Suomen Merenkulku 324

34 SUOMEN MERENKULKU ■ FINLANDS SJÖFART Koneiston polttoaineenkulutus on hyvin maltillinen seitsemän solmun risteilynopeudella. Nostettaessa nopeus huippunopeuteen, 14 solmuun kulutus pomppaa yli kolminkertaiseksi. Siisteys, joka vallitsee koko aluksella, jatkuu myös konehuoneessa. Missään ei näy öljyisiä kannuja tai työkaluja eikä muutakaan epäsiisteyttä. Konemestari Tikka sanookin erityisesti konehuoneen siisteyden olevan hänelle ykkösasia asiakastilojen jälkeen. KÄYTÖSSÄ HUOMATTUA KEHITETTÄVÄÄ Aluksen oltua nyt lähes täyden kauden käytössä on tietenkin havaittu joitakin asioita, joita halutaan parantaa tai muuttaa. Parantamiskohteiden kärjessä on keulapotkurin saaminen alukselle. Työ vaatii kuitenkin telakoinnin ja koska alus on tähänkin asti pärjännyt ilman, on epätodennäköistä, että tätä tehtäisiin ennen seuraavaa katsastustelakointia, joka on vuonna 2026. Samaan yhteyteen jäänee ankkuripelin uudistamien tai ainakin täyshuolto. Muita parantamiskohteita on ohjauksen voimansiirron muuttaminen nykyisestä hydrauliikkajärjestelmästä nykyaikaiseksi elektroniseksi. Matkustamotilojen ilmastoinnissa on henkilökunnan mukaan parantamisen varaa ja myös joiltakin osin rakenteet vaativat huomiota. MUKANA RISTEILYILLÄ Tutustumispäivänäni alus teki kaksi kolmen tunnin mittaista pikaristeilyä. Ensimmäinen suuntautui Pielisjoelle ylävirtaan. Heti irtauduttuamme matkustajasatamasta suuntasimme ensimmäiselle sululle, jolla tasataan vesistöalueiden eroa. Vedenkorkeuden ero saattaa kuulemani mukaan vaihdella 0,2 metrin tienoilla. Tälläkin kertaa ero oli tavanomainen, jolloin sulutus sujui lähes huomaamatta läpiajettaessa hitaalla nopeudella. Heti sulkukanavan jälkeen vastassa oli avattava läppäsilta ja sen jälkeen toinen nostosilta ja vielä rautatiesilta, jonka alituskorkeus riitti. Matkustajilla oli näin ollen heti alkuun paljon ja koettavaa. Matka jatkui joen yläjuoksuun noin runsaan tunnin verran. Jossain kohdassa käännyimme takaisin samoille jäljille. Matkustajien mielenkiinnon ylläpitämiseksi hyvän paikallistuntemuksen omaavan kansimiehen tehtävänä oli selostaa, nähtävyyksiä ympäristössämme. Matkustajille on tarjolla avarat tilat ja kauniita maisemia. / Passagerare erbjuds rymliga utrymmen och vacker natur. KUVA/BILD J. HERNESNIEMI Ylikonemestari Tikkaa moottorit kiinnostavat edelleen. / Maskinist Tikka är fortfarande intresserad av motorer. KUVA/BILD J. HERNESNIEMI

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==