38 SUOMEN MERENKULKU ■ FINLANDS SJÖFART – Vid Marjasaarens varv i Valkeakoski lyftes fartyget upp på slipen med hjälp av en lyftvagn, bakändan först. Det såg initialt ut som om fartyget inte skulle kunna lyftas utan att roder och propellrar skulle behöva tas bort på grund av viktförhållandena, men fördelningen av vikten i förskeppet gjorde det möjligt att dra upp det på vagnen utan att ta bort dessa och andra ömtåliga delar. Viktförhållandet visade sig i praktiken vara sådant att lyftet lyckades riktigt bra. Fartyget lyftes också upp på vagnen med bakändan först för transporten. På så sätt kunde det tyngre akterpartiet, där till exempel maskinerna finns, placeras ovanpå den mer bärande främre delen av vagnen och dragenheten. – Under hela den 12 timmar långa transportuppdraget (10 timmar körning plus obligatoriska pauser) gick allt utan problem. Vissa trafikskyltar som begränsade transportens höjd var tvungna att tas bort från vägen. Vanligtvis måste några trafikskyltar på gatunivå temporärt flyttas bort under sådana här transporter, eftersom långa vagnar inte alltid klarar av branta korsningar, vilket också var fallet den här gången. – Den upprättade transportplanen verkställdes ganska nära den uppskattade planen. Faktum är att på ett så gammalt fartyg som detta finns det inga aktuella viktberäkningar eller tyngdpunktsskildringar tillgängliga, utan de måste göras på uppskattningar. Rainer Tikka ’svettades med mått och vikter’ eftersom informationen var viktig för honom och många av dem var hans egna. Särskilt före transportens början var han säkert mycket stressad. Allt gick dock bra och viktberäkningarna och uppskattningarna var ganska korrekta. – Vid vissa broövergångar behövdes enligt ELY-centralens bedömning officiella tillsyningsmän på plats, vilket är vanligt vid specialtransporter. Inga ytterligare kostnader tillkom utöver det angivna uppdragets pris. Det är vår företagsmetod: En väl planerad transport är halva jobbet, och vi överraskar inte kunden med extra kostnader, säger vd Aleksi Alanne avslutningsvis. SINIVUOKKO I DRIFT Vid slutet av augusti fick jag en inbjudan att komma och bekanta mig med fartyget och dess verksamhet i Joensuu. Så fort jag anlände till staden gick jag till passagerarhamnen nära torget för att se om jag kunde hitta Sinivuokko. Fartyget hittades lätt och även ägarna. Rainer och Päivi sysslade fortfarande med städning och förberedelser inför nästa dag på fartyget vid skymningen. Jag fick direkt möjlighet att bekanta mig med fartyget. Första intrycket när man kommer ombord är att det är rent. Passagerarutrymmena är i två våningar mellan styrhytten och akterdäck, där det finns en upphöjd soldäck längst bak på fartyget. En del passagerare väljer att tillbringa sin tid utomhus, även om utsikten från inomhusdäck också är bra. De täckta passagerarutrymmena kan rymma alla passagerare vid regn, även om det börjar bli trångt om fartyget har sitt maximala antal passagerare, 181 personer. I anslutning till passagerarutrymmena finns fyra separata toaletter. Jag lade märke till renligheten och städningen i alla utrymmen. Fartygets lilla kök ligger längst fram i det nedre passagerardäcket. På samma plats på övre däck finns kommandobryggan eller styrhytten. Fartygets trettio meter LOA rymmer också en viloplats för besättningen under fördäck. Fartyget har dock inga riktiga bostadsutrymmen för besättningen. Om bord bedrivs café- och restaurangverksamhet under resan. Cafét sköts av egen personal, medan restaurangens matservering tillhandahålls vid behov av en extern cateringfirma. Passagerarna måste därför göra sina mat-beställningar i förväg. Fartyget har fullständiga alkoholtillstånd. Detta kommer säkerligen att öka fartygets efterfrågan för festliga tillfällen, såsom bröllop. Det finns redan erfarenheter av detta. NYSKAPAD MASKIN Maskinrummet ligger under akterdäck. Det finns två huvudmotorer, sexcylindriga dieselmotorer från Volvo med en effekt på 280 kW vardera. Motorerna är nyligen utbytta och deras hittillsvarande gångtimmar är endast omkring åttatusen timmar. För en expert betyder detta nästan nya motorer. Motorernas kylsystem är ordnat som tankkylning. Kylvätskan "cirkulerar" inte alls i vattendraget utan i stället finns en stor tank bakom maskinrummet där kylvätskan kyls ner innan den återvänder till motorerna. Hjälpmotorn är för elproduktion. Fartyget har inga för- eller akterpropellrar och kapten Juha Ajo har satt en förpropeller högst upp på sin önskelista Lavettikuljetus Alanne Oy:n pyörillä kuljetus tapahtui 12 tunnissa halki Suomen. / Transporten på hjul utfördes av Lavettikuljetus Alanne Oy på 12 timmar genom Finland. KUVA/BILD: LAVETTIKULJETUS ALANNE OY
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==