FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 31 Eckerö Line har förfinat denna fraktrutt – som man länge har testat i olika former – till maximal effektivitet. Den operativa effektiviteten bidrar också till den övergripande effektiviteten för transportkunderna, vilket börjar med att fordonsflödet till hamnarna sker via ringvägar utanför stadskärnorna på båda sidor. På så sätt undviks innerstadstrafiken, vilket gör frakttransporten smidigare. Samtidigt undviker man de miljömässiga nackdelarna med tung trafik. Som tilläggstjänst till frakttrafiken erbjuds också möjlighet för personer som reser till Estland att använda fordon i personbils- eller paketbilsklass utan den vanliga underhållningsmässiga ”bakgrundsbruset”. Sjöresan erbjuder dock både fraktförare och bilresenärer en vacker naturupplevelse till havs, utan att göra avkall på traditionella färjetjänster som god mat och vilopauser under långa körsträckor. EFFEKTIVITETEN BÖRJAR I HAMNEN I hamnen dirigeras den tunga trafiken som anländer till fartyget till en lastplan precis bredvid båten. Där sorterar hamnoperatören lastbilarna i grupper enligt en förutbestämd plan. I Nordsjö sköts denna del av Nordic Port Service, ett företag som tillhandahåller hamntjänster. De sorterar det material som ska lastas så att överstyrmannen enkelt kan vinka in de enheter som ska lastas i önskad ordning. Samma företag ansvarar även för förtöjnings- och lossningstjänster i Nordsjö. Motsvarande verksamhet i Muuga hamn sköts av Tallinn Sadam OÜ. LINKSPAN-BRYGGAN SOM EN DEL AV BLIXTSNABB LASTNING Lastningen och lossningen av fartyget sker snabbt. Omsättningstiden är endast 45 minuter. Under den tiden kan cirka 100 fraktenheter och ett femtiotal lättare fordon lastas och lossas. Eckerö Line har investerat i ett fartyg som är särskilt effektivt för detta ändamål. Fartyget är av genomkörningstyp, och båda lastdäcken – däck tre och fem – kan lastas och lossas samtidigt. Dessa däck fungerar helt självständigt. Kaptenen på m/s Finbo Cargo, Robert Strömberg, förklarar: ”Huvuddäcket, däck tre, är utrustat med en 17 meter bred akterramp och en traditionell bog ramp med en bredd på cirka 4 meter. I stället för ett traditioFartyget Finbo Cargo har blivit den största fraktenheten i volym mellan Nordsjö hamn i Helsingfors och Muuga hamn i Tallinn. Sjöresan är kort och tydlig. Restiden inklusive hamnmanövrar tar 2,5 timmar. TEXT OCH BILDER: JAAKKO HERNESNIEMI nellt uppfällbart bogvisir har fartyget sidledes öppningsbara luckor framför bogrampen, vilket är vanligt på nästan alla nya bilfärjor.” Lastning och lossning av det övre fraktdäcket, däck fem, sker via en särskild lastbrygga byggd för detta ändamål i både Nordsjö och Muuga hamnar. Denna brygga kallas "Linkspan" och har byggts på Eckerö Lines begäran enbart för denna linje. Linkspan-bryggan har redan visat sig effektivisera lastningsprocessen. Däck fem är också ett så kallat IMOdäck, där lastenheter med farligt gods placeras. Däckets akter är öppen, vilket möjliggör transport av även farligare IMO-klasser i enlighet med IMDG-regler. I vissa fall innebär detta att antalet passagerare ombord måste begränsas. Enligt mina observationer placeras även lättare fraktenheter på däck fem – såsom personbilar, skåpbilar och husbilstypade fordon som är stora men lätta. Kapten Robert Strömberg uppger att vissa typer av IMDG-laster kräver att det maximala antalet passagerare begränsas till cirka 180 personer. Därför är vissa utvalda fraktavgångar så kallade IMO-avgångar, där antalet passagerare och lätta fordon ombord är mindre än normalt. Totalt körs sex avgångar per dygn – lika många som m/s Finlandia trafikerar från Västra hamnen i Helsingfors. Fokus för Finbo Cargo ligger dock på frakt, i synnerhet de svåraste, bredaste, tyngsta fraktenheterna samt fordon som transporterar farligt gods. Lördagen är reserverad för utbildning, övningar och underhåll. Då ligger fartyget stilla i Muuga hamn. Obligatoriska säkerhetsövningar som hör till sjösäkerheten kan då genomföras i lugn och ro. Kapten Strömberg betonade att fokuset på övningar har ökat personalens motivation att hantera säkerhetsfrågor. EFTERFRÅGAN ÄR STADIG OCH KONTINUERLIG ”Enligt den respons vi fått från Helsingfors hamn är Finbo Cargo utan tvekan den största transportören av rullande gods som opererar från Nordsjö hamn”, säger stolt Finbo Cargos befälhavare, Robert Strömberg, och fortsätter: ”Specialtransporter och IMO-laster har blivit strategiskt viktiga för fartygets trafik. Eckerö Lines Finbo Cargo är det enda fartyget som trafikerar mellan Helsingfors och Tallinn som kan
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==