FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 33 aloittamisen jälkeen saatiin suorittaa ensimmäinen merkittävä tilausristeily Joensuun Yliopiston tohtoripromootion merkeissä. MAAKULJETUS KOKONAISUUTENA ERIKOISTUNEEN KULJETUSYHTIÖN HARTEILLA Maantiekuljetuksen haasteita olivat kuljetuksen erityislaatuisuus ja tiedonpuute aluksen painopisteistä ja -suhteista. Kuljetusliike Lavettikuljetus Alanne Oy hoiti kokonaisvaltaisesti Sinivuokon siirron Valkeakoskelta Mustolan satamaan. Lavettikuljetus Alanne Oy:n toimitusjohtaja Aleksi Alanne kertoi SuomenMerenkululle kuljetuksen sujuneen suunnitelmien mukaan: – Valkeakoskella Marjasaaren telakan rannassa alus nostettiin nostokelkalla perä edellä telakan ”slipille”. Aluksi näytti siltä, että painosuhteen takia alusta ei voida nostaa purkamatta peräsimiä ja potkureita, mutta keulaosan keveys mahdollisti vedon lavetille purkamatta niitä ja muita vahingolle alttiita osia. Painosuhde osoittautui käytännössä sellaiseksi, että nosto onnistuikin oikein hyvin. Alus nostettiin lavetille myös kuljetettavaksi perä edellä. Näin laivan painavampi peräosa, jossa esimerkiksi koneet sijaitsevat saatiin lavetin ja vetoyksikön kantavamman etuosan päälle. – Koko 12 tuntia kestäneen kuljetusurakan ajan (ajoaika 10 tuntia plus pakolliset tauot) kaikki sujui kommelluksitta. Tieltä tosin oli jouduttu poistamaan joitakin kuljetuksen korkeutta rajoittaneita liikenneopasteita. Tavallisesti joitakin liikenneopasteita katutasolla joudutaan usein tällaisessa tapauksessa väliaikaisesti siirtämään pois kuljetuksen tieltä, koska pitkä lavettikuljetus ei aina taivu jyrkkien risteysten mukaan, niin oli asian laita nytkin. – Laadittu kuljetussuunnitelma toteutui varsin lähelle arvioitua. Tosiasiahan on, että näinkin vanhassa aluksessa ei ole saatavana ajantasaisia painolaskelmia eikä painopistekuvauksia vaan ne on tehtävä arviopohjalta. Rainer Tikka ’hikoili mittojen ja painojen kanssa’ koska tiedot olivat hänen kannaltaan myös tärkeitä ja monet hänen itsensä tekemiä. Varsinkin ennen kuljetuksen alkua hän oli varmasti hyvin stressaantunut. kaikki sujui kuitenkin hyvin ja painolaskelmat ja arviot olivat varsin oikein. – Joillakin sillanylityksillä tarvittiin ELY-keskuksen harkinnan mukaan paikalle asettamia virallisia valvojia, joka on normaalia toimintaa erikoiskuljetusten kyseessä ollessa. Muita lisäkustannuksia ei annettuun urakkahintaan tullut. Tämä onkin yrityksemme tapa toimia: Hyvin suunniteltu on puolikasi tehty, eikä yllätä lisäkustannuksilla asiakastakaan sanoo toimitusjohtaja Aleksi Alanne lopuksi. SINIVUOKKO TOIMINNASSA Elokuun lopulla sain kutsun tulla tutustumaan alukseen ja sen toimintaan Joensuussa. Heti saavuttuani paikkakunnalle kävelin kauppatorin tuntumassa sijaitsevaan matkustajasatamaan katsomaan, josko löytäisin Sinivuokon. Alus löytyi helposti ja yrittäjät sen myötä. Rainer ja Päivi puuhasivat vielä illansuussa askareissaan laivassa siivouksen ja seuraavaan päivään valmistautumisen parissa. Pääsin suoralta kädeltä tutustuman alukseen. Ensivaikutelma alukselle tullessa on siisti. Matkustamotilat ovat kahdessa kerroksessa ohjaamon ja peräkannen välisellä alueella peräkannella on korotettu aurinkokansi aivan aluksen ahterissa. osa matkustajista tapaakin viettää aikaansa avotilassa, vaikka matkustamokansiltakin näkymät ulos laivan ympäristöön ovat hyvät. Katettuihin matkustajatiloihin mahtuvat sateen sattuessa kaikki matkustajat, vaikka silloin jo alkaa olla ahdasta, mikäli laivalla olisi sen maksimi matkustajamäärä 181 matkustajaa. Matkustamotilojen yhteydessä on neljä erillistä käymälää. Käydessäni kiinnitin huomiota kaikkien tilojen siisteyteen ja puhtauteen. Laivan pieni kapyysi eli keittiö sijaitsee alemman matkustamo-osaston edessä. Vastaavassa kohdin yläkannen tasalla sijaitsee komentosilta eli ohjaamo. Aluksen kolmenkymmenen metrin LOA:han on saatu vielä sisällytettyä miehistön lepotila keulakannen alla. Varsinaisia miehistönkään asuintiloja ei aluksella ole. Aluksella harjoitetaan matkan aikana kahvila ja ravitolatoimintaa. Kahvilaa hoidetaan oman henkilökunnan toimesta, ravintolan ruokatarjoilun tuottaa tarpeen mukaan ulkopuolinen catering-toimija. Matkustajien on tästä syystä tehtävä ruokatilauksensa jo ennakkoon. Laivalla on täydet anniskeluoikeudet. Tämä varmastikin parantaa aluksen kysyntää juhlatilaisuuksiin, kuten esimerkiksi häihin. Siitä onkin jo kokemuksia. UUDENKARHEA KONEISTO Konehuone sijaitseen peräkannen alla. Päämoottoreita on kaksi kuusisylinteristä Volvon valmistamaa teholtaan a’ 280 kW dieselmoottoria. Koneet on uusittu hiljan ja niiden tähänastinen käyttötuntimäärä on ainoastaan noin kaksituhatta tuntia. Asiantuntijalle tämä kertoo uudenkarheista koneista. Moottorien jäähdytysjärjestelmä on järjestetty tankkijäähdytyksenä. Jäähdytysvesi ei ’kierrä’ vesistössä lainkaan vaan konehuoneen takana on suuri säiliö, jossa jäähdytysneste käy jäähtymässä ja jatkaa takaisin koneisiin. Apukone on sähköntuotantoa varten. Aluksessa ei ole lainkaan keulapotkureita ja kapteeni Juha Ajon toivomuslistalla on numero ykkösenä keulapotkuri aluksen käsiteltävyyden parantamiseksi. Tämä parannus tuo sitten mukanaan toisen apukoneen tarpeen, koska nykyisen generaattorin tuottama 45kW:n teho ei ole riittävä keulapotkurien vaatimaan lisäenergiantarpeeseen. Risteily ylävirtaan Pielisjokea tarjoaa mielenkiintoisia näkymiä. / Kryssning uppströms Pielisjoki erbjuder intressanta vyer. KUVA/BILD J. HERNESNIEMI
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==