28 SUOMEN MERENKULKU ■ FINLANDS SJÖFART ruuhkaisenkin liikenteen joukossa päästäkseen laivalle. Eckerö Line on ainoa, joka pystyy tarjoamaan asiakkailleen myös tämän mahdollisuuden. Väylä Vuosaaren satamasta merelle on suhteellisen ahdas mutta sitä on oikaistu viime vuosikymmenen kuluessa. Parannuksena liikenteen sujuvuuteen on väylän puolivälin paikkeille tehty leveä ohituspaikka, jossa kohtaavat alukset voivat väistää toisiaan turvallisesti. Helsinki-VTS huolehtii sataman johtavan väylän liikenteen ohjaamisesta. Väylälle lähtevän aluksen on 15 minuuttia ennen lähtöä saatava lähtölupa VTS operaattorilta, joka rajoittaa muun liikenteen siksi aikaa, kunnes lähtijä on saapunut avomerialueelle. Sama pätee tietenkin toisinpäin sataman sisään tultaessa. Jossakin tapauksissa saatetaan käyttää äsken mainittua odotus/sivuutus aluetta hyväksi. Finbo Cargo aluksen komentosillalla kuulin henkilökunnan kutsuvan aluetta leikkisästi nimellä ”bussipysäkki”. Tämä kuvasikin mielestäni hyvin tuon paikan tarpeellisuutta. ALUKSEN OMINAISUUKSISTA JA TOIMINNASTA. Kuten aikaisemmin on jo mainittu, on aluksen nopea lastaus ja purkaminen eli lastin käsittely avainasemassa hyvään asiakaspalveluun ja linjan tehokkuuteen. Sekä Vuosaaren että Muugan satamiin on rakennettu silta, ”Link Span”, jota pitkin voidaan suoraan liikennöidä kannelle viisi. Keulassa kyseistä lisäsiltaa myöden ajoneuvot, jotka lastataan kannelle viisi nousevat suoraa tämän kannen tasoon. Keulassa se tarkoittaa ajoneuvojen ajamista suoraan yli tätä varten vahvistetun keulakannen ja edelleen keulalaipioon rakennetun portin kautta kannelle viisi. Sisäänajo keulan kautta on käytössä Vuosaaressa. Perässä vastaavaa ’Linkspania’ käyttäen ajoneuvot poistuvat Muugassa suoraan satamaan. Kun saman aikaisesti tämän toiminnan kanssa keulasta lastatessa kannelle kolme lastataan perinteisen keularampin kautta, niin saavutetaan lastin käsittelyssä periaatteessa normaaliin nähden kaksinkertainen nopeus. Perässä on leveä peräramppi, jota käyttäen sitten kannen kolme lasti aikanaan voidaan Muugassa purkaa. Ja purkamisen jälkeen tietenkin Kaikki tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä äsken mainittuja väyliä pitkin. Eli summa summarum linjan tehokkuuden avaimet ovat 1) sopiva sataman sijainti liikenneväylien suhteen 2) tehokas lastinkäsittely satamassa 3) erittäin tehokas ja nopea lastauksen menetelmä sekä 4 ) aluksen ja lastauksen operoinnin hyvä osaaminen. Jos jostakin syystä yllä kuvattua ’Linkspan’-menetelmää ei voida käyttää, on varajärjestelmänä mahdollisuus lastata kansi viisi laivan keskipaikkeilla sijaitsevien ”keinuramppien” avulla. Tällainen tilanne voi syntyä jos jostain syystä aiottu vakiolaituripaikka ei olekaan käytettävissä Link Span-ajosiltoineen. Varasatamina ovat Tallinnan vanha satama ja Suomen puolella Vuosaaren sataman varalastauspaikka. Varajärjestely saattaa olla tarpeen äärimmäisissä sääolosuhteissa; Muugan satama on kovalla pohjoisella tuulella suojaton ja pohjoisen myrskytuulen vallitessa laituripaikka ei ehkä ole käytettävissä. Silloin joudutaan menemään Tallinnan vanhan sataman suojaan. Vuosaaressa etelälounainen tuuli taikka myrsky saattaa aiheuttaa vastaavan laituripaikan vaihtotarpeen. KOVASSA MERENKÄYNNISSÄ HAASTETTA. Kova merenkäynti on aluksen eräänlainen Akilleen kantapää. Laivassa ei ole niin sanottuja stabilisaattoreita eli evävakaajia. Tämä johdosta kovaan sivuaallokkoon ajettaessa aluksen keinunta saattaa olla hankalaa. Onneksi merimatkan pituus ei ole kovin suuri, joten haitta on hallittavissa ohjailuliikkein ja kurssimuutoksin. Aluksella on tilaa 366:lle matkustajalle, josta osalle on tarjottavana myös hyttipaikka. Kapteeni Strömberg kertoi, että hyttipaikat ovat yllättäen varsinkin rahtiasiakkaiden suosiossa. Monet kuljetusyhtiöasiakkaat varaavat mielellään kuljettajalleen hyttipaikan lepohetkeä varten, yksityisautomatkailijat eivät niinkään. Kuljettajille on lisäksi varattu oma muista eristetty tilansa cafeteriassa ja erillinen saunaosasto. Toinen työvuorossa olevista päälliköistä, Robert Strömberg. Finbo Cargo aluksella on käytössä kahden päällikön systeemi. Vuorokausi on jaettu päälliköiden kesken. Toinen on vastuullinen päällikkö toisen ollessa vapaavahdissa. / En av de befälhavare som är i tjänst, Robert Strömberg. Ombord på Finbo Cargo tillämpas ett system med två kaptener. Dygnet är uppdelat mellan befälhavarna – den ena har huvudansvar medan den andra är ledig. Finbo Cargo alusta lastataan Muugan satamassa. Rekat ajavat kahdelle kannelle samanaikaisesti. / Finbo Cargo lastas i hamnen i Muuga. Lastbilar kör samtidigt till två olika däck.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==