Suomen Merenkulku 324

FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 39 FAKTARUTA: Passagerarfartyget: SINIVUOKKO Ägare: Pohjoiskarjalan Laiva Oy Hemhamn: Joensuu, passagerhamn Traficom # 200032 LOA 30,4 m B. 5,9 m D. 1,5 m BRt 123 t Högsta tillåtna antal passagerare 181, Personal enligt bemanningscertifikat 3. Huvudmaskiner 2x280 kW, hjälpmaskinens effekt 45 kW för att förbättra fartygets hanterbarhet. Denna förbättring medför då behovet av en ytterligare hjälpmotor eftersom den nuvarande generatorns effekt på 45 kW inte är tillräcklig för den extra energi som krävs för förpropellrarna. Maskinens bränsleförbrukning är mycket måttlig vid en kryssningshastighet på sju knop. När hastigheten ökas till maxfarten, 14 knop, stiger förbrukningen mer än tre gånger. Den renlighet som råder över hela fartyget fortsätter även i maskinrummet. Ingenstans syns oljiga burkar eller verktyg, eller något annat skräp. Maskinmästare Tikka säger att den särskilda renligheten i maskinrummet är hans högsta prioritet efter kundutrymmena. FÖRBÄTTRINGAR NOTERADE VID ANVÄNDNING Naturligtvis, efter att fartyget har varit i bruk i nästan en hel säsong, har vissa saker uppmärksammats som vi vill förbättra eller ändra. En av de främsta förbättringsområdena är att få en förpropeller till fartyget. Arbetet kräver dock en dockning, och eftersom fartyget hittills har klarat sig utan, är det osannolikt att detta kommer att göras innan nästa inspektion och dockning, som är planerad till 2026. Samtidigt bör även ankarspelets uppgraderas eller åtminstone genomgå en fullständig service. Andra förbättringsområden inkluderar att byta ut det nuvarande hydrauliska styrsystemet mot ett modernt elektroniskt system. Ventilationen i passagerarutrymmena har enligt personalen också utrymme för förbättringar, och vissa strukturer kräver också uppmärksamhet. INGÅR PÅ KRYSSNINGAR Under min besöksdag genomförde fartyget två snabba tre-timmars kryssningar. Den första gick uppströms på Pielisjoki. Så snart vi hade lämnat passagerarhamnen styrde vi mot den första slussen som jämnar ut skillnaden mellan vattenområdena. Enligt vad jag hört kan vattennivåskillnaden variera med cirka 0,2 meter. Även denna gång var skillnaden vanlig, vilket gjorde att slussningen gick nästan obemärkt vid låg hastighet. Direkt efter slusskanalen stod en klaffbro på tur och därefter en klaffbro och ytterligare en järnvägsbro, vars genomgångshöjd var tillräcklig. Passagerarna hade därmed mycket att uppleva redan från början. Resan fortsatte uppströms floden i drygt en timme. På ett ställe vände vi tillbaka på samma spår. För att hålla passagerarnas intresse vid liv var det duktiga däckspersonalens uppgift att beskriva sevärdheterna i vår omgivning. På kommandobryggan var det samtidigt en noggrann uppgift att ha kontakt med brovakter, som hanterade öppningen av broarna. Under eftermiddagsturen söderut mot Saima var det endast en bro som behövde öppnas innan rutten gick ut på den vidsträckta Pyhäselkä. Detta område, som är en av de största sjöarna i Saima-regionen, har en längd på cirka 40 km enligt vad jag hört. Joensuu är anslutet till en djupgående farled för frakttrafik, varför det regionala VTS övervakar trafiken i farleden. Kryssningstrafiken är dock undantagen från VTS-rapporter om den valda rutten inte korsar farleden. Så gjordes även under denna mini-kryssning, där sjölandskap var i fokus. Med detta vill entreprenörsparet Rainer och Päivi Tikka framföra sitt tack till alla som bidragit till projektet. Särskilt tack till Lavettikuljetus Alanne och personalen vid Helaakoski och Mustola hamnarna samt övermaskinist Markku Salonen, som alla bidrog med sin erfarenhet och kompetens för att genomföra projektet. Sinivuokko är ett intressant projekt, och man kan bara önska lycka och framgång i framtiden.  JAAKKO HERNESNIEMI FRILANSANDE REDAKTÖR Laivuri Juha Ajo on Sinivuokko-aluksen päällikkö. / Skeppare Juha Ajo är befälhavaren för fartyget Sinivuokko. KUVA/BILD J. HERNESNIEMI Kansimies Jari Mikkola tuntee vetoa merenkulkualan töihin ja opintoihin. / Matros Jari Mikkola har en dragning till sjöfartsrelaterat arbete och studier. KUVA/BILD J. HERNESNIEMI Alasalongissa on mahdollisuus ruokailuun tai vaikkapa kahviin a’vec. / Det finns möjlighet att äta en måltid eller njuta av Cafe A’vec i nedre salongen. KUVA/BILD J. HERNESNIEMI Saimaan vesistö odottaa. / Saimens vattenområden väntar. KUVA/BILD: R. TIKKA

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==