Suomen Merenkulku 325

FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 3 Nopein tieto meistä netissä www.seacommand.fi Höstens sjöfarts- politiska situation Vi kan sannerligen inte nog betona sjöfartens betydelse för Finlands försörjningstrygghet. Finland är en ö och sjöfarten är avgörande för att exporten och importen ska kunna flöda. Naturligtvis kommer gods och passagerare säkerligen att ta sig fram med fartyg som seglar under andra länders flagg än finsk flagg. Det var egentligen aldrig poängen, utan snarare att det skulle vara en verkligt oansvarig politik att försätta sjöfarten under finsk flagg i en position där det skulle vara omöjligt att konkurrera på en mycket snäv internationell marknad. En marknad där varje flaggstat dock stöder sin handelssjöfart under egen flagg på ett eller annat sätt, till exempel med olika subventioner eller andra arrangemang. Lyckligtvis gällde inte den finska regeringens höstbudgetrians nedskärningar sjöfarten. Om detta hade hänt hade det förändrat förutsättningarna, särskilt för passagerarfartyg som för finsk flagg, och slutresultatet hade blivit att utflaggningar hade varit ett faktum. Man måste komma ihåg att passagerarfartyg som för finsk flagg dock är fartyg som transporterar frakt och opererar i linjetrafik. Det handlar alltså inte om något av de gamla TV-seriens Love Boat-liknande fartyg som bara bedriver passagerarsemesterkryssningar med lugna trevliga hamnbesök utan några andra egentliga uppgifter. Förbundet främjar aktivt den kontinuerliga utvecklingen av kollektivavtal inom alla sektorer. Olika sjöfartssektorer har olika behov, men det finns en gemensam fråga som ofta diskuteras: arbetsrotationssystem på fartyg. Målet är att lyssna noga på bland annat studerande inom sjöfarten om vad de hoppas på i sitt framtida yrke och vilka möjligheter det bör erbjuda när det gäller att kombinera arbete och fritid. För närvarande är kollektivavtalens struktur för stel för att man ska kunna påverka längden på arbetstörnen och när man fysiskt är ombord och när man är ledig i land. Vi behöver snarast skapa moderna modeller med framtiden i åtanke för att säkerställa branschens attraktivitet fortsättningsvis! Jag önskar er alla en God Höst! Verksamhetsledare Johan Ramsland Syksyn merenkulun poliittinen tilanne Emme varmaankaan voi korostaa liikaa merenkulun tärkeyttä Suomen huoltovarmuuden kannalta. Suomi on saari ja merenkulku on elinehto, jotta vienti ja tuonti kulkevat. Toki rahti ja matkustajat löytävät varmaan perille alusten kuljettamina, jotka ovat muidenkin maiden kuin Suomen lipun alla. Siitähän ei todellakaan oli koskaan ollut kyse, vaan siitä, että olisi todella vastuutonta politikkaa asettaa Suomen lipun alla olevaa merenkulkua siihen asemaan, että olisi mahdotonta kilpailla hyvin tiukoilla kansainvälisillä markkinoilla. Markkinoilla, joilla jokainen lippuvaltio kuitenkin omilla säännöksillään tukee tavalla ja toisella, esimerkiksi erilaisilla tuilla, tai muilla järjestelyillä oman maansa lipun alla harjoitettua kauppamerenkulkuaan. Onneksi Suomen hallituksen syksyn budjettiriihen leikkaukset eivät kohdistuneet merenkulkuun. Jos näin olisi käynyt, olisi tämä muuttanut edellytyksiä, erityisesti Suomen lipun alla olevien matkusta-alusten edellytyksiä ja lopputulema olisi, että ulosliputukset olisivat olleet tosiasia. Pitää muistaa, että Suomen lipun alla olevat matkustaalukset ovat kuitenkin rahtia kuljettavia aluksia ja harjoittavat linjaliikennettä. Ei siis ole kysymys mistään vanhan tv-sarjan Lemmenlaiva-tyyppisistä aluksesta, jotka harjoittavat ainoastaan matkustajien lomaristeilyjä leppoisilla satamakäyneillä ilman muita varsinaisia tehtäviä. Liitto ajaa aktiivisesti kaikkien oman alansa työehtosopimusten jatkuvaa kehittämistä. Eri merenkulun sektoreilla on eri tarpeita mutta on yksi yhteinen asia, mikä nousee usein keskustelun aiheeksi, ovat alusten työvuorottelu järjestelmät. Tarkoituksena on, että herkällä korvalla kuuntelemme muun muassa alan opiskelijoita sen suhteen, mitä he toivovat tulevasta ammatistaan ja mitä mahdollisuuksia se antaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamisessa. Tällä hetkellä työehtosopimusten rakenne on liian jäykkä siihen, että itse pystyy vaikuttamaan työtörnien pituuksiin sekä siihen, milloin olet fyysisesti laivalla, milloin olet vapaalla maissa. Meidän pitää luoda pikaisesti tulevaisuutta ajatellen modernit mallit, jotta varmistamme alan houkuttelevuuden tulevaisuudessakin!  Toivotan teille kaikille Hyvää Syksyä! Toiminnanjohtaja Johan Ramsland PÄÄKIRJOITUS  LEDARE

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==