA ARBETSFÖRHÅLLANDEN OCH SÄKERHET Satsningen fokuserar på att förbättra arbetsförhållandena och öka säkerheten för anställda inom transportbranschen. Målet är att minska arbetsolyckorna och förbättra arbetsmiljön. 2. HÅLLBAR UTVECKLING ITF har åtagit sig att främja hållbar utveckling och minska transportindustrins koldioxidavtryck. Detta inkluderar initiativ för att introducera grön teknik och främja miljövänliga metoder. 3. JÄMSTÄLLDHET OCH MÅNGFALD Organisationen syftar till att främja jämställdhet och mångfald inom transportsektorn. Detta inkluderar åtgärder för att förbättra jämställdheten mellan könen och minska diskrimineringen. 4. ANSVAR ITF avser att stärka det internationella samarbetet och påverka globala transportföretag. Målet är att skapa enhetliga standarder och förbättra arbetstagarnas rättigheter över hela världen. 5. FRAMTIDA ARBETE Organisationen betonar utnyttjandet av digitalisering och ny teknik i transportbranschen ur de anställdas perspektiv. Detta inkluderar initiativ för att utveckla medarbetarnas utbildning och kompetens för att möta framtida behov. Federation ITF 46th Congress 6. RÄTTIGHETER ITF har åtagit sig att försvara transportarbetares rättigheter och förbättra deras arbetsvillkor. Detta inkluderar initiativ för att stärka kollektivavtal, skydda arbetstagarnas rättigheter och främja rättvisa löner. Under generalförsamlingen omvaldes Stephen Cotton till ITF:s generalsekreterare. Valet av ITF presidenten visade sig vara utmanande och till sist halverades perioden mellan två personer, så att den nuvarande presidenten, Padraig "Paddy" Crumlin, från Australien, kommer att agera president för första halvåret och sedan nuvarande ETF President, Frank Moreels från Belgien, kommer att fungera som president under den senare halvan av perioden. De resolutionsförslag som sjöfartssektionen lade fram till generalförsamlingen lyfte fram sjöfartens globala problem. De resolutionsförslag som antogs, var följande förslag: Stöd till ukrainska transportarbetare, Sjöförsäkringens ineffektivitet, Australiens strategiska flotta, Utveckla samarbetet mellan ITF och Paris MOU och Ta hand om framtiden för unga sjöarbetare. "Marrakech”-policyn som antogs av kongressen utgör nu det vägledande ramverket för den globala federationens kampanj för bekvämlighetsflagg (FOC). Denna policy är kulmen på fem års arbete av ITFs sjöfartsfackliga företrädare för att forska, utforma och utveckla en ny strategi i linje med den föränderliga verkligheten som sjöfolk står inför sedan 2010 – när den tidigare ”Mexico City”-policyn antogs vid den 42:a ITF-kongressen i Mexico City. "Marrekech"-policyn definierar de minimivillkor som accepteras av ITF och dess dotterbolag för FOC-handelsfartyg. Genom att göra det införlivar det en ny förståelse för den avgörande betydelsen av globala försörjningskedjor som uppstod i kölvattnet av Covid-19-pandemin, och sjöfartens och sjöfartens centrala roll i kampen mot klimatförändringen genom en rättvis övergång. "Marrakech”-policyn utgör nu grunden för ITF:s kollektivavtal (CBA), som bestämmer löner och arbetsvillkor för FOCfartygsbesättningar, oavsett nationalitet. TEXTSAMMANFATTNING OCH FOTON: JOHAN RAMSLAND
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==