Suomen Merenkulku 325

FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 23 Under perioden januari–augusti reste 6,6 miljoner passagerare med reguljär linjetrafik* i Helsingfors, vilket är 1,4 % fler än under motsvarande period året innan. Rutten mellan Helsingfors och Tallinn var som vanligt den mest trafikerade med 5,3 miljoner passagerare (+0,9 %). Estlands och Finlands huvudstäder bildar ett sammanhängande område för företagande och pendling, och dessutom är de populära semesterorter. Tallinn är också en mycket viktig genomfartstad för finländare på väg till Centraleuropa. På rutten Travemünde reste 0,1 miljoner passagerare (-2,5 %) under januari–augusti och på Stockholmsrutten reste 1,2 miljoner passagerare (+2,4 %). Tillväxten på den senare rutten har gynnats av den fördelaktiga växelkursen för den svenska kronan och ökningen av internationella turister. Den mest hektiska sommarsäsongen juni–augusti var 3,6 % livligare än föregående sommar. Helsingfors Hamn var återigen ett stopp både för den semesterpeppade familjen och den stressade affärsresenären. ”Jag är särskilt glad över att passagerartillfredsställelsen och viljan att rekommendera Helsingfors Hamns tjänster förbättrades, även om terminalerna var fulla och värmeböljan pågick som mest”, säger Kaj Takolander, chef för turisttrafiken vid Helsingfors Hamn. ”Sommaren är överlägset vår starkaste säsong, men finländarnas semesterperiod och även resandet tar tyvärr slut alltför tidigt”, fortsätter Takolander. ”Augusti är den hetaste tiden för turism i övriga Europa, men i Finland har en stor del av tjänsterna redan stängt. Detta påverkar naturligtvis även utländska ”Erityisesti iloitsen siitä, että matkustajatyytyväisyys ja halu suositella Helsingin Sataman palveluita paranivat, vaikka terminaalit olivat täynnä ja helteet kuumimmillaan”, kertoo Helsingin Sataman matkailuliiketoiminnasta vastaava johtaja Kaj Takolander. ”Kesä on meille ylivoimaisesti vahvin sesonki, mutta suomalaisten lomakausi ja myös matkustaminen loppuu harmillisen aikaisin”, Takolander jatkaa. “Elokuu on muualla Euroopassa matkailun kuuminta aikaa, mutta Suomessa iso osa palveluista on jo sulkenut ovensa. Tämä vaikuttaa tietenkin myös ulkomaisten turistien haluun tulla Suomeen lomalle: miksi tulla tänne elokuussa, kun paikat ovat kiinni?” ”Koko matkailualan näkökulmasta olisi tärkeää, että lomakausi jatkuisi pidempään. Kysyntää riittäisi myös loppukesälle, mutta tarjonta hiipuu liian aikaisin.”, Takolander päättää. SUURIA ALUKSIA KANSAINVÄLISESSÄ RISTEILYLIIKENTEESSÄ Elokuun loppuun mennessä kaupunkiin oli saapunut yhteensä 77 kertaa kansainvälinen risteilijä, ja matkustajia niiden kyydissä oli 117 062 vierailijaa. Matkustajia oli 14,6 % edellisen vuoden vastaavaa aikaa enemmän. Kausi jatkuu yhä vilkkaana ja viimeinen risteilyalus vierailee Helsingissä jouluaaton aattona. RAHTILIIKENNE VAISUA Tammi-elokuussa Helsingin Sataman kautta kulkeneen kokonaistavaraliikenteen määrä oli 9,0 M tonnia, mikä on 4,2 % vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Alavireinen tahti ei anna viitteitä Suomen talouden positiivisesta käänteestä. Ulkomaisen tavaraliikenteen tuonti oli 4,0 M tonnia ja vienti 4,9 M tonnia. Helsingin Satama on tavaraliikenteessä erikoistunut suuryksiköihin, eli sataman läpi kulkee tavaraa erityisesti merikonteissa, rekoissa ja perävaunuissa. Yksiköityä rahtia kulki elokuun loppuun mennessä yhteensä 8,1 M tonnia (-2,0 %).  turisters vilja att komma till Finland på semester: varför komma hit i augusti när allt är stängt?” ”Ur hela turismbranschens perspektiv vore det viktigt att semestersäsongen varade längre. Efterfrågan finns också för sensommaren, men utbudet minskar för tidigt”, avslutar Takolander. STORA FARTYG I INTERNATIONELL KRYSSNINGSTRAFIK Fram till slutet av augusti hade totalt 77 internationella kryssningsfartyg anlöpt staden, med 117 062 besökare ombord. Det var 14,6 % fler passagerare än under motsvarande period året innan. Säsongen fortsätter fortfarande livligt och det sista kryssningsfartyget besöker Helsingfors dagen före julafton. GODSTRAFIKEN DÄMPAD Under januari–augusti uppgick den totala godstrafiken via Helsingfors Hamn till 9,0 miljoner ton, vilket är 4,2 % mindre än under motsvarande period året innan. Den svaga utvecklingen ger inga tecken på en positiv vändning i Finlands ekonomi. Importen av utländska varor uppgick till 4,0 miljoner ton och exporten till 4,9 miljoner ton. Helsingfors Hamn är specialiserad på stordrift inom godstrafik, vilket innebär att varor främst transporteras via hamnen i sjöcontainrar, lastbilar och släpvagnar. Totalt transporterades 8,1 miljoner ton enhetsgods fram till slutet av augusti (-2,0 %).  Den livligaste sommarsäsongen för färjeresande i Helsingfors var något livligare än förra sommaren. Rutten mellan Helsingfors och Tallinn behåller sin dragningskraft och rutten till Stockholm har ökat i popularitet. Däremot har godstrafiken från januari till augusti varit dämpad i Helsingfors Hamn. SLÄPPA: PORT OF HELSINKI Sommarens färjeresande i Helsingfors var piggare än året innan

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==