FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 21 Bemanningsstödet är en kritisk stödpelare för den finländska sjöfarten, och det nuvarande återbetalningssystemet påverkar i stor utsträckning bevarandet av arbetsplatser inom branschen och hela sjöfartens framtid. Tack vare systemet seglar fortfarande finländska fartyg under inhemsk flagg, och våra sjöfarare kan utföra sitt arbete till havs med stöd av sin högklassiga finländska utbildning. VAD HANDLAR DET OM? Återbetalningssystemet för besättningskostnader är en mekanism som används i hela Europeiska unionen, och dess syfte är att trygga den europeiska sjöfartens konkurrenskraft och försörjningsberedskap. I Finland återbetalar staten en del av de besättningsrelaterade kostnaderna till rederierna, såsom skatter kopplade till löner samt pensions- och olycksfallsförsäkringsavgifter. På så sätt skapas samma konkurrensläge för de finländska rederierna som för rederierna i andra EU-länder. Samtidigt säkerställs att EU-länderna har egenflaggad tonnage och att man kan konkurrera med bekvämlighetsflaggade och lågkostnadsflaggade rederier och flottor. Med egen tonnage och besättning tryggas försörjningsberedskapen både nationellt och på EU-nivå. Systemet omfattar alla som arbetar ombord, både manskap och befäl, så länge arbetet är sjöarbetsinkomst och uppgiften är relaterad till fartygets navigering eller säkerhet. Den enskilda sjöfararens ställning förändras inte: alla betalar sina skatter och avgifter normalt till Finland och får därmed norDetta system tryggar ditt arbete till sjöss Återbetalningssystemet för sjöfartens besättningskostnader är en helhet vars principer varje sjöfarare borde förstå. TEXT: SJÖMANSPENSIONSKASSAN (SPK) BILD: WASA LINE, TALLINK SILJA OCH VIKING LINE mala pensions- och sociala förmåner. Återbetalningssystemet minskar alltså inte pensionen eller andra förmåner, utan är en ordning mellan staten och arbetsgivaren. Det är ett så kalllat nollsummespel, där rederierna först betalar och sedan får tillbaka det de betalat genom återbetalningssystemet. SYSTEMET SOM MÅL FÖR SPARFÖRSLAG Återbetalningssystemet för sjöfartens besättningskostnader dyker då och då upp på statens sparlistor, i år redan för andra gången. Efter förslaget varnade rederierna och branschen för att en nedskärning skulle leda till utflaggning av fartyg till exempel till Estland eller Sverige – länder där man fortfarande stöder anställning av besättningar genom bemanningsstöd. En flaggväxling skulle gälla hela besättningen, inte bara servicepersonalen, och följden skulle vara betydande förluster av arbetsplatser. Följdeffekterna skulle också märkas inom sjöfartsutbildningen och i antalet praktikplatser samt bland annat i Sjömanspensionskassans (SPK) verksamhetsförutsättningar. Om arbetsplatser försvinner och avgiftsunderlaget krymper, skulle finansieringen av SPK som specialpensionsanstalt försvagas avsevärt. Även läroanstalter, myndighetsuppgifter och hela den maritima industrins ekosystem skulle drabbas. Eftersom det handlar om ett återbetalningssystem, skulle en nedskärning inte ge besparingar i budgeten. Däremot skulle ökad arbetslöshet höja statens kostnader och för vissa kommuner medföra ekonomiska utmaningar till följd av minskade skatteintäkter. NETTOLÖNESYSTEM ÄVEN I FINLAND? I regeringens budgetförhandlingar gick inte förslaget om att slopa bemanningsstödet för servicepersonalen på Sverigefärjorna vidare. I stället beslutades att regeringen tillsammans med de centrala aktörerna ska utreda en för Finland lämplig modell av det svenska nettolönesystemet, som skulle kunna ersätta den nuvarande ordningen. Målet är att trygga en konkurrenskraftig sjöfart under finsk flagg. VIKING LINE
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==