Suomen Merenkulku 225

FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 33 Faktablad m/s Finbo Cargo  Byggår: 2000  Byggplats: Astilleros Españoles, Sevilla, Spanien  IMO-nummer: 9181106  Anropssignal: OJST  Flagg: Finland  Fartygstyp: RoPax (last- och passagerarfärja)  Längd: 179,07 m  Bredd: 24,29 m  Djupgående: 6,60 m  Bruttodräktighet (GT): 22 152  Dödvikt (DWT): 7 477 ton  Lastkapacitet: 2 000 körfältsmeter  Fordonshöjd på däck: 5,1 m  Akterrampens bredd: 17,0 m  Förerampens bredd: 4,9 m PASSAGERARKAPACITET  Maximalt antal passagerare: 366  Hyttplatser: 214  Passagerarutrymmen: På däck 7 och 8 MASKINERI OCH PRESTANDA  Huvudmaskiner: 4 × Wärtsilä 9L38 dieselmotorer  Total effekt: 25 920 kW  Marsfart: 22,5 knop  Toppfart: 24 knop SÄRSKILDA EGENSKAPER  Öppna däck: Möjliggör transport av överdimensionerade enheter (till exempel husmoduler, båtar, tunga arbetsmaskiner)  Farligt gods: Omfattande tillstånd för transport av IMO-klassade ämnen  Fordonsdimensioner: Lämpligt för upp till 40 meter långa, nästan 5 meter breda och 5 meter höga fordon Finbo Cargo har ett genomkörningsbart däck, vilket innebär att fordon (särskilt långtradare och fordonskombinationer) kan köra in i fartyget från ena änden och ut från den andra. I Finbo Cargos fall är det dessutom möjligt att lasta det övre bildäcket, däck 5, samtidigt som huvuddäcket.  lasthantering i hamn 3) mycket snabb och effektiv lastningsmetod 4) god kompetens i fartygs- och lastoperationsdrift. Om den ovan beskrivna ”Linkspan”-metoden av någon anledning inte kan användas, finns en reservmetod där däck fem kan lastas via så kallade ”svängramper” som finns mitt på fartyget. Ett sådant scenario kan uppstå om den ordinarie kajplatsen med Linkspan inte är tillgänglig. Reservhamnar är då den gamla hamnen i Tallinn och en alternativ lastplats i Nordsjö. Reservarrangemang kan bli nödvändiga vid extrema väderförhållanden; Muugas hamn är oskyddad vid hård nordlig vind, och kajplatsen kan vara otillgänglig under storm från norr. Då måste man gå till skydd i Tallinns gamla hamn. I Nordsjö kan sydvästlig vind eller storm kräva byte av kajplats. UTMANINGAR VID HÅRD SJÖ Hård sjö är fartygets akilleshäl. Det saknar så kallade stabilisatorer, det vill säga fenstabilisatorer. Vid kraftig sidohavs-sjö kan fartyget gunga på ett besvärligt sätt. Som tur är sjöresan inte särskilt lång, så detta kan hanteras genom manövrering och kursändringar. Fartyget har kapacitet för 366 passagerare, varav en del kan erbjudas hyttplats. Kapten Strömberg berättade att hyttplatserna överraskande nog är särskilt populära bland fraktkunder. Många transportföretag bokar gärna en hytt för sina chaufförer för att kunna vila, medan privatresenärer inte visar samma intresse. För chaufförer finns ett särskilt avskilt utrymme i cafeterian och även en separat bastuavdelning. Privatbilister uppskattar den ljusa salongen längst fram i fartyget. Från salongens vilostolar har passagerarna fri utsikt i färdriktningen. I cafeterian serveras både kaffe och traditionell husmanskost. I informationsdisken finns en liten butik där man kan köpa traditionella souvenirer. Det går även att beställa varor som levereras direkt till bilen på bildäck – förutsatt att de betalas i förväg i informationsbutiken. Privatbilister kan också undvika trafikstockningarna i stadskärnorna – särskilt om slutdestinationen inte är just Tallinn eller Helsingfors. I Helsingfors sker ombordkörning genom att man anmäler sig vid hamnens Check-in-punkt, där fordonen samlas på ett uppställningsområde. Man måste anlända minst 45 minuter före avgång. Därefter kör fordonen i konvoj till fartygets närhet, varifrån de dirigeras ombord. ERFAREN BESÄTTNING OMBORD PÅ FINBO CARGO Besättningens storlek på Finbo Cargo varierar mellan 40 och 46 personer. Däckavdelningen består på befälsnivå av två befälhavare, en överstyrman och tre styrmän. På däck arbetar, förutom båtsmannen, sju däcksmän (två matroser, fyra vaktmän och en reparatör). Organisationen av däcksbefälet beror framför allt på att uppfylla arbetstidsbestämmelserna. En av kaptenerna fungerar som så kallad dagkapten. Efter ankomsten till Helsingfors sker ett skifte i slutet av eftermiddagen: dagkaptenen går av sitt skift för vila, och nattkaptenen tar över fartyget. Denna arrangemangsmodell har förfinats på Eckerö Lines fartyg sedan 2010-talet. Kaptenerna fokuserar på kaptensuppgifter, såsom navigering och hamnmanövrar. Överstyrmannen sköter de traditionella daguppgifterna för en överstyrman, inklusive planering och ledning av lastning. Överstyrmannen går inte vakttjänst alls. Alla övriga styrmän deltar i både vakttjänst och lasthantering. Kaptenerna arbetar enligt ett 1/2-system, medan styrmännen har ett 2/3-system. Lediga perioder inkluderar också årssemester. Övrig besättning består av maskinavdelningen samt hotell- och restaurangavdelningen. Inom kundservice krävs en betydande personalinsats för rengöring och städning, eftersom hytter och chaufförsutrymmen snabbt måste göras i ordning efter den korta sjöresan. Naturligtvis innebär även måltidsförsörjningen för närmare 400 personer – passagerare och personal – vissa utmaningar. Stämningen ombord var, trots den effektiva verksamhetsmodellen, lugn och avspänd. Ombord saknas det typiska underhållningsutbudet som finns på vanliga passagerarfärjor, vilket sannolikt bidrar till den stillsamma atmosfären. För många privatresenärer som har valt denna rutt kan just detta vara en avgörande faktor i valet av fartyg. "Jag skulle kalla stämningen ombord hemtrevlig", avslutar kapten Robert Strömberg, som seglat på många fartyg. 

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==