Suomen Merenkulku 325

18 SUOMEN MERENKULKU ■ FINLANDS SJÖFART Kongressi pidettiin tällä kertaa Tórshavn, Färsaarilla. Färsaaret on Tanskan kuningaskuntaan kuuluva itsehallinnollinen saariryhmä pohjoisella Atlantin valtamerellä. Färsaarten kahdeksantoista saarta sijaitsevat Skotlannin, Islannin ja Norjan välissä. Färsaarten asukasluku on 55.000, joista pääkaupungin Tórshavnin asukasluku on 23.000 ympäristöineen. Färsaarten tärkein elinkeino on kalastus: kalatuotteiden osuus viennistä on noin 90 prosenttia. Muita tärkeitä elinkeinoja ovat merenkulku ja matkailu. Myös lampaiden pitoa on tärkeä osaa elinkeinoa ja lampaita on yli 80.000. Färsaarten sää on hyvin samankaltainen ympäri vuoden. Talven keskilämpötila on 4 astetta ja kesällä 10 astetta. Meriveden lämpötila vaihtelee vuoden aikana vain 5 astetta eli talvella noin 7 astetta ja keskikesällä 12 astetta. Sadetta ympäri vuoden mutta kesällä vain tihkua. KONGRESSIN AIKANA KÄSITELTIIN MONIA AIHEITA, JOSTA VOIDAAN MAINITA NÄMÄ MUISTA POHJOISMAISTA: - Tanskassa on merenkulussa täystyöllisyys ja muutenkin alhainen työttömyys koko maassa. Harrasment & Bullying torjuntaohjelmaan panostetaan laajasti. - Norja on tullut vuoden aikana merkittävä lakimuutos, jonka perusteella Norjan vesialueella on noudatettava minimissään Norjassa sovittuja palkkaehtoja. tämä koskee kaikkia lippuja. - Islannin TES kierros poikkeuksellisen hankala ja kesti 14kuukautta. Islanti on uusinut meripelastusaluskalustoaan ja rakennuttanut aluksi Suomessa Kewatec Aluboat -telakalla Kokkolassa - Färsaaret elää talouskasvun aikaa. Kalastuselinkeino voi erittäin hyvin ja kalan tukkuhinta korkea. Maassa täystyöllisuus. - Ruotsisakin on merenkulussa täystyöllisyys, vaikka maassa yleinen työttömyys on 9 %. Ruotsin heikko merenkulun politiikka vuosituhannen taitteessa johti laajoihin ulosliputuksiin, jonka vaikutus näkyy selvästi vieläkin. Heidän ulkomaankauppalaivastonsa on alle 100 alusta ruotsin lipun alla, joka on kolmasosa siitä mitä se oli 25 vuotta sitten. - Työvoimaan pohjoismainen saatavuus tulevaisuudessa ja alan houkuttelevaisuus vaatii töitä, että jokaisessa maassa on riittävä määrä merenkulkijoita ns. omasta takaa. - Merimiesten lääkärintarkastukset ja mahdolliset poikkeuslupamenettelyt vaikeuttaa kokonaisuutta erityisesti Suomessa. Kaikki pohjoismaiset liitot esittelivät omia maakohtaisia viime hetken tapahtumiaan, haasteitaan ja merenkulun poliittista tilannettaan omassa maassaan yleisellä tasolla. Suomen hallitusohjelma ja leikkaukset herättivät tälläkin kertaa paljon keskustelua ja ihmetystä. Olemme ainutlaatuisessa tilanteessa Suomessa, verrattuna muihin pohjoismaihin, missä Suomessa työntekijöiden työelämän ehtoja heikennetään suoraan tai välillisesti jokaisen budjettiriihen kohdalla sekä lakimuutoksilla.  TEKSTI JA KUVAT: JOHAN RAMSLAND NFBK-Pohjoismaisten laivanpäällystöliittojen kongressi 18.–20.8.2025 TÓRSHAVN, FÄRSAARET Kongressi osallistujat. / Kongressdeltagare. Klaksvikissä vietettiin joka vuotuinen Merimiesten päivä, ‘Sjómannadagur", iloisissa tunnelmissa. / I Klaksvik firade man den årliga Sjömannens dag, ”Sjómannadagur", i glad stämning.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==