Suomen Merenkulku 324

32 SUOMEN MERENKULKU ■ FINLANDS SJÖFART myös, että Päivi Tikka irtisanoutui työstään Forssan terveyskeskuksessa ryhtyäkseen Rainerin rinnalla yrittäjäksi. Hanketta varten on perustettu yhtiö, Pohjoiskarjalan Laiva Oy, jonka omistajia ovat Rainer ja Päivi Tikka. Yhtiön uushankinta ja ensimmäinen laiva sai nimekseen SINIVUOKKO. Aluksen kotisatamaksi merkittiin alusrekisteriin Joensuu. KAUPAT ALUKSESTA SYNTYVÄT Kaupat aluksen hankinnasta syntyivät 30.10.2023. Jäljellä oli vielä aluksen kuljettaminen Tampereen vesistöistä Saimaalle. Kuten mainittua, kannaksia oli ylitettävänä. Tämä tietenkin suoritettiin yhtenä maantiekuljetuksena. 27.05.2024 alus nostettiin Valkeakoskella telakointikiskoja myöten vedestä kuljetusliikkeen lavetille vietäväksi maantiekuljetuksena Lappeenrantaan Mustolan sataman rantaan, jossa se nostettiin suurten J. Helaakoski Oy:n mobiilinosturien avulla veteen. Mustolan Satama sijaitsee Suomen puolisen Saimaan kanavan varrella. Satamasta on suora yhteys Saimaan syväväylälle. Loppumatka Joensuuhun tapahtui syväväylää pitkin ajamalla. Syväväylähän jatkuu Joensuuhun saakka. Maantiekuljetusmatka kesti 12 tuntia. Ensimmäistä kertaa alus saapui Joensuun satamaan 30.05.2024. Pyhäselälle suuntautuneen neitsytmatkan matkustajien kanssa alus suoritti 04.06.24. Aikataulun mukainen risteilyliikenne aloitettiin heti. Pian Joensuun alue mahdollistaa risteilyt Pyhäselän suuntaan etelään ja Pielisjoelle – Kolille pohjoiseen kuva J. Hernesniemi. / Joensuu-området möjliggör kryssningar i riktning mot Pyhäselkä i söder och till Pielisjoki – Koli i norr. KUVA/BILD: J. HERNESNIEMI Liikkeellelähdössä ruorimies Tikkaa tarvitaan päällikön apuna. / Vid avgång behövs styrman Tikka som hjälp till kaptenen. KUVA/BILD J. HERNESNIEMI

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==