FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 33 sjötransporter. Jag deltog i forskning som rörde multimodala transportflöden och störningar. Jag har också gjort riskanalyser gällande transporten av använt kärnbränsle från Olkiluoto. Tiden på VTT var verkligen fantastisk – jag lärde mig oerhört mycket och arbetskamraterna var utmärkta. Mitt CV över de arbeten och forskningar jag gjorde under tiden på VTT är nog nästan fyra sidor långt. Sanna Sonninen berättar att hennes första arbete var en utredning om möjligheten att använda Särkänsalmi. Trängseln i Gustavssvärd begränsade fartygsstorleken, och man övervägde att bredda och fördjupa Särkänsalmi till en farled för större fartyg. Beställare av undersökningen var Helsingfors Hamn. Utredningen ledde till beslutet att inte bygga farleden. Bakgrunden var bland annat projektet för Nordsjö hamn, vars framskridande då hade säkerställts. Statsgränsrelaterade frågor följer med även när en sjöfarare går i land. När Sonninen efter sin sjöfartskarriär började arbeta på VTT blev gränsfrågorna återigen aktuella. Då påbörjades genomförandet av det obligatoriska rapporteringssystemet för fartygstrafiken i Finska viken, som senare fick namnet GOFREP-systemet. – Mina viktigaste arbeten på VTT var de stora riskanalyserna för Finska viken och Ålands hav, där man motiverade indelningen i trafiksepareringsområden samt de obligatoriska rapporteringssystemen. På VTT fungerade jag som projektledare i projekt beställda av Sjöfartsverket, genom vilka GOFREP-systemet byggdes upp för Finska viken i samarbete med de ryska och estniska sjöfartsmyndigheterna. (GOFREP, Gulf of Finland Mandatory Ship Reporting System, är ett obligatoriskt fartygsrapporteringssystem grundat i samarbete mellan Finland, Estland och Ryssland, och även godkänt av Internationella sjöfartsorganisationen IMO för Finska vikens internationella havsområde. Syftet är att förbättra säkerheten i fartygstrafiken i Finska viken och minska olycksrisken, särskilt i takt med att mängden oljetransporter ökar. red.anm.) – Då höll man kontinuerligt kontakt med Ryssland och Estland. Det var många samarbetsmöten, allt planerades tillsammans och det krävdes också politiska beslut i alla tre länder. I Finland ansvarade trafik- och kommunikationsministeriet för samarbetet på ministerienivå. Utvecklingen av trafiksepareringen i Finska viken hade nämnts i regeringsprogrammet, vilket möjliggjorde användningen av resurser för utvecklingsarbetet. Det var en tid då även samarbetet med Ryssland fungerade bra. – Från den tiden minns jag väl när Vladimir Putin blev guvernör i S:t Petersburg och vilken förändring Putins utnämning medförde för sjöfartens säkerhetsmyndigheter, som var våra kollegor. I efterhand ångrar jag att vi skrattade åt det när Putin tog över ”Port of Sankt Petersburg”, som dittills ansvarat för storhamnens verksamhet och även för fartygstrafikens säkerhet i östra Finska viken. För oss beskrevs det som att Putin helt enkelt meddelade att Ryska federationen tog över hamnens verksamhet och grundade organisationen Rosmorport, som fick ansvaret för Rysslands kommersiella hamnar. Genom detta förändrades verksamhetsmiljön så mycket att till exempel min närmaste kollega, säkerhetschefen i S:t Petersburgs hamn, sade upp sig. – På VTT utvecklades metoderna för riskanalys inom sjöfarten avsevärt under den tiden. Vi tog i bruk IMO:s godkända riskbedömningssystem Formal Safety Assessment (FSA) och tillämpade det som de första i världen på att definiera risker och riskhanteringsåtgärder i fartygstrafiken. FSA är ursprungligen avsedd för säkerhetsbedömning av fartyg, inte av system. (IMO Formal Safety Assessment, FSA, är en strukturerad och systematisk metod utvecklad av IMO för att förbättra sjösäkerheten. Metoden syftar till att skydda människoliv, hälsa, havsmiljö och egendom genom att använda riskanalys och kostnads-nyttoanalys för att främja sjöfartens säkerhet och miljöskydd. red.anm.) Det var en fin tid. Sjöfarten och fartygen var i stor utsträckning föremål för forskning på VTT. Då togs också AIS i bruk. Vi gjorde de första testerna av AIS-utrustningen och funderade på vilka användningsområden informationsutbytet kunde ha. Inom sjöfarten var också området Human Factors, som rör mänskligt beteende, ett stort forskningsfält på 2000-talet. Jag gjorde många studier om människans påverkan på säkerheten, och särskilt den nordiska Human Factors-forskargruppen, som fokuserade på flyg- och sjöfartssäkerhet, var mycket aktiv. Ja, under sex år hann man göra en hel del. STUDIER OCH LEDNINGSUPPDRAG Sanna Sonninen berättar att hon från början stannade i land för att söka in till Tekniska högskolan, men arbetet på VTT var så intensivt att påbörjandet av diplomingenjörsstudierna sköts upp. – Sedan återvände jag till Sjöfartsverket och i slutet av 2010-talet bestämde jag att det äntligen var dags att söka till studier. Starten drog ändå ut på tiden, eftersom jag just före trafikförvaltningens myndighetsreform i december 2009 blev utnämnd till chef för sjösäkerhetsavdelningen, och därefter till samma post i Trafiksäkerhetsverket Trafi. Då ansökte jag om uppskov med studierna, men år 2014 tog jag åtta månaders studieledighet för att börja. Början var tung. Jag var sjökapten med institututbildning och måste genomföra alla grundstudier i högskolingenjörsutbildningen från början. Även om jag hade läst lång matematik i gymnasiet hade det gått så lång tid att jag under den första månaden repeterade hela gymnasiematematiken. – När jag återvände till arbetet fortsatte jag studierna genom att använda alla semestrar och fritider till studier. Jag pluggade dygnet runt och gjorde tentor. Men det var först på slutet som farten riktigt kom igång. Vanligtvis blir diplomarbetet liggande, och så var det även för mig – slutfasen, examensarbetet, blev färdigt först 2017, då jag tog examen. Examensarbetets tema om sjöfartens automatisering leder kanske, när tiden medger, vidare till en doktorsavhandling. – Mitt examensarbete handlade om sjöfartens växande automatisering och autonomi. Fokus låg på de autonoma fartygens inverkan på andra ”tjänster” inom sjöfarten, särskilt
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==