FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 29 Faktaruutu m/s Finbo Cargo Rakennusvuosi: 2000 Rakennuspaikka: Astilleros Españoles, Sevilla, Espanja IMO-numero: 9181106 Kutsutunnus: OJST Lippu: Suomi Alustyyppi: RoPax (rahti- ja matkustajalautta) Pituus: 179,07 m Leveys: 24,29 m Syväys: 6,60 m Bruttovetoisuus (GT): 22 152 Kantavuus (DWT): 7 477 tonnia Rahtikapasiteetti: 2 000 kaistametriä Ajoneuvokorkeus kannella: 5,1 m Perärampin leveys: 17,0 m Keularampin leveys: 4,9 m MATKUSTAJAKAPASITEETTI Suurin sallittu matkustajamäärä: 366 Hyttipaikkoja: 214 Matkustajatilat: Kansilla 7 ja 8 KONEISTO JA SUORITUSKYKY Pääkoneet: 4 × Wärtsilä 9L38 dieselmoottoria Yhteisteho: 25 920 kW Matkanopeus: 22,5 solmua Huippunopeus: 24 solmua ERITYISOMINAISUUDET Avokansi: Mahdollistaa ylisuurten yksiköiden (esim. talomoduulit, veneet, raskaat työkoneet) kuljetuksen Vaarallisten aineiden kuljetus: Laaja IMO-luokiteltujen aineiden kuljetuslupa Ajoneuvomitat: Soveltuu jopa 40 m pitkille, lähes 5 m leveille ja 5 m korkeille ajoneuvoille Finbo Cargossa on läpiajettava kansi. Tämä tarkoittaa, että ajoneuvot (erityisesti rekat ja yhdistelmät) voivat ajaa laivaan yhdestä päästä sisään ja ulos toisesta päästä. Finbo Cargon tapauksessa myös yläautokannen, kannen 5 lastaus samanaikaisesti pääkannen kanssa on mahdollista. Yksityisautomatkustajat arvostavat valoisaa istumasalonkia, joka sijaitsee laivan keulassa. Salongin lepotuoleissa istuen on matkustajilla esteettömät näköalat menosuuntaan. Laivan cafeteriassa tarjotaan kahviherkkujen lisäksi monipuolista kotiruoka-tyyppistä ruokaa. Laivan infopisteen toimivassa minimyymälässä yhteydessä on mahdollisuus ostaa perinteisiä tuliaisviemisiä. Myös autokannelle suoraan autoon tapahtuva toimitus on mahdollinen, kunhan sen ensin on maksanut infon myymälässä. Yksityisautolla tulijat pääsevät myös ohittamaan keskustojen ruuhkat varsinkin, mikäli on aikeissa suunnata matkansa määränpäähän muualle kuin juuri Tallinnaan tai Helsinkiin. Helsingissä yksityisautojen laivaan tulo tapahtuu ilmoittautumalla satama-alueen Check’in-pisteessä jonka yhteydessä olevalle ajoneuvokentälle laivalle lastattavat autot kerätään. Paikalle on saavuttava viimeistään 45 minuuttia ennen laivan lähtöaikaa. Ajoneuvot siirtyvät pian tämän jälkeen yhtenä letkana aluksen läheisyyteen, josta ne ohjataan lastauksen edetessä laivaan. FINNBO CARGO LAIVALLA KOKENUT MIEHISTÖ. Finbo Cargon henkilökunta vaihtelee 40:stä 46:een. Kansiosaston henkilökunta muodostuu päällystön osalta kahdesta päälliköstä, yliperämiehestä ja kolmesta perämiehestä. Kansimiehistössä pursimiehen eli puosun lisäksi kannella työskentelee seitsemän kansimiestä. (Kaksi matruusia, neljä vahtimiestä, ja korjausmies.) Kansipäällystön järjestely johtuu ennen kaikkea työaikasäädösten täyttämisestä. Toinen päälliköistä on niin sanottu päiväkippari. Helsinkiin saapumisen jälkeen iltapäivän päätteeksi tapahtuu vaihto, päiväkippari siirtyy lepovuoroon ja yö kippari ottaa aluksen hoitoonsa. Tätä järjestelyä on hiottu Eckerö Linen yhtiön laivoilla jo 2010 luvun ajoista. Päälliköt keskittyvät päällikön töihin, navigointiin ja satamamanövereihin. Yliperämies hoitaa perinteisen yliperämiehen päivätöiden osuuden ml. lastauksen suunnittelu ja johtaminen. Yliperämies ei aja lainkaan vahtia. Kaikki muut perämiehet osallistuvat vahdin ajoon ja myöskin lastin käsittelyyn. Päälliköt vuorottelevat 1/2 systeemillä ja perämiehet 2/3 systeemillä. Vapaa ajat sisältävät myös vuosilomat. Muu henkilökunta koostuu koneosastosta ja hotelliravintola-osastosta. Tällä asiakaspalveluosastolla puhtaanapito ja siivous sitoo melkoisesti henkilökuntaa koska lyhyen laivamatkan jälkeen on hytit ja kuljettaja tilat nopeasti siistittävä hyvään käyttökuntoon. Tietenkin myös liki neljänsadan henkilön, matkustajan ja henkilökunnan ruokahuollossa on omat haasteensa. Tunnelma laivalla oli tehokkaasta toimintamallista huolimatta rauhallista ja tunnelmaltaan rentoa. Laivalta puuttuu normaalin matkustaja reittiliikenteen tyypillinen viihdetarjonta. Tämä varmaankin on omiaan vaikuttamaan rauhalliseen tunnelmaan aluksella. Monelle tälle reitille siirtyneelle yksityishenkilö matkustajalla tämä saattaa olla juuri syy aluksen valintaan. ”Minusta aluksella vallitseva tunnelmaa voitaisiin kutsua kodikkaaksi” päättää monissa laivoissa seilannut kapteeni Strömberg haastattelun. Henkilöautomatkustajat nauttivat tahollaan merimatkasta istumasalongissa. / Bilpassagerare njuter av sjöresan i sittsalongen.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==