Suomen Merenkulku 325

6 SUOMEN MERENKULKU ■ FINLANDS SJÖFART MINISTERI RANNE: JÄÄNMURTAJA AINO ON EU-HANKKEIDEN JALOKIVI Suomi onnistui Verkkojen Eurooppa -välineen (Connecting Europe Facility, CEF) liikenneohjelman rahoitushaussa. Rahoitusta saatiin noin 91 miljoonaa euroa hankkeille, jotka ovat tärkeitä erityisesti huoltovarmuuden, sotilaallisen liikkuvuuden ja ulkomaankaupan kannalta. Rahoitushaussa myönnettiin noin 42 miljoonaa euroa Väylävirastolle uuden Itämeren B-luokan jäänmurtajan rakentamiseen. – EU-rahoitusta saaneiden hankkeiden jalokivi on jäänmurtaja Aino, jonka rakentamiselle myönnettiin hieno potti, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne iloitsee. Liikenne- ja viestintäministeriöllä on vastuu jäänmurron kokonaisuudesta. Väylävirasto vastaa talvimerenkulun avustamisen viranomais- ja tilaajatehtävistä sekä valtakunnallisesta koordinoinnista, kehittämisestä ja ohjauksesta. Erityistehtäväyhtiö Arctian jäänmurtajalaivastoon kuuluu tällä hetkellä kahdeksan murtajaa, joista vanhin Voima on ollut käytössä yli 70 vuotta. Jäänmurtokaluston uusimisohjelmasta on tarkoitus päättää syksyllä 2025. Yhteistyötä jäänmurtolaivastojen uudistamiseksi ja operatiivisen koordinoinnin varmistamiseksi tehdään erityisesti Ruotsin ja Viron kanssa. Suomen jäänmurtajakaluston uusiminen aloitetaan uudella jäänmurtajalla Ainolla, jonka osalta on tehty erillinen päätös hallituksen talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa. Rakentaminen on tarkoitus aloittaa vuonna 2026 ja se kestää noin 36 kuukautta. – Jäänmurrolla on keskeinen rooli Suomen ulkomaankaupalle, taloudelle, tulevaisuudelle ja huoltovarmuudelle. Me varmistamme ensisijaisesti, että meillä on jäänmurtajia Suomessa siellä, missä niitä tarvitaan. Jäänmurtajille riittää kysyntää paitsi Suomessa, myös globaalisti. Valtataistelu arktisilla alueilla on paitsi kauppapolitiikkaa, myös ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa, ja onnistuminen siinä edellyttää jäänmurtokyvykkyyttä, ministeri Ranne sanoo. – Jäänmurto on nyt kuumempaa kuin koskaan. Se on osa Suomen kriittistä infraa ja meillä on ainutlaatuista osaamista paitsi jäänmurron operoinnissa myös suunnittelussa ja rakentamisessa. Merialueemme on nykyisin myös Naton sisämeri ja tämäkin on huomioitava, kun uudistamme jäänmurtajiamme, ministeri Ranne jatkaa.  MINISTER RANNE: ISBRYTAREN AINO ÄR EN JUVEL BLAND EU-PROJEKT Finland lyckades i utlysningen av finansiering ur transportprogrammet inom Fonden för ett sammanlänkat Europa (Connecting Europe Facility, CEF). Finansiering erhölls till ett belopp av cirka 91 miljoner euro för projekt som är viktiga särskilt med tanke på försörjningsberedskapen, den militära rörligheten och utrikeshandeln. I finansieringsutlysningen beviljades Trafikledsverket cirka 42 miljoner euro för byggande av en ny B-kategori isbrytare för Östersjön. – Juvelen bland de projekt som erhållit EU-finansiering är isbrytaren Aino, vars byggande beviljades en fin summa, gläder sig kommunikationsminister Lulu Ranne. Kommunikationsministeriet ansvarar för isbrytningen som helhet. Trafikledsverket ansvarar för myndighets- och beställaruppgifterna i anslutning till assistansen av vintersjöfarten och för samordningen, utvecklingen och styrningen på riksnivå. Till specialuppgiftsbolaget Arctias isbrytarflotta hör för närvarande åtta isbrytare, av vilka den äldsta Voima har varit i bruk i över 70 år. Avsikten är att beslut om programmet för moderniserande av isbrytningsmaterielen ska fattas hösten 2025. Samarbete för att modernisera isbrytarflottan och säkerställa operativ samordning bedrivs särskilt med Sverige och Estland. Moderniserandet av Finlands isbrytarmateriel inleds med den nya isbrytaren Aino, för vilken ett separat beslut har fattats i regeringens finanspolitiska ministerutskott. Avsikten är att byggandet ska inledas 2026 och pågå i cirka 36 månader. – Isbrytningen spelar en central roll för Finlands utrikeshandel, ekonomi, framtid och försörjningsberedskap. Vi säkerställer i första hand att vi har isbrytare i Finland där dessa behövs. Efterfrågan på isbrytare är stor inte bara i Finland, utan också globalt. Maktkampen i de arktiska områdena är förutom handelspolitik också utrikes- och säkerhetspolitik, och för att lyckas i den krävs isbrytningsförmåga, säger minister Ranne. – Isbrytning är nu hetare än någonsin tidigare. Den är en del av Finlands kritiska infrastruktur och vi har unik kompetens inte bara när det gäller att operera isbrytning utan också när det gäller planering och byggande. Vårt havsområde är numera även Natos innanhav, och också detta måste beaktas när vi moderniserar våra isbrytare, fortsätter minister Ranne.  AARIAN UUSI OSOITE 1.10.2025 ALKAEN Toimistomme muuttaa. Uusi osoitteemme 1.10.2025 alkaen on: Aaria Työttömyyskassa Kumpulantie 3 00520 Helsinki Toimitiloissamme ei ole mahdollisuutta asioida paikan päällä. Voit kuitenkin jättää hakemuksen ja liitteet postilaatikkoomme, joka löytyy rakennuksen porttikongista.  AARIAS NYA ADRESS FRÅN OCH MED 1.10.2025 Vårt kontor flyttar. Vår nya adress från och med den 1 oktober 2025 är: Aaria Arbetslöshetskassa Gumtäktsvägen 3 00520 Helsingfors Det finns inte möjlighet till service på plats i våra nya lokaler. Du kan ändå lämna in din ansökan och bilagor i postlådan, som finns i byggnadens portgång.  Aaria Työttömyyskassa  UUTISIA Aaria Arbetslöshetskassa  NYHETER

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==