Merikapteenin sormus on vuosikymmenten ajan ollut jäsentemme hankittavissa merikapteenin tutkinnon jälkeen. Suomen Laivanpäällystöliitto ja liiton aktiiviset jäsenet ovat yhdessä Kultasepänliike Widemarkin kultaseppien kanssa luoneet sekstanttikuvion pohjalta myös rintamerkin ja kaulariipuksen. Korkealuokkainen sekstanttirintamerkki ja -kaulariipus antavat mahdollisuuksia käyttää niitä monin eri tavoin ja lisäävät ammattikuntamme näkyvyyttä ja arvostusta. Rintamerkit ja kaulariipukset valmistetaan hopeasta ja ne ovat saatavissa myös kullattuina. Sjökaptensringen har under årtionden varit möjlig att införskaffa för medlemmar som avlagt sjökaptensexamen. Finlands Skeppsbefälsförbund samt dess aktiva medlemmar har tillsammans med Guldsmedsaffär Widemarks guldsmeder utvecklat utgående från sextant bildmotivet även ett bröstmärke och ett halssmycke. Det högklassiga sextant bröstmärket och halssmycket möjliggör användningen på många nya sätt och ökar på uppskattningen och synligheten för vår yrkeskår. Bröstmärket och halssmycket tillverkas i silver och de finns även att tillgå som förgyllda. RINTAMERKIT / BRÖSTMÄRKEN: hopea / silver 47 € kullattu / förgylld 54 € PINSSI / PINS: leveys / bredd 16 mm korkeus / höjd 14 mm KAULARIIPUKSET (HINTA ILMAN KETJUA) / HALSSMYCKE (PRIS UTAN KEDJA) hopea / silver 62 € kullattu / förgylld 69 € RIIPUS/ HÄNGSMYCKE: leveys / bredd 20 mm korkeus / höjd 18 mm korkeus sis. riipusrenkaan / hängets höjd inklusive upphängningsringen 24 mm 62€ 69€ 47€ 54€ • MEDLEMSPRODUKTERNA Bluetech ja NAPA järjestivät MERI Cup Regatan Itämeren suojelun hyväksi Ensimmäinen MERI Cup – Maritime Enterprises Regatta for Itämeri, jonka isäntinä toimivat Bluetech Finland ja NAPA, kokosi yhteen merialan yritykset purjehduksen ja alan vuoropuhelun merkeissä. Tapahtuma keräsi yli 5 000 euroa John Nurmisen Säätiölle Itämeren suojelun tukemiseksi. Kahdeksan joukkuetta kilpaili J/70-luokan veneillä aurinkoisessa syyssäässä ja erinomaisissa olosuhteissa 11. syyskuuta Brändö Seglare -seuralla Helsingissä. Kilpailu oli tiukka koko päivän ajan, ja joukkueet vuorottelivat johdossa. Lopulta NAPA voitti viimeisen lähdön ja vei kotiin ensimmäisen MERI Cup -pokaalin. Osallistujina oli edustajia mm. Helsinki Shipyardilta, Aker Arcticilta, Meyer Turulta ja Elomaticilta, sekä joukkueet Bluetech Finlandilta ja NAPAlta. Kilpailun lisäksi MERI Cup toimi foorumina alan vuoropuhelulle ja yhteistyölle, vahvistaen tapahtuman yhteisöllisyyden ja yhteisen tavoitteen henkeä. Kilpailun jälkeen osallistujat tutustuivat John Nurmisen Säätiön työhön Itämeren suojelemiseksi ja kuulivat hankkeiden vaikutuksista sekä siitä, miten alan tuki tekee todellista muutosta. ”Itämerta ei pelasteta yksin, vaan yritysten, valtioiden ja Itämeri-toimijoiden tehokkaalla yhteistyöllä. Myös yksilön valinnoilla on merkitystä. Kiitos merialan yrityksille lahjoituksesta, jonka avulla John Nurmisen Säätiö tekee töitä ravinnepäästöjen vähentämiseksi, luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseksi, meriliikenteen päästöjen vähentämiseksi sekä ihmisen merisuhteen vahvistamiseksi. Toivoa vielä on”, toteaa John Nurmisen Säätiön varainhankintajohtaja Erkki Salo. “MERI Cupin kautta alamme osoittaa sitoutumisensa mereen, josta liiketoimintamme on riippuvainen. Ensi vuonna, kun MERI Cup vakiintuu osaksi merialan vuosikalenteria, odotamme entistä laajempaa osallistumista ja vielä suurempaa varainkeruutavoitetta Itämeren suojelun tukemiseksi,” sanoo Sam Robin, Energy Saving Solutions -johtaja, Bluetech Finland. “NAPAlla kestävyys ei ole vain periaate – se on osa kaikkea toimintaamme. MERI Cup tarjosi meille hienon mahdollisuuden verkostoitua kollegoiden kanssa ja tukea John Nurmisen Säätiön tärkeää työtä. Tapahtumat kuten tämä muistuttavat, että merkittävä muutos alkaa yhteisestä toiminnasta, ja että innovaatio ja yhteistyö ovat avain kestävämmän merialan tulevaisuuden rakentamiseen,” päättää Reino Külaots, Lead Technical Consultant, Design Solutions, NAPA. VUODEN 2026 MERI CUPIN SUUNNITTELU ON KÄYNNISSÄ Osallistumisesta kiinnostuneet yritykset voivat ottaa yhteyttä: Bluetech Finland – sam.robin@bluetechfinland.com NAPA – reino.kulaots@napa.fi TIETOA BLUETECH FINLAND LTD:STÄ Bluetech Finland Ltd on Helsingistä käsin globaalisti toimiva laivanrakennus- ja meritekniikan yritys. Yritys on erikoistunut energiatehokkaiden rahti-, matkustaja- ja offshore-alusten suunnitteluun. Bluetech tarjoaa konsepti-, perus- ja yksityiskohtaisen suunnittelun kaikilla osa-alueilla sekä edistyneitä energiansäästöratkaisuja kaupalliseen merenkulkuun. www.bluetechfinland.com TIETOA NAPASTA NAPA on johtava ohjelmistoratkaisujen ja digitaalisten palveluiden tarjoaja globaalille meriteollisuudelle. Yritys hyödyntää datatiedettä turvallisemman, kestävämmän ja tehokkaamman merenkulun mahdollistamiseksi. Vuonna 1989 perustettu NAPA tarjoaa älykkäitä ratkaisuja laivasuunnitteluun ja on nykyään maailmanlaajuinen alan standardi – yli 90 % uusista aluksista rakennetaan NAPAn asiakkaiden toimesta. Tänä päivänä NAPAn asiantuntemus kattaa koko aluksen elinkaaren telakoilta turvalliseen ja tehokkaaseen laivojen operointiin. Yli 3000 kaupallista alusta käyttää NAPAn turvallisuus- ja tehokkuusratkaisuja, joihin kuuluvat muun muassa digitaaliset aluksen vakavuusjärjestelmät, jotka mahdollistavat ennakoivan turvallisuuden hallinnan, pilvipohjainen suorituskyvyn seuranta, joka tarjoaa ratkaisuja operatiivisen tehokkuuden parantamiseen, sekä reittien optimointiratkaisut, jotka auttavat vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä. NAPAn pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yritys työllistää 220 asiantuntijaa. NAPA toimii maailmanlaajuisesti ja sillä on toimipisteitä Japanissa, Koreassa, Kiinassa, Singaporessa, Yhdysvalloissa, Saksassa, Kreikassa, Romaniassa ja Intiassa. Lisätietoja: www.napa.fi FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 65
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==