FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 19 Denna gång hölls kongressen i Tórshavn på Färöarna. Färöarna är en självstyrd ögrupp i Nordatlanten, som tillhör kungadömet Danmark. Färöarnas aderton öar ligger mellan Skottland, Island och Norge. Färöarna har en befolkning på 55 000, varav huvudstaden Tórshavn har en befolkning på 23 000 inklusive omgivningarna. Färöarnas huvudnäring är fiske: fiskprodukter står för cirka 90 procent av exporten. Andra viktiga näringar är sjöfart och turism. Fåruppfödning är också en viktig del av näringen, med över 80 000 får. Vädret på Färöarna är mycket likartat under hela året. Medeltemperaturen på vintern är 4 grader Celsius och på sommaren 10 grader Celsius. Havstemperaturen varierar bara med 5 grader Celsius under året, dvs. runt 7 grader Celsius på vintern och 12 grader Celsius på midsommar. Regn året runt, men bara duggregn på sommaren. UNDER KONGRESSEN BEHANDLADES FLERA AGENDOR, BLAND ANNAT FÖLJANDE FRÅN ANDRA NORDISKA LÄNDER: - Danmark har full sysselsättning inom sjöfarten och i övrigt låg arbetslöshet i hela landet. Omfattande investeringar görs i programmet för att förebygga trakasserier och mobbning på arbetsplatser till sjöss. - Norge har under året gjort en betydande lagändring, som bygger på att de minimilöner som överenskommits i Norge måste följas i norska vatten oberoende av flagg. - Islands kollektivavtalsrunda var exceptionellt svår och tog 14 månader. Island har förnyat sin sjöräddningsfartygsflotta succesivt och lät bygga nya sjöräddningsskepp i Finland på Kewatec Aluboat-varvet i Karleby. - Färöarna upplever en period av ekonomisk tillväxt. Fiskeindustrin går mycket bra och grossistpriset på fisk är högt. Landet har full sysselsättning. - Sverige har också full sysselsättning inom sjöfarten, även om den allmänna arbetslösheten i landet är 9 %. Sveriges svaga sjöfartspolitik vid millennieskiftet ledde till omfattande utflaggning, vars effekter fortfarande är tydligt synliga. Deras utländska handelsflotta har färre än 100 fartyg under svensk flagg, vilket är en tredjedel av vad den var för 25 år sedan. - Den nordiska tillgången på arbetskraft i framtiden och branschens attraktivitet kräver arbete för att säkerställa att varje land har ett tillräckligt antal sjömän från egna resurser. - Läkarundersökningar av sjömän och eventuella undantagsförfaranden komplicerar hela situationen, särskilt i Finland. Alla nordiska fackföreningar presenterade sina egna landspecifika händelser i sista minuten, utmaningar och den allmänna politiska situationen för sjöfarten i sitt eget land. Det finska regeringsprogrammet och nedskärningarna denna gång väckte också mycket diskussion och förvåning. Vi befinner oss i en unik situation i Finland, jämfört med andra nordiska länder, där arbetstagarnas arbetsvillkor i Finland försvagas direkt eller indirekt med varje budgetnedskärning och lagändringar. TEXT OCH BILDER: JOHAN RAMSLAND NFBK -Nordiska fartygsbefälskongress 18.–20.8.2025 TÓRSHAVN, FÄRÖARNA M/S Mykines, Smyril Line, Färsaarten lippu, Ex. M/S Transgard & Ex. M/S Auto Baltic, Suomen lippu. / M/S Mykines, Smyril Line, Färöisk flagg, Ex. M/S Transgard & Ex. M/S Auto Baltic, Finsk flagg.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==