Suomen Merenkulku 324

36 SUOMEN MERENKULKU ■ FINLANDS SJÖFART Joensuu är centralort i Norra Karelen och en universitetstad med cirka 78 000 invånare vid mynningen av Pielis älv på norra stranden av Saimensjön Pyhäselkä. När Rainers pensionering närmade sig hade Joensuu blivit en allt mer intressant region även för att driva eget företag även som pensionär. Päivi hade också en vilja att förändra sitt liv när hennes arbete inom den kommunala vårdbranchen började förändras. Rainer Tikka har arbetat hela sitt liv som sjöman. Som maskinmästare har han blivit välbekant med flera passagerarfärjor i Östersjöområdet, både som fast anställd och som vikarie. Han gick i pension från Eckerö Lines m/s Finlandia våren 2021. Eftersom han som pensionär kände att han fortfarande hade energi kvar, började han överväga någon form av verksamhet kopplad till sjöfart, kanske till och med med en egen båt. ENTREPRENÖR PÅ PENSIONÄRSDAGARNA Rainer hade kommit på idén att driva en affärsverksamhet som insjökapten, likt kanal- och flodkapten i Centraleuropa. Hela familjen kunde vara involverad i företaget. Trots att hans intressen och arbetsbakgrund var kopplade till en enhet som guppar på vatten, kunde den enheten lika gärna vara belägen någon annanstans än till havs. Det finns gott om sjöar i Finland, och Joensuu-området hade redan förtrollat dem med sin natur. Hans erfarenhet som sjöman och maskinmästare skulle ge en stabil grund för att skaffa en egen båt. När de hade bestämt sig i tysthet började paret överväga hur de skulle kunna ta projektet vidare. Joensuu skulle vara en utmärkt plats för insjöfart. I norra delen av Saimens vattenområde finns ett intressant område som kan locka turister även långväga ifrån. Det erbjuder vidsträckta vattenvägar för kortare dagskryssningar söderut och pittoreska skärgårds- och flodlandskap med smala sund och slussar mot norr, där Pielis älv sträcker sig. Kronan på verket är nationalparken Koli, som reser sig vid stranden av Pielisjärvi. Trots oroligheterna i världen ökar inrikesresor i området, och några stora aktörer inom turistbranschen har nyligen gjort betydande investeringar i boenden vid vattenområden. Målet är att attrahera turister även från längre håll, från Europa och kanske till och med utanför kontinenten. Dessa faktorer lade grunden för en insjöfartverksamhet, och konkurrensen i området var begränsad. JOENSUU VÄLJS SOM VERKSAMHETSPLATS Som en del av sin marknadsundersökningsprocess För ungefär fyra år sedan reste Rainer Tikka och hans fru Päivi genom Norra Karelen och Joensuu. De blev förtjusta i vad de såg. skapade Tikka relationer med det lokala näringslivet och myndigheter. Lokala beslutsfattare verkade välvilligt inställda till idén. När de hade kommit så långt var det dags att vidta mer konkreta åtgärder. Nu fanns bara idén om verksamheten och platsen. De behövde undersöka om det fanns lämpliga fartyg att tillgå. Till en början verkade utbudet ganska skralt. De båtar som fanns var i dåligt skick eller krävde omfattande reparationer. Dessutom gjorde kriget i Ukraina och stängningen av Saima kanal att tankarna på att köpa fartyg från kustområden blev omöjliga. Mitt i den största mörkret dök det plötsligt upp ett fartyg vid namn ”Silver Star”, som hade varit i sjötrafik och nu var till salu på Hopealinja. Fartyget var intressant både i storlek och skick. Dess lämplighet för grunda insjöar framgår av dess maximala djupgående, som är 1,5 m. En stor utmaning med även detta fartyg var att flytta det från Pyhäjärvi till Saimen, där många näs måste korsas. Detta innebar naturligtvis en betydande extra kostnad för investeringen. Rainer Tikka berättar att transportkostnaderna ökade priset på fartyget med cirka 20 procent och de extra kostnaderna för att lyfta upp/sänka ner fartyget med ytterligare 10 procent. När man hade kommit så här långt var det naturligtvis dags att inleda förhandlingar om båtens kajplats, framtida vinterförvaringsplats, nödvändiga tjänster och olika tillstånd innan ett slutgiltigt inköpsbeslut kunde fattas. De sonderingsförhandlingar som Rainer Tikka hade genomfört i ett tidigt skede var nu till stor hjälp, även om många politiska löften om stödmedel från sonderingsfasen redan hade fallit i glömska. "Vi klarar oss helt själva", konstaterar Rainer Tikka. Innan transporten och de konkreta händelserna kunde påbörjas, var det också nödvändigt att börja förbereda personalen för sina uppgifter. Rainer Tikka hade anmält sig till en utbildning i sjökaptensexamen som anordnades av sjöfartsskolan i Raumo (WinNova). Den formella behörigheten för däckspersonal är fortfarande under process. Kurserna har genomförts med godkänt resultat, men kravet på 250 dagars praktik är fortfarande delvis ouppfyllt. "Som tur är, har vi skaffat ett tillräckligt stort fartyg, så att jag kan genomföra praktiken på mitt eget fartygs däckuppgifter. Det här är också en bra läroprocess som en del av den övergripande utbildningen." Enligt Rainer Tikka kan man redan här tala om "riktad praktik". När det gäller maskinavdelningen finns det inga problem, eftersom Rainer har övermaskinmästarens behörighet. Säkerhetscertifikaten är giltiga, tack vare tidigare arbetserfarenhet. M/s Sinivuokko, Joensuus ’Blåsippa’

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==