26 SUOMEN MERENKULKU ■ FINLANDS SJÖFART Kansainvälinen kuljetusalan työntekijöiden federaatio ITF on vuonna 1896 perustettu demokraattinen, jäsenjärjestöiden johtama federaatio, joka on tunnustettu maailman johtavaksi kuljetusalan auktoriteetiksi. ITF taistelee intohimoisesti parantaakseen työntekijöiden elämää yhdistämällä yli 700 ammattiliittoa 150 maasta turvatakseen työntekijöiden oikeuksia, tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta maailmanlaajuisesti. ITF on lähes 16,5 miljoonan kuljetusalan työntekijän ääni eri puolilla maailmaa ja kasvaa joka vuosi. ITF:n 46.kongressi järjestettiin 13.-19.10.2024 Marokon Marrakechissä. Marrakechiä kutsutaan ”punaiseksi kaupungiksi” koska vanhakaupungin, Medinan, ympäröi punertavat hiekkakivimuurit. Lähemmäksi 2000 jäsenliittojen edustajaa oli saapunut paikalla osallistuakseen kongressiin. Kongressin aikana käsitellään ja hyväksytään aloitteita, jotka ohjaavat ITF:n toimintaa seuraavien viiden vuoden ajan seuraavan kongressiin asti. Kongressi tarjoaa myös mahdollisuuden laajaan verkostoitumiseen, omien kokemusten jakamiseen ja strategioiden suunnitteluun, jotta voidaan edistää työntekijöiden oikeuksia ja parantaa työoloja globaalisti parempaan suuntaan. Nämä olivat merkittävimmät aloitteet yleisesti: 1. TYÖOLOJEN PARANTAMINEN JA TURVALLISUUS Aloite keskittyy kuljetusalan työntekijöiden työolojen parantamiseen ja turvallisuuden lisäämiseen. Tavoitteena on vähentää työtapaturmia ja parantaa työympäristöä. 2. KESTÄVÄ KEHITYS ITF sitoutuu edistämään kestävää kehitystä ja vähentämään kuljetusalan hiilijalanjälkeä. Tämä sisältää aloitteita vihreän teknologian käyttöönotosta ja ympäristöystävällisten käytäntöjen edistämisestä. 3. TASA-ARVO JA MONIMUOTOISUUS Järjestö pyrkii edistämään tasa-arvoa ja monimuotoisuutta kuljetusalalla. Tämä sisältää toimenpiteitä sukupuolten välisen tasa-arvon parantamiseksi ja syrjinnän vähentämiseksi. 4. VASTUULLISUUS ITF aikoo vahvistaa kansainvälistä yhteistyötä ja vaikuttaa globaaleihin kuljetusalan yrityksiin. Tavoitteena on luoda yhtenäisiä standardeja ja parantaa työntekijöiden oikeuksia maailmanlaajuisesti. 5. TULEVAISUUDEN TYÖ Järjestö korostaa digitalisaation ja uuden teknologian hyödyntämistä kuljetusalalla työntekijöiden näkökulmasta. Tämä sisältää aloitteita työntekijöiden koulutuksen ja osaamisen kehittämiseksi vastaamaan tulevaisuuden tarpeita. 6. OIKEUDET ITF sitoutuu puolustamaan kuljetusalan työntekijöiden oikeuksia ja parantamaan heidän työehtojaan. Tämä sisältää aloitteita työehtosopimusten vahvistamiseksi, työntekijöiden oikeuksien turvaamiseksi ja oikeudenmukaisen palkkauksen edistämiseksi. Täysistunnossa valittiin ITF:n pääsihteeriksi uudelleen Stephen Cotton. ITF:n presidentin valinta osoittautui haastavaksi ja lopuksi kausi puolitettiin kahden henkilön välillä, niin että nykyinen presidentti Australialainen Padraig ”Paddy” Crumlin toimii alku puoliskon presidenttinä ja tämän jälkeen loppupuoliskon kaudesta toimii presidenttinä nykyinen ETF:n Presidentti, Belgialainen Frank Moreels. Merijaoston yleiskokoukselle esittämät päätöslauselmaesitykset nostivat esille merenkulun globaaleja ongelmia. Päätöslauselmaesityksiksi hyväksyttiin, seuraat ehdotukset: Tuki Ukrainan kuljetustyöntekijöille, Merenkulun vakuutusten tehottomuus, Australian strategisen laivasto, Yhteistyön kehittäminen ITF:n ja Paris MOU:n välille ja Merenkulun nuorten työntekijöiden tulevaisuudesta huolehtiminen. Kongressissa hyväksytty "Marrakech”-policy muodostaa nyt ohjauskehyksen maailmanlaajuisen liiton mukavuuslippuja (FOC) koskevalle kampanjatyölle. Tämä policy on lopputulos ITF:n merenkulkualan liittojen edustajien viiden vuoden työlle tutkia, suunnitella ja kehittää uutta strategiaa merenkulkijoiden kohtaaman muuttuvan todellisuuden mukaisesti vuodesta 2010 lähtien – jolloin edellinen ”Mexico City” -policy hyväksyttiin ITF:n 42. kongressissa Mexico Cityssä. ”Marrekech”-policy määrittelee vähimmäisehdot, jotka ITF ja sen liitännäisliitot hyväksyvät FOC kauppa-aluksilla. Näin tehdessään se sisältää uuden ymmärryksen globaalien toimitusketjujen kriittisestä merkityksestä, joka nousi esiin Covid-19-pandemian jälkeen, sekä merenkulun ja merenkulkijoiden keskeisen roolin ilmastonmuutoksen torjunnassa oikeudenmukaisen siirtymän kautta. ”Marrakech”-policy muodostaa nyt perustan ITF:n työehtosopimuksille (CBA), joissa määrätään FOC-alusten miehistön palkat ja työehdot kansallisuudesta riippumatta. TEKSTIN KOOSTE JA KUVAT: JOHAN RAMSLAND International Transport Workers'
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==