Suomen Merenkulku 225

32 SUOMEN MERENKULKU ■ FINLANDS SJÖFART transportera alla dessa typer av laster.” En av fördelarna med den linjetrafik som Eckerö Line Oy erbjuder från Nordsjö till Tallinn är trafikens smidighet. Trafiken på land sker från ringväg till ringväg. På så vis är det enkelt för kunderna att närma sig och lämna hamnen. I andra alternativ måste tunga långtradare ofta ta sig igenom tät stadstrafik för att nå färjan. Eckerö Line är det enda rederiet som kan erbjuda detta alternativ till sina kunder. Farleden från Nordsjö hamn till havet är relativt trång, men har rätats ut under det senaste decenniet. Som en förbättring för trafikflödet har man byggt en bred mötesplats ungefär halvvägs, där fartyg kan passera varandra säkert. Helsingfors VTS ansvarar för trafikledningen på farleden som leder till hamnen. Ett fartyg som lämnar farleden måste få avgångstillstånd av VTS-operatören 15 minuter före avgång, varefter övrig trafik begränsas tills fartyget nått öppet hav. Samma procedur gäller naturligtvis i omvänd riktning vid ankomst till hamnen. I vissa fall kan den ovan nämnda vänt-/mötesplatsen användas. På Finbo Cargos brygga hörde jag besättningen skämtsamt kalla området för ”busshållplatsen” – vilket jag tycker illustrerar väl dess funktion. FARTYGETS EGENSKAPER OCH DRIFT Som tidigare nämnts är snabb lastning och lossning – det vill säga effektiv lasthantering – nyckeln till god kundservice och linjens effektivitet. Både i Nordsjö och Muuga har man byggt en ”Linkspan”-brygga som möjliggör direkt ombordkörning till däck fem. I fören körs fordon via denna tilläggsbrygga rakt in på detta däck. Det innebär att fordonen kör direkt över det förstärkta fördäcket och genom en port i bogskottet till däck fem. Denna förombordkörning används i Nordsjö. I aktern används motsvarande ”Linkspan” för att fordonen i Muuga ska kunna köra av direkt till hamnområdet. När detta sker samtidigt som däck tre lastas via den traditionella bogrampen i fören, fördubblas i princip lastningshastigheten jämfört med normalt. I aktern finns en bred ramp som används för att lossa däck tre i Muuga. Lastningen I Muuga sker sedan i omvänd ordning via de nämnda vägarna. Sammanfattningsvis är nycklarna till linjens effektivitet: 1) en lämplig hamnplacering i förhållande till trafikleder 2) effektiv Yliperämies Andreas Grankull vastaa lastauksesta ja kansipuolen kunnossapidosta. / Överstyrman Andreas Grankull ansvarar för lastning och underhåll på däckssidan. Link Span on nimeltään ajosilta, joka johtaa suoraan ylemmälle autokannelle. Kuvassa laiva lähestyy laituripaikkaansa Vuosaaressa. Link Span on valmiusasennossa. / Linkspan är namnet på rampen som leder direkt till det övre bildäcket. På bilden närmar sig fartyget sin kajplats i Nordsjö. Linkspan-rampen är i beredskapsläge. Purku käynnissä vauhdikkaasti kannella 5 Vuosaaressa. / Lossning pågår i rask takt på däck 5 i Nordsjö.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==