FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 27 laivaan. Sama yhtiö hoitaa myös kiinnitys- ja irrotuspalvelut Vuosaaressa. Vastaavaa toimintaa Muugan satamassa hoitaa Tallinnan Satama Oũ. LINK SPAN-SILTA SALAMALASTAUKSEN OSANA. Laivan lastaaminen ja purkaminen tapahtuu nopeasti. Kääntöaika on ainoastaan 45 minuuttia. Sinä aikana pystytään purkamaan ja lastaamaan noin 100 rahtiyksikköä ja viitisenkymmentä kevyemmän liikenteen yksikköä. Eckerö Line on panostanut alukseen, joka on erityisen tehokas tässä käytössä. Laiva on läpiajettavaa tyyppiä ja sen molemmat lastikannet, kolme ja viisi voidaan lastata ja lossata samanaikaisesti. Lastikansien toiminta on tältä osin täysin itsenäistä. Finbo Cargo aluksen päällikkö Robert Strömberg selvittää asiaa: ”Pääkansi, kansi kolme on varustettu 17 metriä leveällä perärampilla ja keularampilla, joka on perinteistä tyyppiä, leveydeltään noin 4 metriä. Perinteisen nostettavan keulavisiirin sijaan laivan keulassa on sivulle avautuvat luukut keularampin edessä kuten on tavallista lähes kaikissa uusissa autolautoissa. Ylemmän rahtikannen, kannen viisi lastaaminen ja purkaminen tapahtuu omaa erityistä Vuosaaren ja Muugan satamaan rakennettua lastaussiltaa pitkin pääkannen lastauksen kanssa samanaikaisesti. Siltaa kutsutaan nimellä ’Link Span’. Tämä lastaussilta on rakennettu Eckerö Linen pyynnöstä pelkästään tämän linjan tarpeisiin sekä Vuosaareen, että Muugaan.’Link Span’ on jo osoittanut voimansa lastaustoimintojen tehostajana. Kansi viisi on myös niin sanottu IMO-kansi, johon sijoitetaan vaarallista lastia kuljettavat lastiyksiköt. Kansi on perästä avoin. Tämä mahdollistaa myös vaativamman luokan IMO-lastin kuljetettavaksi IMDG-lastimääräysten mukaan. Tietyissä tapauksissa tämä samalla rajaa mukaan otettavien matkustajien määrää.” Havaintojeni mukaan kannelle viisi sijoitettiin myös kevyemmät lastiyksiköt, joita edustivat henkilöautot, pakettiautot, ja matkailuautotyyppiset isokokoiset mutta kevyet yksiköt. Kapteeni Robert Strömbergin mukaan eräät IMDG-lastityypit edellyttävät, että samanaikainen matkustajamäärä on supistettava noin 180 matkustajaan. Siitä syystä muutamat valitut rahtivuorot ovat niin sanottuja IMO-vuoroja, joiden matkustaja- ja kevyitten ajoneuvojen määrä on tavanomaista pienempi. Kaiken kaikkiaan vuoroja ajetaan vuorokautta kohden kuusi kappaletta. Saman verran kuin m/s Finlandia laivalla ajetaan Helsingin Länsisatamasta. Finbo Cargon painopisteenä on kuitenkin rahti ja etenkin hankalimmat, leveimmät, raskaimmat rahtiyksiköt ja vaarallisia aineita kuljettavat ajoneuvot. Lauantaipäivä on varattu koulutus-, harjoitus- sekä huoltopäiväksi. Silloin laiva lepää Muugan satamassa. Esimerkiksi merenkulun turvallisuuteen kuuluvat pakolliset harjoitukset voidaan silloin toteuttaa rauhassa ja tehokkaasti. Kapteeni Strömberg korostikin harjoituksiin keskittymisen kohottaneen henkilökunnan motivaatiota turvallisuusasioiden hallintaan. KYSYNTÄ ON JATKUVAA JA TASAISTA. ”Helsingin Satamalta saadun palautteen mukaan Finbo Cargo on ylivoimaisesti suurin omilla pyörillä liikkuvan rahdin kuljettaja, joka operoi Vuosaaren satamasta.” kehaisee Finbo Cargo aluksen päällikkö Strömberg ja jatkaa: ”Erikoiskuljetukset ja IMO-lastit ovat muodostuneet strategisen merkitykselliseksi aluksen liikenteessä. Eckerö Linen Finbo Cargo on ainoa Helsinki Tallinna väliä liikennöivä alus, joka pystyy kuljettamaan kaikkia näitä lasteja.” Eckerö Line Oy:n tarjoaman Vuosaaresta Tallinnaan suuntautuvan reittiliikenteen etuja on liikenteen sujuvuus. Liikenne maissa tapahtuu kehätiellä kehätielle. Näin asiakkaiden on helppo lähestyä ja saapua sekä lähteä satamasta. Muiden vaihtoehtojen mukaan kankeiden rekka autojen on liikennöitävä kaupunkien keskustan usein Ronny Rosenberg on toinen työvuossa olevista päälliköistä. Vahti on pian vaihtumassa ja molemmat päälliköt ovat sillalla. / Ronny Rosenberg är den andra befälhavaren i tjänst. Vaktskiftet närmar sig, och båda befälhavarna befinner sig på bryggan.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==