FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 7 ENSIMMÄISET S-100 TESTITUOTTEET VALMIINA PILOTOINTIIN S-100 -tuotteet tarjoavat merenkululle aiempaa tarkempaa, ajantasaisempaa ja keskenään yhteentoimivaa tietoa, mikä parantaa sekä turvallisuutta että tehokkuutta meriliikenteessä. Suomessa kehitystyö on edennyt pilotointivaiheeseen osana Baltic Sea e-Nav -hankkeen kansainvälistä yhteistyötä. Suomalaisten S-100 -tuotteiden kehitystyö saavutti merkittävän virstanpylvään, kun ensimmäiset uusien tuotespesifikaatioiden mukaiset testituotteet on saatu tehtyä. ENSIMMÄISINÄ PILOTTEINA ELEKTRONISET MERIKARTAT, SYVYYSMALLI, VEDENKORKEUSTIEDOT JA PINTAVIRTAUKSET Osana tätä kokonaisuutta Traficom tuotti ensimmäiset versiot elektronisesta merikartasta (S-101 ENC) ja syvyysmallista (S-102). Ilmatieteenlaitos taas toi testikäyttöön vedenkorkeustietoa (S-104) ja pintavirtauksia kuvaavat (S-111) tuotteet. Vaikka teknisiltä ominaisuuksiltaan tietotuotteet vastaavat asetettuja standardeja, tietosisällöiltään ne eivät vielä ole operatiiviseen käyttöön soveltuvia. PILOTTI TUO TIETOA TUOTTEIDEN TOIMIVUUDESTA ECDIS- LAITTEISSA, KEHITYSTARPEISTA JA TUOTTEIDEN YHTEENTOIMIVUUDESTA Testituotteiden valmistumisen myötä Baltic Sea e-Nav -hankkeessa siirryttiin pilotointivaiheeseen. Pilotoinnin kautta saadaan tietoa tuotteiden toimivuudesta ja tunnistetaan kehitystarpeita. Keskeistä on mahdollisuus tuotteiden esittämiseen S-100 -yhteensopivissa ECDIS-laitteissa: usein vasta tietojen näkeminen kartalla tuo esille niiden käytännön toimivuuden sekä potentiaaliset haasteet käytettävyydessä. Toinen keskeinen tavoite pilotoinnissa on eri tuotteiden yhteentoimivuuden varmistaminen. Saavutettuja tuloksia voidaan myös viedä osaksi kansainvälisesti käynnissä olevaa yhteentoimivuusstandardien (S-98) kehitystyötä. Vaikka tuotespesifikaatiot määrittelevät S-100 -tuotteiden tekniset vaatimukset, on tiedontuottajilla hieman liikkumavaraa tietosisällön osalta. Tuotteiden testaaminen Itämeren laajuisessa yhteistyössä tukee yhteisen toteutustavan muodostumista, jonka tavoitteena on harmonisoitu ja helposti lähestyttävä lopputuote merenkulkijoille. BALTIC SEA E-NAV -HANKKEEN PILOTIN VETÄJINÄ SATAKUNNAN AMMATTIKORKEAKOULU, TUTKIMUSLAITOS RISE JA FURUNO FINLAND OY Baltic Sea e-Nav -hankkeessa Satakunnan ammattikorkeakoulu (SAMK), ruotsalainen tutkimuslaitos RISE ja e-navigointiohjelmistoja kehittävä Furuno Finland Oy vetävät pilotointityötä. Työt alkoivat keväällä 2025 SAMKin navigaatiosimulaattoreissa, joista myöhemmissä vaiheissa siirrytään pilotoimaan tuotteita todellisissa olosuhteissa testialuksen komentosillalle. TUOTANTO- JA JAKELUKETJUN PILOTOINTI KESKITETYN JAKELUPALVELUN (RENC) KAUTTA Osana S-100 -tuotanto- ja jakelunketjun pilotointia testituotteet on viety keskitetyn jakelupalvelun (RENC) PRIMARin testiympäristöön. Prosessi vastaa vaatimuksiltaan todellista jakelua, luoden mahdollisuuden testata tietotuotteiden jakeluväylää ja siihen liittyvää laadunvalvontaa. Nykyisen S-57 -standardin mukaisten elektronisten merikarttojen jakelu tapahtuu Suomessa saman jakelukeskuksen kautta. Testituotteet ovat herättäneet laajalti kiinnostusta ja niiden tuomista laajempaan testikäyttöön tutkitaan. Useita teknisiä kysymyksiä on tullut myös liittyen digitaaliseen jakelumalliin. Vaikka jakelumalli on loppukäyttäjälle usein näkymätön, on siihen liittyvien kysymyksen ratkaiseminen keskeistä sekä tiedontuottajille että -jakelijoille sujuvan käyttökokemuksen varmistamiseksi. DE FÖRSTA S-100-TESTPRODUKTERNA ÄR KLARA FÖR PILOTFÖRSÖK S-100-produkterna erbjuder sjöfarten noggrannare, mer aktuell och sinsemellan mer interoperabel information än tidigare, vilket förbättrar både säkerheten och effektiviteten i sjötrafiken. I Finland har utvecklingsarbetet framskridit till pilotskedet som en del av det internationella samarbetet inom projektet Baltic Sea e-Nav. Utvecklingen av de finländska S-100-produkterna uppnådde en betydande milstolpe när de första testprodukterna enligt de nya produktspecifikationerna blev färdiga. Som en del av denna helhet producerade Traficom de första versionerna av det elektroniska sjökortet (S-101) och djupmodellen (S-102). Meteorologiska institutet bidrog å sin sida med produkter för testanvändning som beskriver uppgifter om vattenstånd (S-104) och ytströmmar (S-111). Även om dataprodukterna till sina tekniska egenskaper motsvarar gällande standarder, är de till sitt datainnehåll ännu inte lämpliga för operativt bruk. I och med att testprodukterna har färdigställts övergår projektet Baltic Sea e-Nav till pilotskedet. Genom pilotförsöket erhålls information om produkternas funktionalitet och utvecklingsbehov identifieras. En central aspekt är möjligheten att applicera produkterna i ECDIS-utrustning som är kompatibel med S-100: produkternas praktiska funktionalitet och potentiella utmaningar relaterade till användbarheten klarnar ofta först när uppgifterna visas på kartan. Ett annat centralt mål i pilotförsöket är att säkerställa interoperabiliteten mellan de olika produkterna. De uppnådda resultaten kan också tas med i det pågående internationella arbetet med att utveckla interoperabilitetsstandarderna (S-98). Även om produktspecifikationerna definierar de tekniska kraven på S-100-produkter har dataproducenterna en aning spelrum när det gäller datainnehållet. Testningen av produkterna inom det östersjöomfattande samarbetet stöder utformningen av ett gemensamt genomförandesätt med målet att skapa en harmoniserad och lättanvänd slutprodukt för sjöfararna. I projektet Baltic Sea e-Nav leds pilotförsöket av Satakunta yrkeshögskola (SAMK), det svenska forskningsinstitutet RISE och Furuno Finland Oy, som utvecklar programvara för e-navigering. Arbetet inleddes våren 2025 i navigationssimulatorerna vid SAMK, och i ett senare skede övergår man till att pilottesta produkterna under verkliga förhållanden på kommandobryggan på ett testfartyg. Som en del av pilotförsöket av S-100-produktions- och distributionskedjan har testprodukterna överförts till testmiljön hos PRIMAR som är en centraliserad distributionstjänst (RENC). Processen motsvarar till sina krav den verkliga distributionen och skapar en möjlighet att testa distributionskanalen för dataprodukterna och den tillhörande kvalitetskontrollen. Distributionen av elektroniska sjökort enligt den nuvarande S-57-standarden sker i Finland via samma distributionscenter. Testprodukterna har väckt stort intresse och man utreder hur de kan införas för mer omfattande testanvändning. Flera tekniska frågor har också uppkommit i anslutning till den digitala distributionsmodellen. Även om distributionsmodellen ofta är osynlig för slutanvändaren är det avgörande att lösa denna fråga för att säkerställa en smidig användarupplevelse för både dataproducenterna och -distributörerna.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==