FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 37 Följaktligen saknade fartyget fortfarande en kapten och en andra däcksman. Dessa hittades i Joensuu. Den lokala skepparen Juha Ajo har tidigare arbetat som kapten på en närliggande vägfärja. Han har också tidigare erfarenhet från handelsflottan, bland annat på fartyg tillhörande Eteläsuomen Laiva Oy. Nu är han, precis som Rainer, pensionerad från sitt yrke och tjänstgör som kapten på m/s Sinivuokko. Som däcksman hittades Jari Mikkola, en erfaren insjöfarare, om man kan uttrycka sig så, som arbetar deltid utöver sitt arbete som revisor. Enligt bemanningsintyget måste besättningen bestå av tre personer. Att lägga ut och lägga till i hamn är något utmanande, eftersom besättningen oftast måste utföra hamnvakternas arbete också. Som stuert och ansvariga för kundservice är Rainer Tikkas affärspartner och fru Päivi Tikka, tillsammans med extra hjälp av dottern Mira Tikka, som är restonom inom turismbranschen. Det bör också nämnas att Päivi Tikka sade upp sig från sitt arbete vid Forssa hälsocentral för att bli entreprenör vid Rainer Tikkas sida. För projektet har företaget Pohjoiskarjalan Laiva Oy grundats, med Rainer och Päivi Tikka som ägare. Företagets nyanskaffning och första fartyg fick namnet SINIVUOKKO, och fartygets hemmahamn har registrerats som Joensuu i fartygsregistret. KÖPET AV FARTYGET UPPSTÅR Köpet av fartyget genomfördes den 30.10.2023. Det som återstod var att transportera fartyget från Tammerfors vattenområden till Saimen. Som nämnts tidigare skulle flera landtungor passeras. Detta utfördes naturligtvis som en landsvägstransport. Den 27.05.2024 lyftes fartyget ur vattnet vid Valkeakoski via dockningsspår och placerades på en transportörs lastbil för att köras till Mustola hamn i Villmanstrand. Där lyftes fartyget med hjälp av J. Helaakoski Oy’s stora mobilkranar tillbaka i vattnet. Mustola hamn ligger på den finska sidan av Saima kanal. Från hamnen finns en direkt förbindelse till Saimens djupfarled. Den sista sträckan till Joensuu gick längs djupfarleden, som sträcker sig ända till Joensuu. Landsvägstransporten tog 12 timmar. För första gången anlände fartyget till Joensuus hamn den 30.05.2024. Jungfruturen till Pyhäselkä med passagerare genomfördes den 04.06.2024. Den schemalagda kryssningstrafiken påbörjades omedelbart. Kort efter starten genomfördes den första stora beställningskryssningen i samband med Joensuu universitets doktorspromotion. LANDTRANSPORTER SOM HELHET UTFÖRS AV ETT SPECIALISERAT TRANSPORTFÖRETAG Utmaningarna med vägtransporten var transportens särskilda karaktär och bristen på information om fartygets tyngdpunkt och -förhållanden. Transportföretaget Lavettikuljetus Alanne Oy hanterade hela flytten av Sinivuokko från Valkeakoski till Mustola hamn. Lavettikuljetus Alanne Oy verkställande direktör Aleksi Alanne berättade för SuomenMerenkulku att transporten gick enligt planerna: m/s Sinivuokko Joensuun matkustajasatamassa valmiina risteilylle. / m/s Sinivuokko i Joensuus passagerarhamn redo för kryssning. KUVA/BILD J. HERNESNIEMI
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==