FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 43 DET SMALL TILL Lehtinen berättar: “Asteria seglade i en laber sydostlig vind. Vågorna var långa och jämna. Plötsligt vaknade jag av en hård smäll. Jag uppfattade att ljudet kom inifrån skrovet. Jag hade vant mig vid båtens rörelser, men vaknade om de ändrades plötsligt. Det tog 20 sekunder innan en så här gammal man kom ur kojen via fotändan. Vattnet nådde nästan till knäna när fötterna nådde durken. Det kunde inte vara sant, vattnet forsade in under trappan.” Efter ett par sekunder fattade han att båten höll på att sjunka och synnerligen snabbt. Han måste först och främst göra sig färdig att lämna båten och sedan se vad som kunde göras. Det som förvånar är att Lehtinen höll tankarna klara och fick det nödvändigaste med i livflotten. Nödradiolådan var det viktigaste. Till sin förskräckelse såg han att knuten till förtöjningslinan till flotten hade lossnat och flotten höll på att flyta bort. Han hoppade i sjön och kom upp på flotten. Efter ca 20 minuter sjönk Asteria och Lehtinen gjorde honnör för båten när den sjönk i havet. Sedan gällde det att få kontakt med omvärlden. I flotten fanns en PLB-nödsändare motsvarande EPIRB-sändare som man har ombord. Dessutom hade han en fungerande GPS i flotten. Han befann sig 830 kilometer från Port Elizabeth. Han hade glömt glasögonen på Asteria och hans närsynthet vållade besvär med skrivandet. Till all lycka var Kirsten Neuschäfer endast hundra sjömil ifrån honom. Hon satte genast kurs mot honom. Ungefär samtidigt meddelade ett lastfartyg Darya Gayatri att de var 270 sjömil från honom och kom med ca 15 knops fart. Kirsten hann först och han kom ombord på hennes segelbåt före lastfartyget kom. Hon vann förresten hela tävlingen senare, men det är en annan historia. Darya Gayatri visade sig vara ett Hong-Kong-registrerat fartyg med indisk besättning. Lehtinen blev bekant med besättningen under resan till Jakarta där han kom iland för hemresan. Vad var då orsaken till Asterias undergång. Lehtinen hade kontakt med olika experter, men något säkert svar kunde inte ges. Det antas att det eventuellt var en container, som flöt omkring. Det påstås ju att kanske tusentals container faller överbord från containerfartygen och en del flyter omkring i åratal på världshaven. Har man månne gjort allt för att surra däckslasten, som det hette förr. Nog tappade många finska båtar props i sjön på Nordsjön under min tid till sjöss, men de var ofarligare. Lehtinen tyckte tiden blev lång ombord på handelsfartyget som var på väg från Sydamerika med soja-last till Kina. Han tog långa promenader runt båten och lärde en styrmanselev att använda en sextant och ta observationer. I slutet av boken har Lehtinen en förteckning på sjötermer för segelbåtar, Dessutom berättar han om kommande jordenrunt seglats med tvåmastade sy Galiana som inleddes följande år. Med en besättning på 12 personer lyckades den seglingen bäst av alla. Jag hade en höstkväll 2022 möjlighet att segla runt Gråhara med sy Galiana med HSS seniorer och en ung besättning. Det som förvånar är hur lite publicitet dessa seglatser får i sy Galiana. sy Asteria. media. Andra sportgrenar får sgs. varje dag kommentarer, men segling tycks inte intressera journalisterna. Bara när det händer en olycka skriver man om seglatser. Som sagt boken är läsvärd. Det som jag beundrar mest hos Tapio Lehtinen är hans uthållighet och fortsatta seglingar trots alla motgångar. SVEN-ERIK NYLUND Bok: Ari Pisa och Tapio Lehtinen: Selvityjä – Asteria – veneen viimeinen matka. 2023 Förlag: Tammi, tryckt inom EU.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==